شناسهٔ خبر: 8266 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی؛

حمایت جدی وزارت راه و شهرسازی از مسکن محرومان/ راهکارهای تامین مسکن محرومان و کم‌درآمدها در طرح جامع مسکن/ آخوندی: زمان ارزیابی وضعیت مسکن محرومان رسیده است

مسکن محرومان تاکید بر تامین مسکن محرومان هر چند پیشینه‌ای چندساله در برنامه‌ها دارد اما عمل کردن به این وعده و خانه‌دار کردن محرومان چندان در طرح‌های گذشته گنجانده نشده بود. ولی این روزها خانه‌دار شدن محرومان در قالب چندین طرح از سوی وزارت راه و شهرسازی پیگیری می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، یکی از اهداف تاسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در ۲۱ فروردین ماه ۱۳۵۸ توجه به مسکن محرومان بود که در قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی هم به این هدف اشاره و اعلام شده است: «مطالعه و بررسی در زمينه تشخيص و تعيين نيازمندی‌های مسكن محرومان اعم از روستايی و شهری و فراهم آوردن موجبات اجرای آن با مشاركت، همكاری و خودياری مردم و دستگاه‌های مختلف، تأمین مسکن محرومان، معلولان و بی‌سرپرستان جزء اهداف اصلی بنیاد مسکن است که در پیام تاریخی حضرت امام خمینی (ره) به آن اشاره شده و همواره مورد توجه و تأکید مقام معظم رهبری و دولت بوده است.»

در حالی که طبق آمار از کل خانوارهای فاقد مسکن ملکی حدود ۴۷.۸ درصد در دهک‌های اول تا چهارم قرار دارند، در دولت تدبیر و امید وزارتخانه‌های مرتبط به ویژه وزارت راه و شهرسازی توجه به مسکن محرومان را در دستور کار قرار دادند.

وزیر راه و شهرسازی دولت تدبیر و امید نیز از همان روزهای ابتدای فعالیت خود در وزارتخانه بر تامین مسکن محرومان و برنامه ریزی در این زمینه تاکید کرد. عباس آخوندی در دوم اسفند ماه سال گذشته پس از جلسه شورایعالی رفاه و تامین اجتماعی از طرح مشترک این وزارتخانه با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای تامین مسکن اقشار کم‌درآمد و تامین مسکن محرومان خبر داد و تاکید کرد که تامین مسکن محرومان هدف اصلی اجرای این طرح است.

وزیر راه و شهرسازی در فروردین ماه امسال و همزمان با سالگرد تاسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز بر ارزیابی تمام فعالیت‌های مرتبط با مسکن محرومان تاکید و اعلام کرد که سال‌هاست درباره مسکن محرومان و اقشار کم‌درآمد بحث می‌شود اما زمان ارزیابی کلی فعالیت‌ها فرا رسیده و هر چه زودتر لازم است اصلاحات لازم در این ارزیابی صورت گیرد.

وزارت راه و شهرسازی در تحقق این اهداف گام‌های عملی نیز برداشته تا جایی که با تدوین پیش نویس طرح جامع مسکن برنامه ریزی برای عملیاتی سازی این اهداف را آغاز کرده است. در پیش نویس طرح جامع مسکن که به زودی نهایی خواهد شد به خانه‌دار شدن تمام اقشار جامعه از جمله محرومان تاکید شده است. با توجه به اینکه خانه‌دار شدن محرومان و اقشار کم‌درآمد یکی از مهمترین دغدغه‌های وزیر راه و شهرسازی به شمار می‌آید در طرح جامع مسکن به وضعیت مسکن محرومان توجه شده است.

حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در این زمینه گفت: مسکن محرومان در طرح جامع مسکن از طریق بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و با همکاری نهادهای دیگر از جمله بهزیستی، بنیاد مستضعفان و سازمان ملی زمین و مسکن تامین می‌شود.

وی اضافه کرد: برای این گروه از جامعه ساخت هشت هزار و ۷۰۰ واحد مسکونی پیش بینی شده است.

