شناسهٔ خبر: 81922 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیر کل راه و شهرسازی فارس اعلام کرد ؛

تلاش دولت برای اتمام آزاد راه شیراز – اصفهان تا سال آینده

PHOTO-2020-06-09-12-38-09.jpg آزاد راه ۳۷۰ کیلومتری شیراز به اصفهان در حالی در دست ساخت است که مسیر ۲۲۲ کیلومتری در حال احداث آن در فارس پیشرفت حدود ۷۸ درصدی دارد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ، فارس به عنوان شاهراه اتصال جنوب کشور حتی از یک متر آزاد راه بی بهره است و این استان پهناور تنها یک خط ریلی از شیراز به سمت اصفهان دارد . این مسئله وجود آزادراهی که بتواند نیاز این استان به روان شدن حمل و نقل به خصوص در مسیرهای  منتهی به پایتخت را تامین نمایند بیش از بیش ضروری می سازد.

احداث آزاد راه شیراز اصفهان گر چه سال ۸۸ کلنگ خورد ، اما روند اجرایی آن از سال ۹۲ و با کار آمدن دولت یازدهم آغاز گردید ، پروژه ای که صدها میلیارد تومان برای اجرای آن هزینه شده است.

مدیر کل راه و شهرسازی فارس در تشریح آخرین وضعیت این آزادراه گفت: آزاد راه شیراز – اصفهان هم اکنون پیشرفت حدود ۷۸ درصدی دارد و برای اتمام به ۲ هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

زاهدی با بیان اینکه این پروژه با مشارکت بخش خصوصی در حال اجرا است ادامه ادامه داد: دولت سرسختانه با وجود وضعیت اعتباری موجود و کمبود نقدینگی به دنبال تامین اعتبار و اتمام این پروژه بزرگ تا پایان دولت دوازدهم یعنی تا سال ۱۴۰۰ است.

وی گفت: با وجود وضعیت کمبود نقدینگی در کشور در قانون بودجه سال ۹۹ آزادراه شیراز- اصفهان اعتبار ۲۰۰ میلیارد تومانی گرفته است و بخش خصوصی نیز به دنبال تامین نقدینگی برای اتمام هر چه سریع تر این پروژه است.

مدیر کل راه و شهرسازی فارس اظهار داشت : بخش خصوصی از طریق ۶۰ میلیارد تومان وام بانکی و نیز از طریق معرفی املاک به عنوان آورده خود، قرار است سهمش را برای اجرا و اتمام این پروژه تامین نماید.

زاهدی بیان داشت: وام مذکور قرار است از بانک های ملی، مسکن و سپه تامین شود که از بین بانک ها، تنها بانک مسکن ۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده است.

وی با بیان اینکه در سطح مدیریت عالی استانی و مدیریت عالی کشوری تلاش ها برای اتمام این پروژه بزرگ در حال انجام است اظهار داشت:استاندار فارس به جد به دنبال حل مشکلات این پروژه از جمله معارضین است ضمن آن که قرار است با حمایت استانداری فارس مشکل پادگان ملوسجان که در محدوده آزادراه شیراز اصفهان قرار دارد را حل و اراضی موجود را آزاد نماییم.

زاهدی با بیان این که وزیر راه و شهرسازی نیز در پنج ماه اخیر تنها برای بررسی وضعیت این پروژه به شیراز سفر کرده بود افزود: همه پیگیریها و تلاش ها معطوف به آن است که این پروژه به اتمام برسد اما باید واقعیت ، از جمله وضعیت نقدینگی کشور را نیز در نظر گرفت.

وی با بیان اینکه آزادراه شیراز – اصفهان در محدوده استان فارس بر ۷ قطعه و به طول ۲۲۲ کیلومتر در حال اجرا است افزود: به جز قطعه ۷ که مشکل آزادسازی اراضی دارد زیر سازی در ساید قطعه ها انجام شده و در مرحله روسازی قرار دارد.

به گفته زاهدی قطعه یک تا ۶ پیشرفت ۸۰ تا ۸۵ درصدی دارند و با در نظر گرفتن وضعیت فعلی قطعه ۷ که تنها ۱۲ کیلومتر وسعت دارد می توان میانگین پیشرفت این پروژه را ۷۸ درصد اعلام کرد.

مدیر کل راه و شهرسازی فارس اظهار داشت: قطعه یک ۵۴ کیلومتر ، قطعه دو ۳۱ کیلومتر ، قطعه سه ۲۱ کیلومتر ، قطعات چهار ۳ ، پنج و شش هر کدام ۳۵ کیلومتر و جمعا ۱۰۵ کیلومتر و قطعه ۷ نیز ۱۲ کیلومتر طول دارد.

وی با بیان این که این پروژه اولین آزادراه جنوب کشور و واقع در کریدور بین المللی شیراز به جنوب است افزود: با اتمام این آزادراه مسیر شیراز تا تهران ۱۳۵ کیلومتر کاهش یافته و مدت زمان سفر حدود دو ساعت کم می شود.

زاهدی کاهش مصرف سوخت به میزان ۱۳۶ میلیون لیتر در سال ، کاهش سالانه ۱۸۰ میلیارد تومان هزینه تصادفات جاده ای و کاهش استهلاک خودروهای عبوری را از مزایای این پروژه بزرگ عنوان کرد.

وی بیان داشت: همچنین از منظر ملاحظات ترافیکی میتوان به ساماندهی ترافیک حومه شهر شیراز ، عدم تداخل ترافیک شهری و برون شهری ، کاهش زمان سفر به ورودی ها و خروجی های شهر شیراز و توزیع اصولی ترافیک آزادراه شیراز – اصفهان به داخل شهر شیراز و مقاصد دیگر عنوان کرد.