شناسهٔ خبر: 83996 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

دستاودهای سفر وزیر راه و شهرسازی به استان اصفهان 

سفروزیر ،اصفهان دیدار با اعضای اتاق بازرگانی، آغاز ساخت ۲۴۲  واحد طرح اقدام ملی مسکن شهر تودشک، بازدید از تقاطع غیر همسطح مسکن مهر نایین و رفع مشکلات آن از برنامه‌های قبل از ظهر محمد اسلامی در جریان سفر وی به استان اصفهان بود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (اصفهان) وزیر راه و شهرسازی به منظور بازدید، افتتاح و کلنگ زنی چند پروژه در حوزه راه و شهرسازی، صبح پنج شنبه با استقبال علیرضا قاری قرآن رئیس شورای هماهنگی راه و شهرسازی در استان و جمعی از مسئولان وارد اصفهان شد و در بدو ورود با حضور در گلزار شهدای این استان ضمن قرائت فاتحه و اهدای گل، به مقام شامخ شهدا ادای احترام کرد.   

محمد اسلامی در آغاز برنامه کاری سفر خویش با اعضای اتاق بازرگانی دیدار نمود. و  با شرکت در نشست اتاق بازرگانی، وضعیت حمل و نقل ریلی، متدهای ارتقاء و مبحث سرمایه گذاری استان را مورد بحث و بررسی قرار داد. و سپس جهت آغاز ساخت ۲۴۲ واحد طرح اقدام ملی مسکن شهر تودشک به سمت این شهر عزیمت نمود.  

همزمان با بسته شدن پرونده مسکن مهر، طرح اقدام ملی مسکن استان اصفهان آغاز گردید.   

علیرضا قاری قرآن در حاشیه این برنامه اقدامات انجام شده در خصوص طرح اقدام ملی استان را تشریح کرد و گفت: در سطح استان اصفهان بر اساس هدفگذاری طرح اقدام ملی مسکن، بالغ بر ۷۰ هزار نفر ثبت نام نمودند که از این میزان ۳۵ هزار نفر واجد شرایط ثبت نامی بودند.  

وی با اشاره به اینکه متقاضیان شهرهای کوچک استان اصفهان در طرح اقدام ملیِ مسکن به جای واحد مسکونی، پلاک مسکونی دریافت می کنند. اظهار کرد: در جهت حفظ فرهنگ ساخت واحدهای ویلائی و جلوگیری از افزایش هزینه های بالا سری ساخت برای متقاضیان شهرهای کوچک در استان اصفهان مقرر گردیده است دولت بجای ساخت و ساز، یک پلاک مسکونی را طی قرارداد اجاره موقت به دو نفر واجد شرایط واگذار کند.  

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان ادامه داد: در شهر تودشک نیز ۱۰ هکتار زمین داخل محدوده موجود است که بالغ بر ۲۴۲ واحد را پوشش خواهد داد و به نحوی است که هر پلاک بصورت ۲ واحدی با ۱۲۰ متر زیربنا مفید به گونه ای طراحی شده است که دارای حیاط، پارکینگ و ورودی مستقل باشد.  

 قاری‌قرآن با اعلام این خبر که آخرین مجموعه مسکن مهر استان تکمیل گردیده است گفت: به لطف خدا پرونده مسکن مهر استان اصفهان بسته شد و امروز شاهد آغاز عملیات اجرایی طرح اقدام ملی مسکن هستیم لذا تمام سعی ما این است که در کمترین زمان ممکن و با بهترین کیفیت واحدها را در اختیار مردم عزیز قرار داده و به عنوان استانی که بعد از تهران بیشترین سهم مسکن در طرح اقدام ملی را دارد بتوانیم وضعیت مسکن را به ویژه در سطح  استان سامان ببخشیم.   

وزیر راه و شهرسازی پس از استماع سخنان مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان در رابطه با طرح اقدام ملی مسکن استان و با اشاره به سیاست در نظر گرفته شده در خصوص حفظ فرهنگ ساخت واحدهای ویلائی شهرهای کوچک اظهار کرد: موضوعی که در بیان مردم شهر تودشک دریافت کردم درخواست آنان در جهت تک واحدی بودن طرح اقدام ملی این شهر است اما نکته مهم آن است که مدیریت شهری، محلی و استانی بپذیرند خدمات زیربنائی (آب وفاضلاب، برق، گاز)، خدمات رو بنائی، آماده سازی و خدمات شهری را تامین نمایند چرا که با گسترده شدن سطح، خیابان ها و کوچه ها در یک شهر نیازمند خدمات از سوی  شهرداری و سایر ارگان ها هستیم و نمی خواهیم پس از آماده شده واحدهای مسکونی مردم با مشکلات خاکی بودن معابر و عدم وجود روشنایی و ... روبرو شوند. در سیاست مورد نظر بنا بر طرح آماده شده برای هر پلاک ۲ واحد بصورت مستقل مطابق با نیاز و فرهنگ مردم انجام شده است. لذا در صورتی که مسئولین استانی و شهرستانی به یک نظر واحد برسند و متعهد به انجام خدمات مورد نیاز شوند ما نیز حمایت خواهیم کرد.  

وی در ادامه ضمن تبریک ایام با سعادت دهه امات و ولایت و با استعانت به خداوند متعال دستور آغاز عملیات اجرای طرح اقدام ملی مسکن در شهر تودشک به تعداد ۲۴۲ واحد را صادر نمود.  

