شناسهٔ خبر: 83583 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

شریعتمداری در آیین امضای تفاهم‌نامه‌های مشترک با وزارت راه و شهرسازی:

حل چالش بیکاری از مسیر توسعه مهارت‌‌های فنی و حرفه‌ای می‌گذرد/ دریانوردی، بازآفرینی شهری و حمل‌و‌نقل، فصل مشترک دو وزارتخانه

امضای سه تفاهم‌نامه میان وزارتخانه‌های «راه و شهرسازی» و «تعاون، کار و رفاه اجتماعی» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در آیین امضای تفاهم‌نامه‌های مشترک با وزارت راه و شهرسازی، آموزش فنی و حرفه‌ای را نیاز امروز جامعه ایران دانست و گفت: مسیر حل چالش بیکاری از توسعه مهارت های فنی حرفه‌ای می‌گذرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، آیین امضای سه تفاهمنامه همکاری میان وزارتخانه‌های «راه و شهرسازی» و «تعاون،کار و رفاه اجتماعی» روز شنبه، چهارم مردادماه با حضور وزیران و جمعی از معاونان دو وزارتخانه در سه حوزه بازآفرینی شهری ، جاده‌ای و بنادر و دریانوردی برگزار شد. 

محمد شریعتمداری، وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی در بخشی از این مراسم، آموزش فنی و حرفه‌ای را نیاز امروز جامعه ایران دانست و با بیان اینکه مسیر حل مشکل بیکاری از توسعه مهارت‌های فنی حرفه‌ای می‌گذرد، افزود: سهم دانش‌آموختگان دانشگاهی از مجموع بیکاران کشور سهم بالایی است؛ این در حالی است که افراد دارای مهارت از فرصت شغلی بیشتری برخوردار هستند و این نشان می‌دهد راه عبور از وضعیت موجود، مهارت افزایی است.

او، مهارت‌آموزی و مهارت‌افزایی را از جمله موضوعاتی دانست که باید نسبت‌به آن اهتمام ویژه‌ای صورت گیرد و تاکید کرد: این کار با همکاری تمام قوا و تنظیم قوانین و مقررات مربوطه در همه دستگاه‌های اجرایی کشور امکان‌پذیر است .

 

  • همچنین بخوانید:

وزیر راه و شهرسازی: نقش بارز مهارت‌آموزی در پایدارسازی مشاغل حوزه حمل‌ونقل
توسعه همکاری‌های وزارتخانه‌های «راه و شهرسازی» و «تعاون، کار و رفاه اجتماعی» با رویکرد مهارت‌افزایی 
 مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی: ایجاد مشاغل جدید با استفاده از ظرفیت‌ آموزش فنی و حرفه‌ای

 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه «شورای‌عالی آموزش تربیت فنی و حرفه‌ای و مهارتی کشور» به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور تشکیل شده است، آن را نهاد اصلی سیاست‌‌گذاری در هماهنگ‌کردن امور فنی حرفه‌ای در کشور خواند و بیان کرد: اگر در گذشته وزارت آموزش و پروش و مرکز آموزش‌های عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هرکدام در زمینه فعالیت خود در هنرستان‌ها، دبیرستان‌های کار و دانش، دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای، آموزش‌های فنی و حرفه‌ای ارائه می‌کردند، امروز مرکزی برای هماهنگ‌سازی این فعالیت‌ها در دولت تشکیل شده که در نوع خود، قدم بزرگی است .

او عنوان کرد: برای نخستین‌‌بار با پی‌نوشت و دستور صریح رئیس‌جمهور به سازمان اداری و استخدامی، هم‌‌تراز کردن آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در کنار مدارک تحصیلی آموزش‌های دانشگاهی مورد توجه قرار گرفت و باعث شد، نظام مشاغل دولتی در این زمینه مورد بررسی و بازنگری قرار گیرد.

شریعتمداری خاطر نشان کرد: در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم باید طبقه‌بندی مشاغل بر اساس قانون کار  و متناسب با این رویکرد تغییر کند؛ اگر از لحاظ مادی و معنوی برای افراد دارای مهارت حرمت کافی درجامعه قائل نشویم، همچنان مدرک نسبت به دانش و مهارت  فنی و حرفه‌‌ای پیشی خواهد گرفت .

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بهره‌وری نیروی کار را از مهم‌‌ترین عوامل رشد تولید و اقتصاد کشور دانست و با تاکید بر اینکه مهارت، یکی از مسائل مهم در بهره‌وری نیروی کار است، ادامه داد: هر چه مهارت‌‌آموزی بیشتر باشد، بهره‌وری نیروی کار نیز بیشتر است و آثار طبیعی خود را در رشد اقتصادی بر جای خواهد گذاشت.

شریعتمداری با بیان اینکه ما از منظرتغییرات در آینده بازار کار به موضوع آموزش‌‌‌های فنی و حرفه‌‌ای توجه کرد‌‌‌ایم، گفت: اگر بازار کار به سمت اینترنت اشیاء، هوش مصنوعی و ... حرکت کند، باید در آموزش‌‌های فنی و حرفه‌‌‌ای نیز به این موضوع توجه کرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه سخنان خود بر ضرورت واگذاری آموزش‌های فنی و حرفه‌‌ای به مردم تاکید کرد و گفت: مردمی‌‌سازی فعالیت‌های آموزش مهارت با حمایت دولت و تامین امکانات لازم برای ارتقاء سطح این مراکز باید دنبال شود. همچنین باید نظارت را در صدور تائیدیه‌‌های لازم برای فعالیت‌‌های فنی و مهارتی تقویت کرد و همه این موارد، رویکردی است که به‌عنوان تجدید حیات آموزش‌های فنی و حرفه‌ای کشور از آن نام می‌بریم.

او حوزه‌های صنایع دریایی و دریانوردی، بازآفرینی شهری و شبکه‌های حمل و نقل را فصل مشترک بین دو وزارتخانه دانست و با اشاره به اینکه، آموزش‌های فنی و حرفه‌ای می‌‌تواند، زمینه‌ رشد این حوزه‌ها را فراهم کند، ابراز امیدواری کرد، با همکاری دو وزارتخانه، قدم‌های مثبتی در این زمینه برداشته شود.

او، اصلاح نیروهای آموزشی و نظامی را از دیگر لوازم تحقق اهداف به‌منظور افزایش فعالیت‌های فنی و حرفه‌ای در حوزه دریایی دانست و افزود: حوزه‌های سنتی کشاورزی، کشت‌های گلخانه‌ای و شیلات مورد توجه ما قرار دارد و آموزش فنی و حرفه‌ای نقشی اساسی در این بخش‌ها ایفا می‌کند.

شریعتمداری با تاکید بر فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص توسعه صنایع دریایی، تحقق این هدف را در گرو رشد مهارت‌‌های فنی و حرفه‌‌ای در دریا دانست و ابراز امیدواری کرد: بتوانیم منافع مشترک را در راستای تحقق این هدف قائل دنبال کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پایان، نیاز امروز کشور را مدیریت جهادی و حرکت خارق‌‌العاده مدیران و بدنه دولت برای تحقق اهداف مفاد تفاهم‌نامه‌‌ها عنوان کرد.