شناسهٔ خبر: 82200 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

معاون ساخت وتوسعه راه‌آهن، بنادر وفرودگاه‌ها:

راه‌آهن همدان- سنندج تا پایان دولت تکمیل می‌شود

سفر وزیر راه و شهرسازی به استان اردبیل و آغاز عملیات ریل گذاری راه آهن میانه - اردبیل معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها گفت: با فراهم کردن تجهیزات لازم و تامین ریل از کارخانه ذوب‌آهن اصفهان عملیات ریلگذاری راه‌آهن همدان- سنندج در حال انجام است و تلاش می‌شود این مسیر ریلی تا پایان دولت دوازدهم تکمیل شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس خطیبی صبح امروز به همراه استاندار کردستان، حمیدرضا عدل، معاون فنی و امور زیربنایی و تولیدی سازمان برنامه و بودجه کشور و اکبر رحمانی، رییس امور راه و ترابری و مدیریت عمران و شهری و روستایی سازمان برنامه و بودجه کشور و  از روند اجرایی راه‌آهن همدان- سنندج بازدید کرد.

خطیبی احداث این خط‌آهن را گامی دیگر در اتصال مراکز استان‌ها به شبکه ریلی کشور دانست و گفت:  راه‌آهن همدان- سنندج قسمتی از محور ریلی تهران- همدان- سنندج است که بخش تهران تا همدان در اردیبهشت ماه سال ۹۶ به شبکه ریلی پیوست.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها پیشرفت فیزیکی کل پروژه را حدود ۳۸ درصد اعلام کرد و افزود:‌ هم‌اکنون زیرسازی محور ۶۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تمام تلاش ما این است که عملیات اجرایی کل محور تا پایان دولت به اتمام برسد و این پروژه آماده بهره‌ برداری شود.

به گزارش شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، خطیبی از تامین ریل مورد نیاز این پروژه از کارخانه ذوب‌آهن اصفهان خبر داد و گفت:‌ حدود ۶۰۰ تن ریل تاکنون تحویل داده شده است و حدود ۵ کیلومتر نیز از سمت سنندج ریلگذاری صورت گرفته است.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها ادامه داد: تجهیزات لازم ریلگذاری مانند ریل، تراورس و ادوات لازم تامین شده است تا فرآیند ریلگذاری در بخش‌هایی از مسیر که زیرسازی کامل شده است تسریع یابد.

وی اعتبار هزینه شده در این مسیر ریلی را ۲۱۰۰ میلیارد تومان اعلام و بیان کرد: اعتبار سالجاری این پروژه نیز ۳۵۰ میلیارد تومان تعیین شده است.

خطیبی یادآور شد: طول طرح راه‌آهن تهران- همدان- سنندج، ۴۲۰ کیلومتر است که مسیر تهران تا همدان به طول ۲۷۰ کیلومتر به بهره‌برداری رسیده است و همدان تا سنندج  نیز به طول ۱۵۰ کیلومتر است و از شهرهای تهران، رباط‌کریم، ساوه، فامنین، همدان، بهار و قروه و دهگلان عبور می‌کند و به شهرستان سنندج منتهی می‌شود.