شناسهٔ خبر: 82754 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

۸۰ پروژه فعال در اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی

جلسه مجمع نمایندگان استان مرکزی مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی در جلسه مجمع نمایندگان استان مرکزی وضعیت طرح اقدام ملی مسکن، ساخت راههای استان و سایر پروژه های این اداره کل را تشریح کرد

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در جلسه ای که با نمایندگان منتخب استان  در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی در شهر محل فرمانداری محلات برگزار شد مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی در خصوص طرح اقدام ملی استان گفت :  سهمیه استان مرکزی در طرح اقدام ملی مسکن ۲۱ هزار و۸۹۰  واحد در شهرهای مختلف استان می باشد که از این تعداد ۱۳ هزار واحد در شهر جدید امیرکبیر و مهاجران و ۸۸۹۰ واحدآن نیز مربوط به پروژه‌های مشارکتی و ساخت در شهرهای زیر هزار ۲۵نفر می باشد که متولی آن  بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است.

وی افزود :  زمین جهت احداث ۲۳۵۰ واحد توسط این اداره کل تامین و زمین ۱۵۵۰ واحد برای شهرهای زیر ۲۵ هزار نفرتحویل بنیاد مسکن استان و زمین  ۸۰۰ واحد دیگردر اختیار ستاد اجرایی فرمان حضرت امام قرار گرفته که کارهای اولیه ازجمله نقشه ها  انجام شده  و به شهرداری ارسال گردیده است.

وی افزود : کار خوبی که در اقدام ملی مسکن استان انجام شده این است که تمام هزینه های نظام مهندسی و شهرداری در طرح اقدام ملی ۵۰ درصد است و به تمام شهرداری ها و نظام مهندسی استان اعلام شده  است.

مدیرکل راه و شهرسازی در خصوص راههای استان گفت : اگرمقایسه ای نسبت به کشور داشته باشیم در خصوص آسفالت راههای روستایی میانگین آسفالت روستایی کشور ۶۰درصد است،اما میانگین آسفالت راه های استان مرکزی ۷۳ درصد است که نسبت به میانگین کشوری ۱۳ درصد بیشتر است.

  وی ملی بودن تامین اعتبار قراردادهای ساخت راه های استان را یکی از اتفاقات بسیار خوب برای استان برشمرد و افزود : کریدور دلیجان-خمین –الیگودرز-ازنا –شازند تا مرز استان لرستان یکی از پروژه هایی است که  از طرح ملی تامین اعتبار میشود. .

مرزبان بیان کرد : کمربندی زیرآب ۱۷ کیلومتراست که ۴ کیلومتر به صورت چهار خطه مورد بهره برداری قرار گرفته ،  ۶.۵ کیلومتردیگرآن نیز درحد بیس انجام شده و برای تکمیل محور  ۱۲ تا ۱۴ میلیارد قرارداد ملی بسته شده است و برای ادامه ۵ کیلومتر مابقی هم قراردادی با تقاطع غیرهمسطح سنجه باشی بسته شده که حدود ۲۶ میلیارد تومان می باشد .

مدیرکل راه و شهرسازی گفت : محور خمین تا تقاطع سنجه باشی  ۳۴ کیلومتر است که از این مقدار حدود ۲۸ کیلومترآن تمام شده ۲ کیلومتر در محدوده میشیجان و ۲ کیلومتر در محدوده روستای ورآباد که پل  بزرگور ور آباد هم قرارداد بستیم از محل طرح ملی شروع شده است که ۳کیلومتر هم واریانت اتصال محور خمین- محلات به کمربندی زیرآب که این هم آماده آسفالت است که تا هفته آینده با رسیدن قیرمورد نیاز انجام میشود.

وی همچنین گفت :  از خمین تا محلات تقاطع سنج باشی ۴ کیلومتر است.مشکل عمده ما در محور خمین- محلات محدوده روستای میشیجان است که تا بحال ۲ بار این منطقه ارزیابی شده است برای تملک خانه های  روستایی که یک بار ۲ میلیارد تومان و هم اکنون نیز ۴ میلیارد تومان اعتبار لازم است. طی مکاتبات انجام شده  اسناد خزانه اسلامی برای ابن محور حاضر شده است امام مردم استاد خزانه را قبول نمیکنند.تقاضایی که از جناب آقای نظری نماینده محترم خمین  داریم حداقل ۵۰ درصد تخصیص نقدینگی را درنظر بگیرندکه مالکین جهت احداث بنا هزینه لازم را داشته باشند.۵۰ درصد بقیه هم اسناد خزانه با سر رسید های ۲ ساله به مالکین داده شود.

این مقام مسئول افزود : محور خمین الیگودرز هم ۳۴ کیلومتر است که ۸کیلومتر آن از سمت خمین بصورت ۴ خطه در حال بهره‌برداری است. ۴ کیلومتر دیگر آماده است که لایه بیندر شده  و نیاز به لایه توپکا شود که بزودی زیر بارترافیک خواهد رفت.

