شناسهٔ خبر: 82111 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد

ماموریت ویژه دولت برای ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها/دستور رییس‌جمهور به وزارت جهاد کشاورزی برای تخصیص اراضی به وزارت راه و شهرسازی/وزارت صمت مسئول کنترل قیمت مصالح و نهاده‌های ساختمانی

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی بخشی از موارد مطرح شده در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت را در خصوص ساماندهی بازار مسکن و اجاره بها به ریاست رییس جمهوری اعلام کرد و گفت: کمیته چهارجانبه متشکل از وزارت راه و شهرسازی، وزارت اقتصاد و امور دارایی، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی ارایه تسهیلات به مستاجران را در شرایط کنونی بررسی می‌کنند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در حاشیه جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت در خصوص بازار مسکن، اجاره بها و ساماندهی آن، با اشاره به اینکه موضوع اجاره بها تبدیل به دغدغه ملی شده است، گفت: هم مستاجران، هم دولت و شخص رییس جمهوری در خصوص اجاره‌بها دغدغه دارند. به همین دلیل نیز رییس‌جمهوری دستور تشکیل کمیته‌ای چهار جانبه را برای ساماندهی بازار اجاره دادند.

وزیر راه و شهرسازی ضمن اعلام این مطلب که در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، موضوع تهاجم وارد به بازار مسکن که ناشی از تقاضاهای غیرمصرفی است مورد بحث و بررسی قرار گرفت، افزود: موضوع تبدیل پول به سرمایه موجب تقاضاهای غیرمصرفی در بازار مسکن شده است. باید تمهیداتی اتخاذ و محیط هایی از نظر سیاست های اقتصادی فراهم شود تا تقاضاهای غیرمصرفی به بازار مسکن نیاید و در بازار مسکن التهاب و تلاطم ایجاد نکند.

عضو کابینه دولت دوازدهم تصریح کرد: سیاست‌های انبساطی در حال حاضر ملاک عمل قرار گرفته است تا موضوع تولید و عرضه مسکن تسریع شده و افرادی که فاقد مسکن هستند بتوانند سریعتر صاحب خانه شوند.

اجاره نشینی ۴۳ درصد از تهرانی‌ها

اسلامی با یادآوری اینکه هم اکنون ۳۰ درصد جمعیت کشور مستاجر هستند و جمعیت مستاجر تهران نیز ۴۳ درصد برآورد شده است، توضیح داد: افزایش اجاره بها از یکسو و بحران کرونا از سوی دیگر مشکلات عمده ای را برای مستاجران ایجاد کرده است و شاهد هستیم که بسیاری از مشاغل درآمدهای متصور خود را از دست داده‌اند. به همین منظور نقشه حمایتی دولت در این باره در جسله ستاد هماهنگی اقتصادی دولت مورد بررسی قرار گرفت.

وی گفت: نقشه حمایتی دولت و منایعی که دولت می تواند و باید در شرایط کرونایی به مستاجران تخصیص یابد تا در شرایط فعلی از بحران عبور کنند مورد بررسی قرار گرفت. مقرر شد تا کمیته ای چهارجانبه متشکل از وزارت راه و شهرسازی، وزارت اقتصاد و امور دارایی، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی مساعدت کنند و تسهیلاتی را برای مستاجران در نظر بگیرند. تصمیمات این کمیته چهارجانبه به زودی در این باره اتخاذ و اطلاع رسانی می شود.

اسلامی بر ارایه تسهیلات به مستاجران بر اساس ضوابط، تاکید کرد و افزود: سیاست‌های انبساطی جایگزین سیاست‌های انقباضی دوره‌های گذشته در بخش مسکن شده است. در همین رابطه نیز رفع سختگیری‌ها در خصوص مجوزهای شهرداری‌ها و تسهیل و تسریع در صدور پروانه‌های ساختمانی در دستور کار قرار گرفته است. همچنین از دیگر موضوعاتی که دنبال خواهد شد این است که تسهیلات بانک ها به میزانی باشد که سازندگان سریعتر و سهل تر بتوانند اقدام کنند.  

عضو کابینه دولت دوازدهم بار دیگر از سازندگان و تولیدکنندگانی که واحدهای مسکونی نیمه تمام، تمام شده و اراضی در اختیار دارند جهت اتصال به اقدام ملی مسکن دعوت کرد و این موضوع را از موضوعات مطرح شده در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت برشمرد.  

دعوت از سازندگان برای مشارکت در طرح اقدام ملی مسکن

وی تصریح کرد: اشخاص حقیقی و حقوقی که واحدهای مسکونی نیمه‌تمام و تکمیل شده خود را به اقدام ملی مسکن اختصاص می‌دهند زمین در مناطق مرغوب شهری تخصیص خواهد یافت تا به امر ساخت و ساز مبادرت کنند.

