شناسهٔ خبر: 81502 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

تحلیل ایکائو درباره تاثیرات کووید ۱۹ بر سفرهای هوایی

سازمان ایکائو ایکائو در یک تحقیق تاثیرات کووید۱۹ بر سفرهای هوایی را بر اساس دو سناریوی اصلی مورد بررسی قرار داده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، پیش بینی ایکائو در مورد تاثیرات کووید ۱۹ بر تعداد مسافران بین المللی، تعداد صندلی های مسافران و درآمد شرکتهای هواپیمایی برای سال ۲۰۲۰ میلادی نسبت به بازه زمانی قبل از انتشار ویروس کرونا با کاهش همراه بوده است.

 ایکائو دو مدل پیش بینی برای شرایط بعد از کرونا در نظر گرفته است . در مدل اول یا (مدل خوش بینانه) شرایط بازیابی بحران کرونا با فرض بازگشت از اواخر ماه می ۲۰۲۰ میلادی مورد بررسی قرار گرفته است و در مدل دوم یا (مدل واقع بینانه) شرایط بازیابی با فرض بازگشت در سه ماهه سوم یا بعد از آن مورد بررسی قرار گرفته است. بر این اساس مدل خوشبینانه در این مدت تعداد صندلی های مسافران بین المللی ۳۸ تا ۵۵ درصد کاهش می یابد اما بر طبق مدل خوشبینانه این کاهش ۴۸ تا ۷۱ درصد پیش بینی شده است.

همچنین براساس مدل خوشبینانه میزان تعداد مسافران بین المللی ۸۶۱ تا هزار و ۲۹۲ میلیون کاهش را تجربه خواهد کرد در حالی که بر اساس مدل دوم این کاهش بین هزار و ۱۰۸ تا هزار و ۵۲۴ میلیون نفر خواهد بود. علاوه بر این درآمد شرکت‌های هواپیمایی ۱۵۱ تا ۲۲۸ میلیارد دلار پیش بینی شده است در حالی که این رقم در مدل واقع بینانه ۱۹۴ تا ۲۶۹ میلیارد دلار خواهد بود.

 همچنین تحقیقات ایکائو نشان می دهد که درآمد مسافری بین المللی از ژانویه تا آوریل ۲۰۲۰ تقریبا ۴۸ میلیارد دلار کاهش داشته است.

ایکائو تاثیر کرونا بر وضعیت هواپیمایی مناطق مختلف جهان را نیز به تفکیک پیش بینی کرده است که بر این اساس در اروپا کاهش ۴۱۱ تا ۷۱۸ میلیون نفری مسافر و نیز کاهش ۵۶ تا ۹۸ میلیارد دلاری درآمدها پیش بینی شده است. برای منطقه خاورمیانه کاهش ۲۳۳ تا ۴۱۴ میلیون نفری مسافر و نیز ۴۸ تا ۸۶ میلیارد دلاری درآمدها پیش بینی شده است.

در این مدت آمریکای شمالی کاهش۴۵ تا ۱۱۸ میلیون نفری مسافر را تجربه خواهد کرد و میزان درآمدهایش نیز ۱۰ تا ۱۸ میلیارد دلار کاهش می یابد. ظاهرا شرایط برای افریقا بهتر است و پیش بینی‌ها نشان می دهد این قاره ۳۶ تا ۶۴ میلیون نفر کاهش مسافر و نیز ۸ تا ۱۳ میلیارد دلار کاهش درآمد خواهد داشت. همچنین آمریکای لاتین کاهش ۴۹ تا ۸۹ میلیون نفری مسافر و ۱۰ تا ۱۸ میلیارد دلاری درآمدهای هوایی را تجربه خواهد کرد.

علاوه بر این تاثیر جهانی بحران کرونا کاهش چشمگیری  بر حوزه‌های هوانوردی، توریسم، تجارت و اقتصاد در سال ۲۰۲۰میلادی داشته است که این تاثیرات را می توان در جدول زیر مشاهده کرد.

برای مشاهده متن کامل این تحقیق به این سایت مراجعه کنید.