شناسهٔ خبر: 8126 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

گزارش پايگاه خبری از بررسی‌های مسئولان برای حفظ و احيای معماری ايستگاه‌های راه‌آهن/۹

ايستگاه‌های راه‌آهن از تخريب تا احياء/ برنامه دولت برای حفظ ثروت‌های ريلی

نماي قديمي ايستگاه راه‌آهن عزم دولت برای حفظ و نگهداری ثروت‌های ریلی شامل خطوط، ابنیه، شبكه‌های حمل و نقلی و همچنین ایستگاه‌های راه‌آهن شهری و بین‌شهری جدی است. گفته می‌شود نگهداری این ثروت‌ها از دو منظرِ حفظ ثروت موجود و پس‌انداز ثروت‌های جاری اهمیت دارد و در صورت بی‌توجهی به داشته‌های تاریخی علاوه بر از دست دادن این سرمایه، میراث‌فرهنگی كشور نیز در معرض خطر قرار می‌‌گیرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه‌و‌شهرسازی، همه‌چیز از تخریب ایستگاه‌های قدیمی راه‌آهن با عنوان توسعه شروع شد. نشانه‌ها و نمادهای نه‌چندان كهن اما بازمانده از سال‌های دور این سرزمین ویران می‌شد و این ویرانی با برچسب توسعه كار خود را پیش می‌برد. شاید بخش عمده‌ای از نگرانی‌ها مربوط به دولت‌های پیشین بود و شاید بخشی از آن نیز به ناآگاهی و نبود یك گفتمان واحد برمی‌گشت؛ قدر مسلم ویرانی و توسعه در مقاطعی از تاریخ نه چندان دور این سرزمین با هم مترادف شدند. با روی كار آمدن دولت تدبیر و امید، امیدها به بهبود وضعیت قوت گرفتند و این موضوع به یكی از دغدغه‌های مسئولان تبدیل شد. وضعیت ایستگاه‌های شهری و بین‌راهی راه‌آهن با تحقیق و تفحص ادامه یافت و از سویی دیگر با نامگذاری سال ۹۴ به عنوان سال همدلی و همزبانی، سازمان‌ها و نهادها به تبعیت از آن برای بهبود وضعیت، راه گفتگو را در پیش گرفتند؛ گفتگوهایی كه نتایج آن را در عملكرد مسئولان در شبكه‌های شریانی ریلی می‌توان ارزیابی كرد.

طرح حفظ و احیای ایستگاه‌های راه آهن در سال گذشته (۹۳) توسط محمدسعید ایزدی مدیرعامل شركت عمران و بهسازی شهری ایران بررسی و طی جلسات متعدد در چندین ماه به تایید وزیر راه و شهرسازی برای پشتیبانی رسید؛ طرحی که حاصل تحقیقات چندساله گروهی از معماران، شهرسازان و مرمت كاران و علاقه‌مندان به میراث ملی كشور است. این معاونت به عنوان یكی از بازوان فعال وزیر به همراه معاونت معماری و شهرسازی حفظ و احیای ایستگاه های راه آهن را در دستوركار قرار داد و فعالیت های اجرایی برای آن به گفته مسئولان شروع شده است.

.................................................................................................................................................................................................

(متن کامل گزارش شركت عمران و بهسازی شهری ایران به وزیر راه و شهرسازی را اینجا ببنید.)

..................................................................................................................................................................................................

همچنین پیروز حناچی معاون وزیر راه و شهرسازی در حوزه معماری و شهرسازی اسفندماه سال گذشته (۹۳) در گفتگویی با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ادغام دو وزارتخانه راه‌و‌ترابری و مسكن‌و‌شهرسازی را فرصتی مغتنم برای هماهنگ‌سازی هر چه بهتر حضور ریل‌ها و راه‌آهن‌های قدیمی در داخل شهرها با نحوه شهرسازی مدرن برشمرد.