اسلامی بر سیاست خانه‌دار کردن اقشار یک تا هفت درآمدی تاکید کرد و توضیح داد: سیاست های اتخاذ شده دولت برای خانه دار کردن اقشار یک تا سه، تعامل با سازمانهای حمایتی است. در خصوص دهک های ۴ تا ۷ درآمدی نیز از طریق احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکونی و ارایه تسهیلات و آورده متقاضیان این اقشار صاحب خانه خواهند شد.

وزیر راه و شهرسازی از دیگر موضوعات مورد تاکید رییس جمهور را در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، تخصیص اراضی در اختیار سازمان ها و وزارتخانه ها طبق ماده ۶ قانون ساماندهی و حمایت از عرضه و تولید مسکن به امر مسکن و اختصاص آنها به وزارت راه و شهرسازی برشمرد.

اسلامی گفت: طبق تاکید رییس جمهوری، دستگاه های دولتی باید زمین های در محدوده و حریم شهرها را برای اجرای طرح‌های مسکنی و تولید مسکن در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دهند.

دستور رییس جمهوری به وزارت جهاد کشاورزی

به گفته وی، رییس جمهور  در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت به وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد تا اراضی در حریم و محدوده شهرها که طبق قانون زمین شهری به وزارت راه و شهرسازی برای ذخیره‌سازی و تولید زمین برای عرضه مسکن واگذار کند.

تکمیل و واگذاری باقیمانده واحدهای مسکونی مهر به متقاضیان تا آبان امسال

اسلامی از دیگر موضوعات موردتاکید رییس جمهوری را تکمیل واحدهای مسکونی مهر و واگذاری آنها عنوان کرد و گفت:  رییس جمهوری تاکید داشتند بر تکمیل واحدهای مسکونی مهر که در این جلسه اعلام کردیم که پروژه های مسکن مهر به جز واحدهایی که در محاکم قضایی است که باید با مساعدت قوه قضاییه تعیین تکلیف شود تا آبان ماه تکمیل و تحویل متقاضیان می‌شود.

وزارت صمت مسئول کنترل قیمت مصالح و نهاده های ساختمانی

وزیر راه و شهرسازی موضوع قیمت مصالح و نهاده های ساختمانی را از دیگر موضوعات مطرح شده در جلسه عنوان کرد و افزود: در خصوص ساماندهی مصالح و نهاده های ساختمانی، ستاد تنظیم بازار و وزارت صمت کنترل های لازم را انجامی می‌دهند تا افزایش لجام گسیخته مصالح ساختمانی رخ ندهد.

قیمت‌گذاری‌های کنونی مسکن بی‌ملاحظه و بی‌ضابطه است

اسلامی ادامه داد: در حال حاضر قیمت گذاری مسکن بدون ملاحظه بوده و عدد التهابی که در خصوص قیمت مسکن ایجاد شده است موجب برهم زدن آرامش روانی جامعه شده است. اینها قرار شد با کمک وزارت صمت و نقشی که آنها ایفا می کنند ساماندهی شود تا بتوان مصالحی که تولیدات آنها در رکود است و فروش ندارند موجب التهاب بیشتر در بازار مسکن و جامعه نشود و بتوان با یک رشد منطقی آنها را دنبال کرد.

وی راهکارهای وزارت راه و شهرسازی را در خصوص خانه دار کردم مردم، عرضه زمین با قیمت مناسب به سازندگان عنوان کرد و یادآور شد: در مجموع در طرح اقدام ملی مسکن یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر ثبت نام کردند که ۸۰۰هزار نفر واجد شرایط شناخته شدند در تابستان امسال تمامی ۸۰۰ هزار نفر به پروژه اقدام ملی مسکن متصل می شوند.

رفع موانع تولید مسکن برای سازندگان

اسلامی بر رفع موانع ارایه تسهیلات به سازندگان با هماهنگی بانک مرکزی تاکید کرد و گفت: ارایه تسهیلات به سازندگان با رفع موانع در دستور کار قرار گرفته است که این تسهیلات در عین حال قابل واگذاری به خریدار نیز است. با این روش ها در صدد هستیم تا سرمایه گذاری در مسکن را بیشتر کرده و سرعت بدهیم.

مالکان و مستاجران به شرایط التهابی بازار مسکن دامن نزنند

وزیر راه و شهرسازی تسهیل و تشویق در مجوزهای ساخت و ساز را از دیگر راهکارهایی عنوان کرد که موجب رونق و سرعت دادن به تولید مسکن در کشور می شود. اسلامی گفت: ایجاد جذابیت برای سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در تولید مسکن، همچنین متقاضیان برای رفع نیاز به سرپناه و همچنین جذابی کسب و کار شرایط و مجموعه بسته های حمایتی و سیاستی بود که در جلسه امروز در مورد آن بحث شد و در جلسات آتی با معاون اول رییس جمهوری با برنامه اقدام و عمل، پیگیری و دنبال خواهد شد.

وی به مالکان و مستاجران و اتحادیه املاک توصیه کرد تا به شرایط التهاب گونه بازار مسکن دامن نزنند.