شناسهٔ خبر: 81753 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در گفتگو با معاون وزیر راه و شهرسازی مطرح شد

مسکن مدیران، مهندسان و کارکنان شاغل در شهرک‌های صنعتی پیرامون شهرک‌ها احداث می‌شود/مسکن کارگری به معنای جدایی‌گزینی اجتماعی نیست

محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی ضمن تاکید بر اینکه مسکن کارگری به معنای جدایی گزینی اجتماعی نیست، گفت: برنامه‌ریزی شده تا مسکن مدیران، مهندسان و کارکنان شاغل در شهرک‌های صنعتی پیرامون شهرک‌ها احداث شود.

محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در خصوص اقدامات وزارتخانه در اجرایی شدن ۲۰۰ هزار واحد مسکن کارگران و بازنشستگان این بخش که سال ۹۸ در تفاهم با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به امضا رسید، گفت: در تفاهم‌نامه‌هایی که بین وزارت راه و شهرسازی با وزارتخانه‌های دیگر، منعقد شده است تامین بخش از مسکن کارگران در وزارتخانه‌های مختلف مدنظر است و در تفاهم با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی احداث مسکن مشخصا برای کارگران و بازنشستگان این قشر بر اساس تاکیدات مقام معظم رهبری برنامه‌ریزی شده است.

معاون مسکن و ساختمان تصریح کرد: جدایی‌گزینی اجتماعی تا جایی که ممکن است انجام نخواهد شد و اختلاط جمعیت مدنظر قرار می‌گیرد. با توجه به اینکه زیرساخت‌ها و خدمات موردنیاز در کنار شهرک‌های صنعتی موجود است و نیازی به صرف هزینه برای ایجاد زیرساخت‌های لازم و سپس احداث واحدهای مسکونی نیست و همچنین با توجه به اینکه درخواست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تامین واحدهای مسکونی برای کارکنان شاغل در کنار شهرک های صنعتی بوده است، این تفاهم‌نامه بدین شیوه عملیاتی و اجرایی خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: تلاش بر این است تا احداث مسکن برای کارکنان، مدیران و مهندسان شاغل در شهرک‌های صنعتی به دور از جدایی گزینی اجتماعی و حتی الامکان در کنار شهرک های صنعتی در قالب توسعه سکونتگاه‌ها انجام شود.

به گفته محمودزاده، تاکنون دو اقدام عملیاتی در حوزه مسکن کارگری انجام شده است. برای افرادی که در حوزه جنوب شرق تهران سکونت دارند، بر اساس جلساتی که به ریاست معاون اول ریاست جمهور انجام شد، برنامه ریزی شد تا در منطقه جنوب شرق تهران برای متقاضیان واجدشرایط ۵۶۴ واحد مسکونی و در مهرگان قزوین حدود ۷۰۲ واحد احداث شود.

وی در اجرایی و عملیاتی شدن موضوع تفاهم نامه احداث مسکن کارگران و بازنشستگان شاغل در بخش های صنعتی و خدماتی، گفت: در احداث مسکن کارگران و بازنشستگان کارگری، تجمیع امکانات دو وزارتخانه راه و شهرسازی و همچنین تعاون، کار و رفاه اجتماعی مدنظر است.

محمودزاده توضیح داد: برای آنکه واجدان شرایط هرچه سریعتر بتواند صاحب مسکن شوند، امکانات دو وزارتخانه تجمیع می‌شود. همانند تفاهمی که با وزارت آموزش و پرورش برای احداث ۱۷۰ هزار واحد مسکن فرهنگیان و بازنشستگان فرهنگی و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح برای تامین و احداث ۱۰۰ هزار واحد مسکونی کارکنان و بازنشستگان نیروهای مسلح انجام شد.

وی فلسفه این تفاهم نامه ها را مشارکت دو وزارتخانه و ایجاد شرایط بهتر و مناسب تر برای تامین مسکن عنوان کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص احداث مسکن مدیران، مهندسان و کارکنان شاغل در بخش های صنعتی و خدمات اعلام کرد: هم اکنون جلسات فشرده ای را با معاونت اجتماعی وزارت تعاون داشتیم که آن وزارتخانه برای تامین زمین و سایر خدمات لازم برای احداث مسکن،  فعالیت های موثری را در دستور کار قرار داده اند. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جلسات شورای عالی مسکن دستورات اجرایی برای عملیاتی شدن موضوع تفاهم نامه صادر کرد و از سوی دیگر در وزارت راه و شهرسازی با توجه به تاکید وزیر راه و شهرسازی، شرایط اجرایی و عملیاتی شدن مسکن کارگران در دستور کار قرار گرفته است.  

محمودزاده تاکید کرد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت راه و شهرسازی تمام تلاش خود را انجام می دهند تا از نظر میزان تسهیلات، میزان سود متعلقه بانکی، تامین زمین و کمک به تامین مصالح ساختمانی با توجه امکاناتی که در دو وزارتخانه وجود دارد بتوان شرایط سهل تری را برای بازنشستگان و افراد تحت پوشش این وزارتخانه ایجاد کرد.