شناسهٔ خبر: 81832 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل اعلام کرد

حل گلوگاه ترافیکی شرقی و غربی با اتمام پروژه آزادراهی گذرگاه جنوبی تهران/ ساخت ۱۴ تقاطع غیرهمسطح بسیار بزرگ در طول این آزادراه/ برنامه‌ریزی برای بهره‌برداری از ابر پروژه گذرگاه جنوبی تهران در سال ۹۹

خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی در بازدید از آزادراه گذرگاه جنوبی تهران این پروژه‌ را یکی از مهمترین پروژه‌ها در سال جهش تولید در بخش حمل و نقل و توسعه زیرساخت‌های کشور در سال ۹۹ دانست.

خیراله خادمی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در جریان بازدید امروز خود از آخرین مراحل پیشرفت ابرپروژه آزادراه گذرگاه جنوبی تهران در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت: آزادراه گذرگاه جنوبی تهران و بهره‌برداری از آن در واقع یکی از مهم ترین پروژه‌های راهسازی کشور بوده که در اولویت خاصی قرار دارد.

وی افزود: این پروژه یکی از مهمترین پروژه‌های آزادراهی کشور به شمار می‌آید چرا که گلوگاه ترافیکی شرقی و غربی، هم اکنون از داخل شهر تهران و کرج و کل شهرهای اطراف این دو شهر بزرگ عبور می‌کنند. به همین خاطر تمام این مسیر گلوگاه برای ترانزیت شرق به غرب است.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: به واسطه این تلاقی و به خاطر ترافیک سنگینی که در این کریدور شرق به غرب عبور می کند در کنار ترافیک داخل پایتخت و استان البرز که حتی قزوین را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد، این مساله در این محور ۱۵۰ کیلومتری تبدیل به یک گره شده که مردم را گرفتار کرده است.

وی افزود: این گره ترافیکی هم برای افرادی که قصد ورود به شهرهای ذکر شده را دارند و هم برای کسانی که صرفا از این شهرها عبور می‌کنند، مشکل ساز است. به شکلی که مردم باید ساعت ها بین کرج و تهران، در ورودی های این شهرها  و حتی در مسیر به سمت قزوین و در مسیر شرق به سمت سمنان معطل شوند. این مساله به خصوص در پیک ترافیکی به یک معضل تبدیل شده و به همین واسطه راه حل این مشکل احداث گذرگاهی جنوبی تهران به صورت آزادراهی بود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با اشاره به اینکه احداث این آزادراه روند خوبی دارد، تصریح کرد:  این آزادراه به طول ۱۶۰ کیلومتر از آبیک شروع شده و به شرق و آزادراه حرم تا حرم اتصال پیدا می کند. به این ترتیب ترافیک در طول این ۱۶۰ کیلومتر از کل مسیر فعلی خارج شده و آن را از قسمت جنوبی تهران و کرج عبور می دهد.

خادمی با بیان‌این‌که این آزادراه به شکل تقاطع‌های غیرهمسطح از روی کل آزادراه‌های منشعب شده تهران و کرج به سمت جنوب، غرب و شرق عبور خواهد کرد، اظهار داشت: حدود ۱۴ تقاطع غیرهمسطح بسیار بزرگ برای عبور این آزادراه از روی آزادراه‌هایی همچون تهران – قم، تهران – ساوه، کرج-قزوین و راه‌آهن‌هایی که به این سمت عبور می کنند، در این مسیر ساخته شده است.

وی افزود: در این ابر پروژه با احداث این تقاطع‌های غیرهمسطح طول ساخت حدود ۲۱۰ کیلومتر خواهد شد که عملیات جاده‌سازی روی آن به صورت شش خطه انجام می‌گیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره مبلغ برآورد شده برای احداث و تکمیل این پروژه گفت: مبلغ برآورد شده برای ساخت این پروژه حدود ۳۶۰۰ میلیارد تومان است. در این خصوص قرار است در این پروژه قراردگاه خاتم الانبیاء به عنوان سرمایه گذار ۷۰ درصد این مبلغ را تامین و مابقی به میزان ۳۰ درصد توسط دولت تامین شده تا ساخت این آزادراه به سرانجام برسد.

وی با اشاره به این که تا کنون نزدیک به ۲هزار میلیارد در این پروژه هزینه شده است، ادامه داد: امیدواریم به نسبت ۷۰ درصد قرارگاه خاتم الانبیاء و ۳۰ درصد دولت که تاکنون در این پروژه هزینه شده است، به همین ترتیب تا پایان پروژه مابقی اعتبار مورد نیاز توسط طرفین تامین شود.

خادمی در پایان گفت: در حال حاضر پیشرفت فیزیکی این پروژه حدود ۸۰ درصد است و برنامه ریزی انجام شده به شکلی است که این پروژه به عنوان یکی از پروژه‌های مهم بخش حمل‌ونقل و توسعه زیرساخت‌های کشور در سالی که از سوی مقام معظم رهبری سال جهش تولید نام‌گذاری شده است، به بهره‌برداری برسد.