محمد اسلامی در جمع خبرنگاران در خصوص وضعیت متقاضیان طرح اقدام ملی تشریح کرد: هدف ما احداث ۴۰۰هزار واحد در قالب طرح اقدام ملی مسکن در سطح کشور بود اما با تاکید مقام معظم رهبری و تصمیم دولت ظرفیت را با توجه به میزان تقاضای جامعه افزایش دادیم و بحمداله یک هزار و ۶۰۰ نفر ثبت نام در این طرح ثبت نام نمودند که از این میزان ۹۳۰ هزار نفر واجد شرایط اولیه بوده و تا کنون ۴۳۰ هزار نفر تشکیل پرونده دادند. مفتخریم که تمامی فرآیندهای (ثبت نام، تکمیل پرونده و واریز وجه) بصورت الکترونیکی در سراسر کشور انجام میشود.  

وی با اشاره به اینکه در شهرهای گوناگون عملیات اجرایی این طرح آغاز شده است اذعان داشت: در تلاش هستیم قیمت مصالح ساختمانی را کنترل کنیم تا قیمت تمام شده واحدها افزایش نیابد.  

وزیر راه و شهرسازی در خصوص مالیات بر خانه های خالی گفت: سامانه ای طراحی شده و در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گرفته که بر  این اساس وزارت راه و شهرسازی وظیفه خود را انجام داده است همچنین تصمیم گرفته شده در صورتی که شخصی خانه خالی دارد آن را در قالب طرح اقدام ملی قرار دهد و در قبال آن از دولت زمین مرغوب جهت ساخت و ساز دریافت نماید علاوه بر این به آن دسته از هموطان که دارای زمین یا پروژه نیمه کاره هستند با ارائه تسهیلات کمک خواهیم کرد. چرا که هدف تولید و عرضه مسکن است و این جریان بسیار اهمیت دارد.  

وی افزود: به موجب قانون وظیفه ما فراهم نمودن زمینه ای برای تولید مسکن است که با ارائه زمین، تسهیلات بانکی و مهندسی می تواند به تولید خانه کمک کند.  

*اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه نیز صاحب خانه می شوند *

اسلامی بیان کرد: تفاهم نامه هایی با وزارت آموزش و پرورش و تعاون کار و رفاه اجتماعی منعقد شد که ۷۵ هزار نفر از فرهنگیان و ۲۰۰ هزار نفر از جامعه کارگری و بازنشستگان می توانند در این طرح صاحب خانه شوند.  

وی افزود: بر اساس مذاکره و گفت و گویی که با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شد و در حال انجام است اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه هم همانند جامعه فرهنگیان و جامعه کارگری کشور می توانند در قالب طرح اقدام ملی مسکن صاحب خانه شوند.  

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: قشرهای محروم جامعه که زیر پوشش سازمان های حمایتی قرار دارند در طرح اقدام ملی مورد توجه قرارگرفته اند۲۰۰ هزار واحد مسکن در قالب این طرح بصورت جداگانه با کمک کمیته امداد، بهزیستی، ستاد اجرایی حضرت امام(ره)، اوقاف و دیگر سازمان هایی که در امور خیر نقش دارند با محوریت بنیاد مسکن، احداث خواهد شد.  

متقاضیان طرح اقدام ملی شهرهای کوچک زودتر از سایر متقاضیان صاحبخانه می‌شوند 

وزیر راه و شهرسازی گفت: بیش از یک هزار شهر کوچک در کشور وجود دارد و امکان ارائه زمین دولتی در این شهرها وجود دارد. مردم در صورتیکه در طرح اقدام ملی مسکن در شهرهای کوچک و متوسط ثبت نام کنند زودتر صاحب خانه می شوند اما با توجه به کمبود زمین دولتی در شهرهای بزرگ قیمت تمام شده زمین و خانه در این شهرها گران تر است.  

وی با بیان اینکه امروز کرونا سبک زندگی ما را تغییر داده است،   اضافه کرد: برای مسکن هم باید ترتیبی اتخاذ و مکانهایی را انتخاب کنیم که زندگی سالم تری از نظر شرایط محیطی برخوردار باشد.  

با حضور وزیر راه و شهرسازی مشکل اعتباری تقاطع غیر همسطح مسکن مهر نایین مرتفع شد 

وزیر راه و شهرسازی در سفر یک روزه خود به استان اصفهان، از تقاطع غیرهمسطح ورودی مسکن مهر نایین بازدید کرد و ضمن بررسی مشکلات این پروژه با ارائه راهکارهایی دستورات لازم در جهت رفع موانع و پرداخت طلب پیمانکار از طریق تهاتر را صادر نمود.  

علیرضا قاری‌قرآن با بیان اینکه پروژه تقاطع غیر همسطح مسکن‌مهر نایین دارای پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصدی است عنوان کرد: این پروژه در کمربندی نایین واقع شده و دارای تردد شهری و برون شهری زیادی می باشد که بمنظور جداسازی ترافیک شهری از تردد بین شهری و غنی سازی تردد خودروها عملیات اجرایی آن در سال ۹۸ آغاز گردید.  
وی افزود: این پروژه با ۹۰هزار مترمکعب خاکبرداری، ۱۵ هزار مترمکعب خاکریزی و دو دستگاه پل با دو دهانه ۱۴ متری در حال احداث است که با احتساب حق طلب پیمانکار مبلغ ۱۷۵ میلیارد ریال اعتبار جهت تکمیل نیاز دارد.