شناسهٔ خبر: 82888 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خبر داد

تخصیص ۹۰ میلیاردتومان تسهیلات مسکن به ۶۰۰۰ خانوار روستایی/ تکمیل و بهره‌برداری از ۲۰ هزار واحد مسکن محرومان در سراسر کشور/وام مسکن روستایی ۵۰ میلیون تومان می‌شود

امضای تفاهم نامه همکاری تکمیل واحدهای مسکونی روستایی بین بنیاد و بانک قرض الحسنه مهر ایران رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اعلام اینکه وام مسکن روستایی ۵۰ میلیون شده است و به زودی به بانک ها ابلاغ می شود، گفت: زمین ۵۳۰۰۰ واحد مسکونی اقدام ملی تامین شده است که این سقف به زودی به ۱۳۰ هزار واحد خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علیرضا تابش رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در مراسم امضای تفاهم نامه تخصیص ۹۰ میلیارد تومان تسهیلات مسکن روستایی برای تکمیل واحدهای باقیمانده روستایی که با بانک قرض الحسنه مهر ایران، امروز ۱۶ تیر در بنیاد مسکن به امضا رسید، گفت: این تفاهم نامه در راستای تکمیل واحدهای مسکونی روستایی و واحدهای کوچک شهری به امضا رسیده است و مالکان واحدهای روستایی که تسهیلات قبلی کفاف تکمیل واحدهای آنها را نمی‌دهد از تسهیلات این تفاهم نامه بهره‌مند می شوند تا واحدهای مسکونی خود را تکمیل کنند.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ادامه داد: وام تکمیلی برای این افراد به شکل قرض الحسنه پیش بینی شده است و اعتباری که بنیاد برای این تفاهم نامه در نظر گرفته ۳۰ میلیاردتومان و اعتبار بانک قرض الحسنه مهر ایران نیز ۶۰ میلیاردتومان است که در مجموع ۹۰ میلیاردتومان تسهیلات ۱۵ میلیون تومانی به حدود ۶۰۰۰ خانوار روستایی برای تکمیل واحدهایشان تعلق می‌گیرد.

تابش نرخ سود این تسهیلات را ۴ درصد عنوان کرد و افزود: مدت بازپرداخت تسهیلات ۳۶ ماه پیش بینی شده است.

به گفته وی، سهم استانی و شهرستانی تعیین شده که در اختیار بانک قرار می گیرد و این تسهیلات برای معیشت نیز در نظر گرفته شده است.

برنامه‌ریزی برای تکمیل ۵۴ هزار واحد مسکن محرومان

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در ادامه پاسخگوی پرسش های خبرنگاران شد و در بیان اینکه تاکنون چه تعداد واحد مسکن محرومان به این اقشار تعلق گرفته است، گفت: احداث حدود ۵۴ هزار واحد مسکن محرومان در ۱۴ استان آغاز شده است که برخی از واحدها نیز همین اواخر کلنگ زنی شدند.

تکمیل ۲۰ هزار واحد مسکن محرومان در سراسر کشور توسط بنیاد مسکن

تابش توجه به مسکن محرومان را از اهداف دولت و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برشمرد و توضیح داد: تاکنون ۲۰ هزار واحد مسکن محرومان تکمیل و تحویل متقاضیان شده است.

وی مدت زمان تکمیل واحدهای مسکن محرومان را حداکثر یکسال عنوان کرد و گفت: مسکن محرومان در استان‌های اردبیل، اصفهان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، گلستان، لرستان، آغاز شده است. همچنین، اخیرا حدود ۵۰۰۰ واحد مسکن محرومان در سیستان آغاز شده است.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از انعقاد تفاهم‌نامه‌های بیشتر مسکن محرومان در ماه‌های آتی خبر داد.

وام مسکن روستایی ۵۰ میلیون تومان شد

تابش همچنین از رایزنی و انتظار برای افزایش وام مسکن روستایی به ۵۰ میلیون تومان خبر داد و افزود: افزایش وام مسکن روستایی به مبلغ ۵۰  میلیون تومان در دولت تصویب شده است که با ابلاغ بانک مرکزی به سایر بانک ها این مبلغ برای واحدهای مسکونی روستایی عملیات و اجرایی می شود.

۱۷۵۰۰ واحد مسکونی در حاشیه شهرهای چابهار، مشهد، زاهدان و دوگنبدان احداث می‌شود

وی در عین حال بخشی از برنامه های بنیاد را تکمیل واحدهای مسکونی در حاشیه شهرها و ساماندهی به مسکن این قشر از جامعه عنوان کرد و توضیح داد: ساماندهی و ساخت مسکن حاشیه برخی از شهرها نیز برعهده بنیاد مسکن قرار گرفته است که حدود ۱۴۵۰۰ واحد در حاشیه شهرهای مشهد، چابهار، زاهدان و حدود ۳۰۰۰ واحد در دوگنبدان از جمله آنهاست که در دست احداث است.

تابش در بخش دیگری از صبحت‌های خود به طرح اقدام ملی مسکن اشاره کرد و گفت: طرح اقدام ملی مسکن به تازگی آغاز شده است و در جلساتی که با وزارتخانه راه و شهرسازی داشتیم تاکنون زمین معادل ۵۳ هزار واحد طرح اقدام ملی توسط آن وزارتخانه تامین و در اختیار بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قرار گرفته است.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ادامه داد: برنامه ریزی وزارت راه و شهرسازی بدین شیوه است که اراضی طرح اقدام ملی مسکن که احداث آنها تحت مسئولیت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به ۱۳۰ هزار واحد برسد.

وی با اشاره به اینکه تاکنون طراحی ۶۰۰۰ واحد مسکونی اقدام ملی برای ۱۲۰۰۰ واحد طراحی و برای ۶۰۰۰ واحد آغاز شده است، گفت: پیشرفت فیزیکی واحدهای آغاز شده طرح اقدام ملی مسکن توسط بنیاد ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.