شناسهٔ خبر: 81971 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

شرایط مسکن فشار ناعادلانه‌ای را به مردم وارد می‌کند/دستور رییس‌جمهور به وزیر اقتصاد، وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل بانک مسکن برای ساماندهی بازار مسکن

حسن روحانی رییس جمهور به وزیر اقتصاد، وزیر مسکن راه و شهرسازی و مدیرعامل بانک مسکن دستور داد موضوع مسکن را تحت نظر قرار دهند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی صبح امروز در جلسه هیات دولت با اشاره به کرونا، بیان اینکه ما راهی نداریم جز اینکه سبک زندگی را عوض کنیم، گفت: تا زمانی که این ویروس وجود دارد و دنیا به واکسن مطمئنی دست پیدا کند، راه دومی برای ما وجود ندارد. بازگشایی‌ها باید به تدریج ادامه پیدا کند. در این هفته و هفته آینده بازگشایی‌هایی داریم اما بازگشایی ها باید قدم به قدم و با احتیاط انجام شود.

وی تاکید کرد: با این حال راه حل اصلی تغییر سبک زندگی است. در آداب و رسوم، مراسم‌ها، معاشرت‌ها و برخوردها همه جا باید مراعات کنیم و سبک زندگی را برای مدتی تغییر دهیم. ممکن است ماه‌ها خروج از این شرایط زمان ببرد.

رییس جمهور با اشاره به اعمال تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه کشورمان، اظهار کرد: از سال ۹۷ در یک شرایط ویژه‌ای هستیم و اواخر سال ۹۸ هم ویروس کرونا شرایط ما را دشوارتر کرد. همه باید بدانند در چه شرایطی ما کشور را اداره می‌کنیم. ۱۴ ماه از دولت باقی مانده و ما همه توان خود را برای حل مشکلات مردم، تأمین رفاه مردم و تکمیل طرح‌ها به کار می‌گیریم.

وی ادامه داد: هر هفته رقم بالایی از پروژه‌ها را افتتاح می‌کنیم. پنج‌شنبه همین هفته ۴۸۰۰ میلیارد تومان طرح و پروژه صنعتی و معدنی افتتاح می‌شود؛ البته این همه افتتاح‌ها نیست. این رقم نشان می‌دهد نشاط و فعالیت در کشور وجود دارد. با این حال در شرایط فشار تحریم، درآمد ما در سال ۵۰ میلیارد دلار کم شده است. در سال گذشته بودجه ما ۴۴۸ هزار میلیارد تومان و امسال ۵۷۰ هزار میلیارد تومان است. ۵۰ میلیارد دلار یعنی ۸۷۰ هزار میلیارد تومان. یعنی دو برابر بودجه پارسال و ۳۰۰ هزار میلیارد تومان بیشتر از بودجه امسال. هر دولتی در دنیا در این شرایط به زانو درمی‌آمد اما مردم ایستادگی کردند و سایر قوا و رهبری هم به دولت کمک کردند. در حال حاضر شرایط زندگی را قابل تحمل و سخت می‌دانیم اما تمام توان خود را برای افزایش تولید به کار می‌گیریم و پروژه‌های بسیار عظیمی را هم افتتاح خواهیم کرد.

روحانی با اشاره به اینکه احیای دریاچه ارومیه اولین قول دولت به مردم بود، گفت: در حال تکمیل تونلی به طول ۳۶ کیلومتر هستیم که آب را از سد به دریاچه ارومیه برساند. با افتتاح این طرح در دی‌ماه ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب وارد دریاچه ارومیه می‌شود و گردوغبار دریاچه را کاملا مهار می‌کند. این عظیم‌ترین پروژه محیط زیستی تاریخ کشور است. ۷۰ درصد تالاب‌ها هم آبگیری شدند، البته شرایط بارندگی هم مناسب بود. دولت یازدهم و دوازدهم به حق دولت محیط زیست است و کارهای بسیار بزرگی در این زمینه انجام داده است.

وی ادامه داد: از دولت با زبان روان انتقاد شود اما همه شرایط ما را هم در نظر بگیرند و منصفانه نقد کنند. البته دولت هم وارد حاشیه‌سازی نشده و برای مردم کار می‌کند.

در ادامه رئیس جمهور با اشاره به تلاش دولت یازدهم و دوازدهم در مهار تورم گفت: درست است که شرایط زندگی سخت‌تر شده و تورم را به خاطر تحریم ها نتوانستیم از بین ببریم، اما در شرایطی که تحریم‌ها به شدیدی امروز نبود رشد اقتصادی را از منفی ۸ به مثبت ۱۴ رساندیم، کار بزرگی شده است. تورم ما ۴۰ بوده است. همان وعده ای که از آغاز به مردم دادیم را در دولت یازدهم انجام دادیم.

وی در ارتباط با مشکل مسکن در کشور نیز گفت: امروز شرایط مسکن فشار ناعادلانه‌ای را دارد وارد می کند؛ بر این اساس من امروز این دستور را دادم که وزیر اقتصاد، رئیس بانک مسکن و وزیر مسکن راه و شهرسازی زیر نظر معاون اول این موضوع را تحت نظر قرار دهند تا ما بتوانیم این فشار را از دوش مردم کاهش دهیم.