شناسهٔ خبر: 84333 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی همدان عنوان کرد

لجستیک، نیاز اساسی در استان همدان

مهندس حسینی مدیر کل راه و شهرسازی استان همدان بیان کرد: لجستیک فرآیند یکپارچه ‌سازی اطلاعات، حمل و نقل، موجودی کالا، انبارداری، جا به‌ جایی کالا و بسته ‌بندی با هدف تامین نیاز مشتری و در مواردی نیز شامل امنیت می شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ( همدان)  داریوش حسینی عنوان کرد:  جایگاه لجستیک (که به عنوان بخشی از زنجیره تامین شناخته می شود)؛ در افزایش ارزش زمان و مکان به زنجیره تامین کالا و خدمات است.

وی ادامه داد: مهم‌ترین مسئله در میان صاحبان كالا و فعالان زنجیره تامین در حوزه لجستیك، كاهش هزینه‌های مرتب بر فعالیت‌های لجستیك و به تبع آن كاهش هزینه‌های زنجیره تامین است.

وی عنوان کرد: حمل‌ و نقل مهمترین شاخه در سیستم اقتصادی لجستیک است و بیشتر هزینه ها در لجستیک مربوط به حمل ‌و نقل می شود .

حسینی تصریح کرد: یكی از راه‌حل‌هایی كه از دهه های پیش در اروپا به منظور افزایش بهره‌وری در زنجیره تامین و كاهش هزینه‌های لجستیك ارائه شد و به سرعت جایگاه ویژه‌ای در مدیریت زنجیره تامین یافت، ایجاد نقاط خاص لجستیكی با هدف تجمیع فعالیت‌های لجستیك، تخصصی‌سازی و افزایش كیفیت و گستره خدمات لجستیك بود.

وی ادامه داد:  این نقاط كه با انواع و عناوین مختلفی در جهان شناخته می‌شوند در واقع ارائه خدمات عمومی لجستیك و خدمات ارزش افزوده به جریان‌های كالا را بر عهده دارند. اما انواع خدماتی كه در آن‌ها ارائه می‌شود، انواع دسترسی‌های حمل‌ونقلی و سطح عملكردی این مراكز در مفهوم، نام و تعریف هر نوع از مراكز تاثیرگذار است.

حسینی یادآورشد: امروزه در جهان بهترین نوع زنجیره تامین از نظر هزینه، تمركز فعالیت‌های مرتبط با تجمیع و توزیع در یك محل است كه هزینه‌های حمل‌ونقل، انبارداری و كنترل و جابجایی موجودی را به دلیل ایجاد مقیاس كاهش می‌دهد. بنابراین وجود مراكزی كه این گونه خدمات را ارائه كنند با ایجاد تمركز،‌ صرفه ناشی از مقیاس و ارائه تخصصی خدمات با كیفیت بالا می‌تواند دغدغه كاهش هزینه صاحبان كالا را كاهش دهد. این مراكز در نوع عمومی خود،‌ مراكز لجستیك نامیده می‌شوند.

مدیر کل راه و شهرسازی استان عنوان کرد: با بررسی وضعیت لجستیک و حمل و نقل در کشورمان پر واضح است که برخی مولفه های مهم و حیاتی مرتبط با این موضوع در کشور تقریباً غایب هستند. مانند نبود پایانه های حمل و نقل ترکیبی برای انتقال کالا بین شبکه های جاده ای،‌ ریلی،‌ دریایی و هوایی که بتوانند دو یا بیشتر این شبکه ها را به یکدیگر متصل کنند.

وی اظهار کرد: در سالیان اخیر بنا بر ضرورت نگاه جامع و يكپارچه در جانمايي و بهره برداري از انواع مراكز لجستيك و همچنين ايجاد وحدت رويه در صدور مجوز تاسيس و بهره برداري از اين مراكز، انجام مطالعات طرح آمايش مراكز لجستيك كشور در دبيرخانه ستاد مراكز لجستيك كشور (دفتر طرح جامع و مدل‌هاي حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازي) در دستور کار قرار گرفته و در ستاد به تصويب رسيده است.

حسینی با بیان این مطلب که هدف از اين مطالعات تعيين پهنه‌هاي مناسب براي احداث مراكز لجستيك و تعيين كاركردهاي آن‌ها از حيث نوع مركز (شهر لجستيك، دهكده لجستيك، پارك لجستيك، و مراكز لجستيك مرزي) است، گفت:  انواع بار قابل پردازش در هر مركز، ميزان بار داخلي و بين‌المللي مراكز، اتصالات ريل و جاده مراكز، اتصالات مراكز به يكديگر و به پهنه‌هاي مجاور و در نهايت تعيين سازمان مسئول احداث و بهره‌برداري هر مركز بوده است.

وی  با اشاره به اینکه در سند آمایش لجستیکی برای کشور ۵۸ مرکز لجستیکی تعریف شده است که شامل ۴ شهر، ۱۴ دهکده، ۱۲ پارک عمومی، ۱۸پارک کشاورزی و ۱۰ مرکز لجستیکی مرزی است، گفت: در این میان سهم استان همدان یک پارک لجستیک عمومی ویک پارک لجستیک کشاورزی است که با توجه به قابلیت‌ها و ظرفیت‌هایی که در بخش گردشگری، صنایع دستی، کشاورزی و ارتباطات وجود دارد، پتانسیل بالایی برای بهره گیری از موقعیت بوجود آمده و حرکت در جهت رشد سریع اقتصادی استان فراهم کرده است.

وی تصریح کرد: پس از تصویب و ابلاغ سند آمایش لجستیکی کشور در سال ۹۷، اداره کل راه و شهرسازی استان همدان به عنوان نماینده وزارت متبوع در این مقوله در استان، جانمایی و عملیاتی سازی احداث مراکز مذکور را از سازمان متولی پیگیری کرده است.