شناسهٔ خبر: 82365 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رییس اتاق بازرگانی تهران:

آماده‌ایم نوسازی بافت فرسوده را برعهده بگیریم/ ارزش ۲/۵ برابری بخش مسکن نسبت به بازار سرمایه

مراسم امضای تفاهمنامه ساخت  ٢٠ هزار واحد طرح اقدام ملی در استان تهران رییس اتاق بازرگانی تهران از آمادگی این اتاق برای نوسازی بافت فرسوده خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، آیین امضای تفاهمنامه همکاری میان وزارت راه و شهرسازی و اتاق بازرگانی تهران برای ساخت ۲۰ هزار واحد مسکونی در استان تهران روز دوشنبه دوم تیرماه با حضور وزیر راه و شهرسازی، اعضای اتاق بازرگانی تهران و جمعی از مسوولان استانی برگزار شد.

مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران در آیین امضای این تفاهمنامه با اشاره به اینکه GDP کشور در پایان سال گذشته دو هزار و ۵۰۰ هزار میلیارد تومان بود گفت: این در حالی است که ارزش بازار سرمایه در این مدت هزار هزار میلیارد تومان و ارزش بازار مسکن ۱۵ هزار هزار میلیارد تومان برآورد شد و این موضوع یعنی بخش مسکن ارزشی ۲/۵ تا سه برابر بازار سرمایه داشت.

او رشد سرمایه‌گذاری واقعی در سال گذشته در بازار مسکن را ۳/۴- دهم درصد و در سال ۹۷، ۹/۴- درصد عنوان کرد و افزود: این اعداد یعنی رشد سرمایه‌گذاری در دو سال پیاپی در بازار مسکن منفی بوده است.

خوانساری از سه بخش عمده اقتصادی در دنیا به عنوان پیشران نام برد و اظهار داشت: مسکن، خوراک و پوشاک مهم‌ترین پیشران‌های اقتصادی در دنیا محسوب می‌شوند و معمولا آخرین بخش‌هایی هستند که دچار آسیب می‌شوند. اما در ایران رشد سرمایه‌گذاری در بخش مسکن در دو سال پی‌درپی منفی بوده و این عملکرد می‌تواند در جذب سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی بسیار موثر باشد. در کشور ما هم متاسفانه با رشدی که می‌تواند مسکن داشته باشد و قابلیت هایی که این بخش دارد چه از نظر اشتغال و چه از نظر سرمایه گذاری در دو سال ۹۷ و ۹۸ رشد سرمایه‌گذاری منفی بوده است و امسال می تواند وضع بهتر باشد. 

او گفت: علی‌رغم وجود قابلیت‌های زیاد بخش مسکن در کشور اما سرمایه‌گذاری در این بخش در دو سال قبل منفی بوده است که باید علت آن در جای خود بررسی شود و بدانیم چرا نمی‌توانیم برای این بخش سرمایه‌گذار داخلی و خارجی جذب کنیم.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران افزود: ما در سال ۵۰ با احداث شهرک اکباتان، صنعتی‌سازی مسکن را آغاز کردیم اما در حال حاضر به‌شدت از ترکیه عقب افتاده‌ایم. در بافت فرسوده نیز نیازمند کار جدی هستیم و به رئیس‌جمهور نیز پیشنهاد داده‌ایم که در اتاق تهران آماده‌ایم تا نوسازی بافت فرسوده را برعهده بگیریم.

او فعالیت بخش‌های خصولتی و دولتی در حوزه مسکن را کم خواند و با اشاره به اینکه عمده فعالیت بخش خصوصی در این بخش متمرکز است، گفت: با این حال چالش‌های بزرگی بر سر راه بخش خصوصی در حوزه ساخت و ساز وجود دارد و هنوز بعد از ۴۰ سال ساخت و ساز ما دولتی است و به سمت صنعتی سازی نرفته ایم.