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی ضمن مقایسه شكل‌گیری شهرها در ایران، به ساخته‌شدن ایستگاه‌های راه‌آهن چون ایستگاه‌های شهری و بین‌راهی اشاره كرد و افزود: بسیاری وجود ایستگاه‌های راه‌آهن در داخل شهرها را ارزش نمی‌بینند و می‌کوشند تا ایستگاه‌های جدید بسازند یا تنها اسکلت ایستگاه‌های قدیمی را نگه داشته‌اند این در حالی است که تعداد زیادی از ایستگاه‌های قدیمی راه‌آهن ایران مثل ایستگاه راه‌آهن تبریز را معماران بزرگ دنیا طی دهه‌‌های گذشته ساخته‌اند و در هر جای دنیا چنین ایستگاه‌هایی را به عنوان میراث فرهنگیکشورشان معرفی می‌کنند.

محمدسعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شركت عمران و بهسازی شهری در مورد مطالعاتی كه این شركت طی سال گذشته با همكاری مشاوران و مهندسان، مطالعاتی بر روی ایستگاه‌های ارزشمند و تاریخی انجام داد به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: ایستگاه‌های راه‌آهن جزو میراث معاصر سرزمین ما  محسوب می‌شود لذا ضروری است تا از این میراث به بهترین شكل و شیوه صیانت كنیم. اینكه در دوره‌های قبل به نام توسعه كمر به ویرانی ایستگاه‌های قدیمی راه‌آهن می‌بستند واقعیتی انكارناپذیر است اما با نامگذاری امسال به سال همدلی و همزبانی توسط مقام معظم رهبری و همچنین روی كار آمدن دولت تدبیر و امید رویه‌ها تغییر كرد و به سمت و سوی اهمیت به سرمایه‌های ملی رفت.

همچنین شركت عمران و بهسازی شهری ایران، تحقیقات گسترده‌ای را بر روی سه ایستگاه‌ تاریخی راه‌آهن آغاز كرد. ایستگاه‌های راه‌آهن تهران، مشهد و تبریز سه ایستگاهی بودند كه معماری و شریان‌های مختلف آنها مورد بازنگری قرار گرفت و به عنوان طرحی از سوی این شركت به وزیر راه و شهرسازی اعلام شد؛ طرحی كه به تمامی ایستگاه‌های بین شهری و شهری تسری یافته و قرار است مورد حمایت واقع شود. ایزدی ضمن ارایه گزارش تاكید كرد: سه ایستگاه تاریخی راه آهن تهران، تبریز و مشهد توسط مهندسان مشاور از جنبه‌های مختلف توسعه شهری و بافت پیرامونی مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است.

ایزدی همچنین از مقایسه ایستگاه‌های راه آهن شهری و بین راهی ایران با سایر نقاط دنیا در این گزارش خبر داد و افزود: به منظور بهسازی و نوسازی بافت‌های پیرامونی ایستگاه‌های تاریخی راه آهن و همچنین حفظ، مرمت و نگهداری بناهای ارزشمند ایستگاه‌ها با شركت راه آهن همكاری خواهیم كرد.  

وی پیش‌زمینه این گزارش را به مطالعات و طرح‌های مختلفی مرتبط دانست و گفت: معماری ایستگاه‌های راه‌آهن در سده اخیر، ضرورت مرمت نخستین ایستگاه‌های راه‌آهن ساخته‌شده در ایران طی سال‌های ۱۳۰۴ تا ۱۳۱۷  و برنامه‌ای هدفمند جهت بازگرداندن ارزش‌ها و اصالت‌های معماری ما را به مرحله‌ای كه هم اكنون هستیم رساند.

به گفته او، ضرورت توجه به ایستگاه‌های راه‌آهن شهری، بررسی تجارب و ادبیات جهانی و معرفی ایستگاه‌های راه‌‌آهن موثر در باز‌آفرینی‌شهری در ایران از مهمترین موضوعاتی است كه در گزارش به آن پرداخته شد.

گزارش: م‍ژده نوروزی

نظر شما