شناسهٔ خبر: 83238 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

کارخانه نوآوری راهداری و حمل و نقل جاده‌ای راه‌اندازی می‌شود

عبداهاشم حسن نیا کارخانه نوآوری راهداری و حمل و نقل جاده ای با مشارکت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری راه اندازی می شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، ۱۰ پروژه زودبازده طی ۱۲ ماه با همکاری مشترک این سازمان  و ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل‌و‌نقل پیشرفته اجرا می‌شود.

بر اساس این گزارش نشست مشترک عبدالهاشم حسن نیا معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس این سازمان با منوچهر منطقی رئیس ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل‌و‌نقل پیشرفته با حضور جمعی از مدیران دو مجموعه برگزار شد.

حسن نیا در این نشست با اشاره به ضرورت استفاده از سیستم‌های هوشمند در بخش حمل‌و‌نقل جاده‌ای اظهار داشت:  حدود ۲۲۰ هزار کیلومتر جاده در سطح کشور ساخته شده است و علاوه بر فعالیت ۳۵۰ هزار دستگاه ناوگان باری و ۱۰۰ هزار دستگاه ناوگان مسافری،  حدود ۱/۵ میلیون نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم در حوزه حمل‌و‌نقل جاده‌ای اشتغال دارند.

وی افزود: بیش از ۹۰ درصد مایحتاج کشور از طریق حمل و نقل جاده‌ای جابجا می‌شود و گردش مالی سالانه این بخش بالغ بر ۵۰ هزار میلیارد تومان است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با توجه به وظیفه اصلی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای مبنی بر تسهیل حمل‌‌‌ونقل بار و مسافر، استفاده از سیستم‌های هوشمند را در تحقق این وظیفه مهم دانست و تصریح کرد: داده‌های اطلاعاتی حمل‌ونقل جاده‌ای از طریق سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در اختیار سایر دستگاه‌ها قرار می‌گیرد و سهولت دسترسی به داده‌های اطلاعاتی پایش شده از سوی سایر دستگاه‌ها نیز منجر به پربارتر شدن اطلاعات و استفاده بهینه از آنها می شود.

 رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خاطرنشان کرد: امید است با برخورداری از فرصت تجمیع داده‌های اطلاعاتی بخش حمل‌ونقل جاده‌ای بتوانیم «سند هوشمند حمل‌و‌نقل جاده‌ای» را به منظور پاسخگویی به نیاز‌های نسل آینده تدوین کنیم.

وی تاکید کرد: توسعه سیستم های هوشمند حمل‌ونقل جاده‌ای باعث می‌شود تخلفات به حداقل ممکن برسد.

در ادامه منوچهر منطقی رئیس ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل‌و‌نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار داشت: آمارها نشان می‌دهد که حجم عظیمی از فعالیت‌ها در سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای انجام می شود.

وی با اشاره به همکاری‌های دو مجموعه برای اجرای ۱۰ پروژه مشترک در حوزه راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای پیشنهاد کرد: به منظور جلوگیری از موازی کاری،‌ پروژه‌های مشابه که هم اکنون در حال انجام است را تطبیق داده و با تسهیل گری روند اجرای آن تسریع شود.

منطقی بر اهمیت استانداردسازی تجهیزات هوشمندسازی حمل و نقل  تاکید کرد.

رئیس ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل‌و‌نقل پیشرفته پیشنهاد ایجاد مرکز پایش و استفاده بهینه از داده‌های بزرگ، همچنین ایجاد کارخانه نوآوری طی سه سال را مطرح کرد و گفت: برای شروع پروژه کارخانه نوآوری می‌توان با تعامل مرکز نوآوری، بخشی از آن مرکز را به پروژه های مشترک با سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اختصاص داد.

گفتنی است؛ پروژه‌های تهیه سند نقشه راه هوشمندسازی حمل‌و‌نقل جاده‌ای و برگزاری نخستین رویداد تخصصی راهداری «INOROAD۲۰۲۰» در دست انجام است. در این رویداد تیم‌ها و ایده های برتر آموزش می بینند تا تبدیل به محصول دانش بنیان یا استارتاپ فناورانه شوند.

شایان ذکر است؛ بستر این رویداد آماده و فراخوان این رویداد به ۲۰۰ سازمان و دانشگاه ارسال شده است، همچنین تا به امروز حدود ۳۰ ایده به دبیرخانه رسیده است.

لازم به ذکر است؛ محور‌های اصلی این رویداد شامل پایش هوشمند شبکه راه های کشور،  روسازی اقتصادی برای راه های فرعی و روستایی، روش های نوین نگهداری راه ، پل های سبک و سنگین و نصب در مواقع بحران ، تامین مالی راهداری راه های روستایی و مشارکت اجتماعی،  بهینه سازی فنی و اقتصادی انواع حفاظ،  افزایش دوام و کیفیت خط کشی راه ها مشخص شده است.

یادآور می‌شود این رویداد توسط سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل‌و‌نقل پیشرفته، پردیس دانشگده‌های فنی دانشگاه تهران و شتاب‌دهنده توسعه اکوسیستم کارآفرینی و شتاب‌دهنده «لکوتک» برگزار می‌شود.