شناسهٔ خبر: 83927 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

سرپرست معاونت مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی یزد عنوان کرد

افزایش قابل‌توجه تسهیلات بهسازی بافت‌های فرسوده یزد

سرپرست معاونت مسکن و ساختمان اداره کل مسکن و شهرسازی استان یزد از افزایش قابل توجه تسهیلات نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده این استان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی(یزد)، "احسان خواجه رضایی" روز سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا از نقش رسانه‌ها برای انعکاس اهمیت احیا و سکونت در بافت‌های فرسوده تمجید کرد و افزود: اگر مردم به محلات و خانه‌های قدیمی خود بازگردند اتفاقات خوبی رقم خواهد خورد که یکی از مهمترین آنها کاهش آسیب‌های اجتماعی خواهد بود.

وی میزان این تسهیلات و نرخ سود آن را متفاوت و بسته به نوع شهر هدف و شرایط متقاضی دانست و اظهار داشت: این تسهیلات با نرخ سود ۹، ۱۶ و ۱۸ درصد از طریق بانک مسکن  پرداخت می شود.

به گفته وی این تسهیلات در سه بخش سازندگان غیر حرفه‌ای، سازندگان حرفه‌ای دارای پروانه صلاحیت و سازندگان حرفه‌ای دارای پروانه صلاحیت که از فن آوری های نوین ساختمانی استفاده می کنند، پرداخت می شود.

وی اضافه کرد: میزان تسهیلات برای بخش اول یعنی غیر حرفه‌ای‌ها در شهر یزد ۸۰ میلیون تومان و در بقیه شهرهای استان که جمعیتی زیر ۲۰۰ هزار نفر دارند ۶۰ میلیون تومان تعیین شده است.

این مقام مسئول اضافه کرد: در بخش غیرحرفه‌ای‌ها در شهر یزد ۵۰ درصد این تسهیلات با بهره ۹ درصد، ۲۰ میلیون تومان با نرخ ۱۸ درصد و ۲۰ میلیون تومان دیگر هم با نرخ ۱۶ درصد پرداخت میشود.

خواجه‌ رضایی تصریح کرد: در بقیه شهرها که وام ۶۰ میلیون تومانی دریافت می کنند ۴۰ میلیون تومان آن با نرخ ۹ درصد، ۱۰ میلیون تومان با نرخ ۱۸ و ۱۰ میلیون هم با نرخ ۱۶ درصد واگذار میشود.

وی گفت: اگر متقاضی، حرفه ای و شهر هدف هم یزد باشد این وام تا سقف ۱۷۰ میلیون تومان قابل پرداخت است که ۴۰ میلیون تومان آن با بهره ۹ درصد، ۶۰ میلیون با سود ۱۷ درصد و ۷۰ میلیون باقی هم با سود ۱۶ درصد ارائه میشود و برای حرفه‌ای‌های سایر شهرستاهای استان هم این رقم ۱۴۰ میلیون تومان است که ۴۰ میلیون تومان آن با بهره ۹ درصد، ۵۰ میلون آن ۱۸ درصد و بقیه آن با نرخ ۱۶ درصد پرداخت می شود.

سرپرست معاونت مسکن و ساختمان اداره کل مسکن و شهرسازی استان یزد اضافه کرد: اگر متقاضیان نوسازی در بافت های قدیم استان حرفه ای بوده و با استفاده از فن آوری های نوین اقدام کنند تا سقف ۲۲۰ میلیون وام پرداخت میشود که ۴۰ میلیون آن با بهره ۹، ۹۰ میلیون با بهره ۱۸ و ۹۰ میلیون با بهره ۱۶ درصد پرداخت می گردد.

به گفته وی در سایر شهرستانهای استان با همین شرایط هم این وام ۱۸۰ میلیون است که سود آن برای ارقام ۴۰، ۷۰ و ۷۰ میلیون به ترتیب ۹، ۱۸ و ۱۶ درصد محاسبه شده است.

وی تسهیلات یاد شده را به صورت فروش اقساطی ۱۲۰ ماهه اعلام کرد و افزود: عدم نیاز به سپرده گذاری و رایگان بودن صدور پروانه از مزایای این تسهیلات خواهد بود.

خواجه رضایی اضافه کرد: ۹ درصد این تسهیلات از منابع وجوه مشترک، ۱۶ و ۱۸ درصد از منابع بانک مسکن، ۱۸ درصد نرخ بدون سپرده و ۱۶ درصد نرخ اوراق است.

۲۶ درصد اراضی استان یزد ناکارآمد است

وی مساحت بافت شهری ناکارآمد در استان را ۷۳۰۹ هکتار بیان کرد که شامل ۱۰۴۰ هکتار سکونت غیر رسمی، ۱۴۳۳ بافت تاریخی مصوب و ۴۸۳۶ هکتار بافت فرسوده است؛ همچنین مساحت محدوده قانونی شهرهای استان ۲۸ هزار و ۴۱۴ هکتار می باشد.

وی ۲۶ درصد اراضی استان را در زمره بافت‌های ناکارآمد شامل اماکن غیر رسمی، بافت تاریخی مصوب و بافت فرسوده اعلام کرد و افزود: سهم وام نوسازی بافت های فرسوده استان ۴۳۸۹ سهم است .