شناسهٔ خبر: 82084 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

در کمیسیون ایمنی راه‌های کشور عنوان شد

افزایش نظارت بر اجرای سامانه سپهتن / کاهش ۲۲.۷ درصدی تعداد فوت شدگان تصادفات در سال جاری

یکصد و هشتمین نشست کمیسیون ایمنی راه‌های کشور در نشست کمیسیون ایمنی راه‌های کشور که با حضور وزیر راه و شهرسازی، معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور، رئيس سازمان راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای و معاون عمليات پليس راهور و جمعی از مسوولان دولتی و دانشگاهی برگزار شد، گزارشی از وضعیت تردد و تصادفات راه‌های کشور ارایه شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در این جلسه محمد اسلامی خواستار نظارت بیشتر در اجرای سامانه سپهتن شد و گفت: باید با تخلفات رانندگان اتوبوس در همان لحظه برخورد صورت پذيرد. جان مردم بسیار مهم است و نباید منتظر حادثه بمانیم.

 او با بیان این که در بحث پیشگیری از وقوع حادثه باید تمهیدات مناسب ترافیکی اندیشیده و اجرایی شود، گفت: موضوع دیگر شرایط پس از وقوع حادثه و زمان رسیدن به محل و اقدام‌های امداد و فوريت‌‌هاي پزشكي است و این دو موضوع در کنارهم می توانند بسیار اثرگذار باشند.

در این جلسه رضا نفیسی رئیس مرکز تدوین مقررات ایمنی، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی گزارشی از وضعیت تردد و تصادفات راه‌های کشور در سال ۹۸ و مقایسه با سال قبل از آن ارایه کرد. بر اساس این گزارش در سال ۹۸ میزان تصادفات منجر به فوت در داخل و خارج از حریم ۱۶ هزار و ۹۴۷ مورد بوده است که این میزان نسبت به سال قبل از آن ۱.۴ درصد کاهش داشته است.

همچنین از ابتدای سال ۹۹ تا ۱۸ خرداد،۱۰ هزار و ۴۳۲ فقره تصادف منجر به فوت و جرح در شبكه جاده‌اي ثبت شده که منجر به فوت هزار و ۵۶ نفر در صحنه شده است. در مدت مشابه سال گذشته  ۱۴ هزار و ۲۲۳ مورد تصادف ثبت شده که منجر به فوت هزار و ۳۶۷ در صحنه شد. در مجموع تعداد تصادفات ۲۶.۷ درصد، تعداد فوتی‌ها ۲۲.۷ درصد و تعداد تصادفات منجر به جرح ۲۷ درصد کاهش داشته است.

بر اساس این گزارش در سال ۹۸ تردد ساعتی محورهای برونشهری ۳۵۸ وسیله نقليه در ساعت بوده است که نسبت به سال گذشته ۱.۹ درصد كاهش داشته است. همچنین در این سال در مجموع ۶۸۸ میلیون تردد بین استانی در کشور صورت گرفته که نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن یک دهم درصد کاهش داشته است.

علاوه بر این در این گزارش، متوسط ماهانه جانباختگان تصادفات راه‌های برونشهری قبل و بعد از تغییرات قیمت سوخت و شیوع کرونا نیز موردبررسی قرار گرفته و بر این اساس در ۸ ماه نخست سال ۹۸ تعداد جانباختگان ۸ هزار و ۴۳۹ نفر بوده و در ۴ ماه پایانی سال گذشته این تعداد ۲ هزار و ۹۲۵  مورد ثبت شده است.

در ۳ سال گذشته استان‌های یزد، بوشهر، خراسان جنوبی، آذربایجان غربی و گلستان به ترتیب دارای بیشترین میزان افزایش شاخص فوتی به تردد بوده است. در این مدت استان‌های قم، اردبیل، کردستان، گیلان، البرز و اصفهان نیز به ترتیب دارای بیشترین میزان کاهش شاخص فوتی به تردد بوده اند.

در اين نشست پيشنهاد برگزاري هفته ايمني ارايه و مقرر شد نسبت به برگزاري آن در پاييز سال جاري اقدام شود. همچنين پيشنهاد نامگذاري دهه آينده به عنوان دهه ملي ايمني راه‌ها(۱۴۰۹-۱۴۰۰) مطرح و مقرر شد تا نسبت به تهيه تصويب‌نامه آن در كارگروه تخصصي اقدام لازم صورت پذيرد.