«ایجاد صندوق ضمانت تسهیلات مسکن برای بانک پذیر کردن کم درآمدها،  استفاده از ظرفیت خیریه و وقف برای تامین مسکن اقشار کم درآمد، هم پیوندی بین برنامه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بهسازی و نوسازی پهنه‌های نابسامان شهری و روستایی با برنامه‌های تامین مسکن گروه‌های کم‌درآمد، تدوین بسته‌های تشویقی و حمایتی از طرف وزارت راه و شهرسازی جهت ترغیب نهادهای فعال عمومی و اجتماعی به تامین مسکن افراد زیر پوشش، تبدیل «استیجار» به یکی از ابزارهای اصلی تامین مسکن درآمدها و ایجاد انگیزه برای ساخت مسکن استیجاری توسط بخش خصوصی، تعیین و تدوین وظایف نهادی متولی و هماهنگ‌کننده مسکن اجتماعی.» بخشی از مهمترین برنامه‌هایی است که در زمینه تامین مسکن محرومان در پیش نویس طرح جامع مسکن به آنها اشاره شده است.

در راستای تلاش‌ها و حمایت‌های وزارت راه و شهرسازی در زمینه تامین مسکن محرومان می‌توان به اظهارات رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اشاره کرد. علیرضا تابش رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز در زمینه حمایت از مسکن محرومان در مراسم سالروز تاسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و افتتاح حساب شماره ۱۰۰ به فرمان حضرت امام خمینی (ره) گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده از آبان امسال ۱۵ هزار مسکن برای افراد محروم خواهیم ساخت و امید است حساب ۱۰۰ امام خمینی (ره) پشتوانه مسکن محرومان کشور باشد.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ایران در جای دیگری نیز با بیان اینکه محرومین و افراد معلول و بی سرپرست ولی نعمتان ما هستند، گفت: تأمین مسکن محرومان، معلولان و بی سرپرستان جزو اهداف اصلی بنیاد مسکن است که در پیام تاریخی حضرت امام خمینی (ره) به آن اشاره شده و همواره مورد توجه و تأکید مقام معظم رهبری و دولت بوده است.

همپای تهیه این طرح‌ها برای مسکن محرومان، تقریباَ همه روزه در استان‌های کشور مسکن محرومان افتتاح می‌شود. به عنوان مثال ۱۴۱ واحد مسکونی برای محرومان در استان مازندران ساخته شده و ۱۶۳ واحد مسکونی در استان مرکزی برای محرومان در حال ساخت است که بین ۴۰ تا ۸۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. همچنین مدیرکل بنیاد مسکن استان اردبیل از احداث ۶۲۸ مسکن برای محرومان در نقاط مختلف این استان خبر داده است.

آخرین اقدامات دولت در مسکن روستایی

وزارت راه و شهرسازی در حوزه مسکن روستایی نیز همگام با سایر بخش‌های مسکن گام‌های قابل توجهی برداشته است. حمیدرضا سهرابی مدير کل دفتر مسکن روستايي بنياد مسکن انقلاب اسلامي در این زمینه از پرداخت تسهيلات ۱۵ ميليون توماني به ۱۶ هزار مسکن روستايي خبر داد و گفت: از زمان استقرار دولت تدبير و اميد بيش از ۱۵۰ هزار پايان کار در فعاليت‌هاي بهسازي مسکن‌هاي روستايي صادر شده است.

وی ادامه داد: با پيگيري‌هاي وزير راه و شهرسازي بيش از ۳۰ هزار واحد مسکن روستايي نيز در اين مدت «بازسازي» شد.

سهرابی همچنين درباره بروز برخي مشکلات در روند اعطاي تسهيلات به مسکن روستايي تاکيد کرد: مشکلاتي در منابع داخلي بانک‌هاي پرداخت‌ کننده تسهيلات روستايي وجود دارد که گاهي اوقات روند پرداخت را کند مي‌کند، اما؛ بايد بگويم که از محل اعتبارات ابلاغي مسکن روستايي در سال ۹۳ با ۱۹هزار و ۹۲۳ متقاضي دريافت تسهيلات ۱۵ ميليون توماني قرارداد بسته شد. تاکنون ۱۶ هزار متقاضي اين تسهيلات را دريافت و کار بهسازي واحد خود را آغاز کرده‌اند.

به گفته سهرابي، در اين مدت از محل تسهيلات ۱۵ ميليون توماني بهسازي سه هزار و ۴۰۰ واحد روستايي به پايان رسيد.

مدير کل دفتر مسکن روستايي بنياد مسکن انقلاب اسلامي به ارائه آماري از ميزان بهسازي واحدهاي روستايي طي ۱۰ سال گذشته تاکنون پرداخت و گفت: يک ميليون و ۴۶۷ هزار و ۸۴۰ واحد روستايي «بهسازي» و در همين بازه زماني ۳۲۵ هزار واحد روستايي هم «بازسازي» شد./

برچسب‌ها:

نظر شما