مرزبان در خصوص محور خمین - الیگودرز گفت : ۸کیلومتر از مرز استان لرستان به سمت خمین ، به ساب گرید رسیده است . ۱۵ کیلومتر میانی تمام مطالعات انجام شده به تصویب رسیده مشاور انتخاب شده در حال فرایند انتخاب پیمانکارمی باشد و قرارداد این محور جهت انجام مناقصه حاضر است.

وی در باره محور خمین-قورچی باشی بیان کرد : طول محور ۱۷ کیلومتر است که ۸ کیلومتر آن بصورت ۴ خطه با عرض ۲۲ متر به بهره برداری رسیده است.۲ کیلومتر از محور آسفالت رگلاژی ریخته شده ومابقی مسیر هم با درحال انعقاد قرار می باشد.

مرزبان اظهار داشت : تقاطع غیر همسطح محور خمین-اراک که درسنوات گذشته بلاتکلیف مانده بودبا قراردادی که بسته شده رمپ های آن درحال انجام است

مدیرکل راه و شهرسازی گفت : تقاطع غیرهمسطح خمین- محلات  یک پل با ۹ دهانه ۳۰ متری بود که تکمیل گردیده وآسفالت آن نیزدر هفته گذشته کامل شد فقط رمپ  اتصالی به بزرگراه اراک –خمین مانده است که درقرارداد جدید ابلاغ میشود که به عنوان قسمتی از رینگ  کمربندی خمین به زودی به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی گفت : ۱۰ میلیارد تومان مناقصه جهت محور اراک -خمین برای ۱۵ کیلومتر آسفالت از آشیانه  به سمت اراک  را در نظر گرفتیم که فرایند مناقصه درحال  انجام است.

مرزبان در باره محورازنا-شازند بیان داشت : ۳۹ کیلومترآن در حوزه  استان مرکزی است که از این میزان در حدود ۱۰ کیلومتر و ۳۳ ابنیه فنی ساخته شده است و به مرحله ساب گرید رسیده و ۱۰۷ میلیارد تومان جهت تکمیل این محور قرارداد ملی بسته شده است وبزرگترین کارخانه آسفالت و بچینگ استان مرکزی در همین کارگاه افتتاح می شود.

 مدیرکل راه و شهرسازی افزود : ۲۵ کیلومترمحور توره –بروجرد در حوزه استان مرکزی قراردارد که۴ کیلومتر آن تقریباً آماده است ، ۳ کیلومتر از محور ۷۰ درصدپیشرفت فیزیکی دارد و مابقی محور در حال عملیات خاکی هست. ۴۴ میلیارد تومان قرارداد جدید محور توره- بروجرد نیز بسته شده است.

 وی اظهار داشت : حدود ۱۰۱ میلیارد تومان کل اعتبارات اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی بوده که حدود ۶۰ درصد آن تخصیص ملی داشته است.

مرزبان در خصوص ساخت راههای شهرستان ساوه گفت : بزرگترین پروژه در ساوه احداث کمربندی ساوه به طول ۲۷ کیلومتر است که ۲۰ کیلومتر از محور با پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصد می باشد ویک لاین آن بطور کامل آسفالت شده است ودر صورت نصب تابلوها وعلائم توسط اداره کل راهداری، ۲۰ کیلومتر ابتدایی محور در آینده نزدیک به بهره برداری خواهد رسید .جهت احداث دوربرگردان ها  در این محور دو تا قرارداد بسته شده به سمت جاده قدیم ساوه همدان که آسفالت آنها درحال  انجام است .

وی افزود : ۲ قرارداد در محور رنگرز در جاده قدیم ساوه-تهران بسته شده که ۱۶ کیلومتر از سمت ساوه به سمت پرندک بصورت ۴ خطه مورد بهره برداری قرارگرفته است.

مدیرکل راه و شهرسازی گفت : در محور اراک -فرمهین از ۴۳کیلومتر ۳۶کیلومتر از محور تکمیل شده است و خوشبختانه یک قرارداد با ارزش  ۴۵ میلیارد تومان جهت تکمیل این  کل محوربسته شده است که شامل تقاطع های غیر همسطح وزیرگذر ها برای عبور ومرور روستاها در نظر گرفته شده است.

مرزبان گفت : در قسمت پروژه های ادارات دولتی احداث دارالقرآن اراک، ثبت احوال اراک، کتابخانه مرکزی اراک ،پزشکی قانونی خمین، مجتمع فرهنگی آشتیان،مجتمع فرهنگی کمیجان، چندفرهنگی دلیجان، فرهنگی محلات،  مجتمع فرهنگی خنداب، مجتمع فرهنگی فراهان را داریم.

مدیرکل راه و شهرسازی در ادامه در خصوص طرحهای شهر سازی ومعماری موجود سخن گفت و بیان کرد :  ۴ پروژه طرح جامع به شورایعالی شهر سازی ومعماری ارسال شده است که طرح جامع محلات ابلاغ شده است و طرح جامع کمیجان نیز در حال بررسی است.