شناسهٔ خبر: 8359 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

محمدزاده در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی:

وضعیت برقی‌ کردن خط‌آهن تهران – مشهد/ تحقق اقتصاد مقاومتی در اجرای پروژه با همکاری مپنا/ راه آهن دنبال کلنگ‌زنی‌های نمایشی نیست

مصاحبه با سعید محمدزاده معاون فنی و زیربنایی شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه این شرکت هیچ کار شعاری بدون برنامه‌ریزی انجام نمی‌دهد٬ گفت: گفت: پس از روی کار آمدن دولت جدید کل پروژه برقی‌ کردن خط‌آهن تهران – مشهد با همکاری مپنا در راستای اقتصاد مقاومتی برنامه‌ریزی و مورد مطالعه کارشناسی قرار گرفت.

سعید محمدزاده در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره برقی‌کردن راه‌آهن تهران – مشهد یادآور شد: پیمانکار این پروژه انتخاب و تمام مراحل کارشناسی آن طی شده و تنها مسئله‌ای که مانع از اجرای این پروژه پرهزینه می‌شود کمبود منابع مالی است.

وی افزود: تنها تحرکی که دولت قبل در خصوص این پروژه انجام داد عقد تفاهم‌نامه‌ای میان راه‌آهن و قرارگاه خاتم الاوصیا بود که آن هم به علت عدم تأمین مالی لغو شد. قرار قبلی مبنی بر این بود که پروژه به صورت BOT یعنی با سرمایه‌گذاری کامل خاتم الاوصیا و بهره‌برداری و درآمدزایی ۳۹ ساله همراه باشد در نهایت این پروژه به دلیل کمبود منابع مالی به سرانجامی نرسید و امکان انجام آن با فقدان منابع وجود نداشت.

معاون فنی و زیربنایی شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران بودجه مورد نیاز برای برقی کردن راه‌آهن تهران – مشهد را ۲ میلیارد دلار عنوان و اظهار کرد: در دولت قبل فقط چند پایه بتونی در مسیر احداث شد و تحرک دیگری صورت نگرفت در حالی که پس از روی کار آمدن دولت جدید کل پروژه با همکاری مپنا در راستای اقتصاد مقاومتی برنامه‌ریزی و مورد مطالعه کارشناسی قرار گرفت و کل مصوبات آن اخذ شد.

وی افزود: قرار است در این پروژه از فاینانس چینی‌ها نیز استفاده شود که مذاکرات حساس مالی میان ایران و چین در حال انجام است.

معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن با تأکید بر اینکه امور طراحی و مهندسی این پروژه به دقت بررسی شده است٬ یادآور شد: راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران هیچ کار شعاری بدون برنامه‌ریزی و حساب نشده‌ای را مثل کلنگ‌زنی‌های نمایشی انجام نمی‌دهد.

با برقی کردن راه‌آهن تهران و مشهد زمان سیر قطارها‌ به ۶ساعت کاهش می‌یابد./

نظر شما