شناسهٔ خبر: 81083 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی لارستان:

ثبت‌نام ۴۲۸۰ نفر در طرح اقدام ملی مسکن/ ۱۰۸۶ واحد سهم چهار شهرستان/ ۵۰۱ واحد مسکونی برای فرهنگیان ساخته می‌شود

لارستان مدیرکل راه و شهرسازی لارستان از ثبت‌نام چهار هزار و ۲۸۰ متقاضی طرح اقدام ملی مسکن در شهرستان‌های لار، خنج، گراش اوز خبر داد و گفت: سهمیه تعیین‌شده برای این چهار شهرستان در طرح اقدام ملی مسکن، هزار و ۸۶ واحد است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ، جلسه هم‌انديشى طرح اقدام ملى مسكن شهرستان‌هاى لارستان، خنج، گراش و اوز با حضور باقری‌فرد، مديركل راه و شهرسازى لارستان، زمانی، مدير كل بنياد مسكن استان فارس، حسنی، معاون استاندار و فرماندار ویژه لارستان، عباسی، فرماندار خنج، معاونان فرمانداری گراش و اوز، شهرداران و روساى ادارات بنياد مسكن، راه و شهرسازى، آبفا و آموزش و پرورش در سالن اجتماعات فرمانداری ویژه لارستان برگزار شد.

حسنی، معاون استاندار و فرماندار ویژه لارستان، هم‌افزایی در اقدامات پیش از شروع مراحل اجرایی و سنجش جوانب و نیازهای پروژه را از جمله اهداف برگزاری این جلسه برشمرد و گفت: عدم هماهنگی دستگاه‌های متولی در چنین پروژه‌هایی در میانه راه موجبات بروز تعارضات اجتماعی خواهد شد که لازم است موانع و مشکلات پیش‌رو با هماهنگی و تشریک مساعی  و تقسیم وظایف هریک از دستگاه‌های اجرایی مرتفع شود.

باقری‌فرد، مدیرکل راه و شهرسازی لارستان نیز با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی در راستای کمک به تأمین مسکن، طرح اقدام ملی تامین مسکن را در قالب احداث ٤٠٠ هزار واحد در سراسر کشور برنامه‌ریزی و اجرایی کرده است، افزود : برای تحقق شعار سال، هیج صنعتی در کشور به اندازه صنعت ساختمان نمی‌تواند موثر واقع شود؛ از همین رو می‌توان اذعان داشت این صنعت ١٢٠ رشته را با خود به همراه دارد و بر همین اساس سرعت بخشیدن به این پروژه یکی از اولویت‌های کاری این اداره کل می باشد.

وی تصریح کرد: طبق ضوابط و دستورالعمل‌های تعریف‌شده این طرح متقاضی‌محور بوده و برای دهک‌های ٤ تا ٧ تعریف شده است و تا زمانیکه که مراحل ثبت‌نام و پالایش آن به اتمام نرسد جهت تسریع در آن بایستی پیش‌نیاز و طراحی‌های لازم، اقدامات مربوط به صدور پروانه ساختمانی و وظایف مربوط به نظام مهندسی در اینگونه جلسات و باهمت نهادهای مربوطه شروع شود.

مدير كل راه و شهرسازی لارستان خاطرنشان کرد: در حوزه استحفاظی این اداره‌کل سه هزار و ۸۰ متقاضی در مرحله اول و ١٢٠٠ واحد دیگر در مرحله دوم نام‌نویسی کردند که جمعاً چهار هزار و ۲۸۰ ثبت‌نام صورت گرفت که از این میان سهم لار ٤٨٦ ، خنج ٢٠٠ ، گراش ٢٠٠ و اوز نیز ٢٠٠ واحد می باشد .

وی در بخش دیگر دستوركار جلسه که مربوط به تامین مسکن فرهنگیان بود اضافه کرد: توافق‌نامه مابین وزارت راه و شهرسازی و آموزش و پرورش در سطح این دو وزارتخانه صورت گرفته است که طبق آن آموزش و پرورش بایستی زمین‌های مازاد در اختیار خود را با هر کاربری در اختیار ادارات کل قرار دهد که در جلسات کمیسیون ماده ٥ زمین‌ها معرفی تا مراحل تغییر کاربری آن به مسکونی طبق توافقات صورت گرفته انجام شود که از این فرصت موجود تعدادی از فرهنگیان عزیز و واجد شرایط نیز صاحب خانه شوند.

باقری‌فرد همچنین در خصوص تعداد واحدهای مسکن فرهنگیان گفت: سهمیه اعلام‌شده طبق توافقات صورت گرفته در وزارت خانه بوده و بر این اساس از ٥٠١ واحدی که مجوز واگذاری آن به این اداره کل ابلاغ شده ٢٧٢ واحد به آموزش و پرورش لار ،  ٩٣ واحد به آموزش و پرورش لامرد ،  ٣٤ واحد به آموزش و پرورش خنج  ،٥٠ واحد به آموزش و پرورش مهر  و ٥٢ واحد به آموزش و پرورش گراش تعلق خواهد گرفت.

در این نشست زمانی مدیرکل بنیاد مسکن استان فارس نیز به تشریح جزییات مربوط به ساخت پروژه اقدام ملی مسکن پرداخت و عنوان کرد :  وظیفه ی مدیریت ساخت در شهرهای زیر ١٠٠ هزار نفر به بنیاد مسکن محول شده و ساخت و ساز با فن آوری های نوین وحرفه ای و با نظارت ناظران عالیه در سطح کیفی مطلوبی به متقاضیان تحویل داده خواهد شد.

وی تصریح کرد : تسهیلات به متقاضیان در شهرهای مختلف متفاوت هست و  وام بین ٧٠ تا ١٠٠ میلیون با بهره ١٨ درصد به عنوان تسهیلات در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت .

زمانی با بیان اینکه : تاکنون از اداره کل راه و شهرسازی لارستان در لار ٢٠٠ ، گراش ١٢٨ ، لامرد ٩٠ ، اوز ٢٠٠ ، خنج ١٠٠ و گله دار ١٩٨ واحد تحویل گرفته ایم و بدلیل عدم پالایش صدردصدی ثبت نام شده ها و مشکلات پیش رو در کشور بدلیل کرونا فراخوان حضور متقاضیان برای تکمیل پرونده و واریز هزینه ها انجام نشده که در آینده ای نزدیک طبق پروتکل های اعلام شده این موضوع نیز انجام می گیرد . البته با وجود عدم صدور پروانه ساختمانی در بعضی از شهرها با اجازه ی شهرداران محترم پی کنی شروع شده و آرماتور و مصالح نیز در محل احداث پروژه تخلیه شده است .

شایان ذکر است در این جلسه سایر مدعوین نیز به بیان اقدامات و موانع پیش رو پرداختند و مباحثی پیرامون آن مطرح شد .