شناسهٔ خبر: 84734 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد

سیاست دولت در ساماندهی مسکن، تولید و عرضه مسکن است/پرداخت وام ودیعه مسکن با همکاری بانک‌ها سرعت می‌گیرد

نشست صمیمانه محمد اسلامی در وزارت راه و شهرسازی با اعضای انجمن راهسازان کشور عضو کابینه دولت دوازدهم با تاکید بر اینکه سیاست دولت در ساماندهی مسکن، تولید و عرضه مسکن است، گفت: با مدیران عامل بانک‌های اصلی و بانک‌هایی که سهم بیشتری در پرداخت وام ودیعه مسکن دارند، صحبت شد و مدیران عامل بانک‌ها قول همکاری دادند تا در خصوص پرداخت وام ودیعه مسکن، کار سرعت بگیرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در حاشیه جلسه هیات دولت در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد: یکی از موضوعاتی که برای اولین بار دولت به شکل مستقیم به آن ورود کرده است، بازار اجاره است. افزایش سقف اجاره بها بر اساس آنچه که ستاد ملی کرونا اعلام کرده، قانونی است و همگی ملزم به رعایت آن هستند.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: از قوه قضاییه درخواست کردیم تا با شورای حل اختلاف در این خصوص همکاری داشته باشند و حکم تخلیه مستاجرانی که در ایام کرونا بیش از افزایش مصوب، باید اجاره پرداخت کنند را صادر نکند. بدین معنا در جایی که حکم تخلیه صادر شده، رییس شورای حل اختلاف مداخله و برخورد کند تا جابه جایی حتی المقدور انجام نشود. زیرا جابه جایی واحدهای اجاره ای خود عامل گسترش ویروس کروناست.

عضو کابینه دولت دوازدهم مجموعه اقدامات دولت را در خصوص بازار اجاره، راهکاری مناسب برای بازگرداندن آرامش به جامعه برشمرد و تصریح کرد: با مجموعه راهکارهای دولت، افراد فاقد مسکن بعد از مدتی صاحبخانه خواهند شد.

اسلامی همچنین در خصوص چرایی اعلام نشدن متوسط قیمت مسکن از طرف وزارت راه و شهرسازی، در حالیکه بانک مرکزی، میانگین قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در پایتخت را اعلام کرده است، توضیح داد: اعلام نشدن متوسط قیمت واحد مسکونی با این هدف که در جامعه التهاب ایجاد نشود، اعلام نشده است. زیرا پیش‌تر به وزارت راه‌و‌شهرسازی در این خصوص انتقاد می‌شد.

وی تاکید کرد: اگرچه بازار مسکن متاثر از مولفه‌های فراوانی است اما باید تلاش کنیم تا القائات و جو روانی کمتر مردم را آزار دهد. به همین دلیل هدف ما در خصوص سیاستگذاری برای مسکن این است که جامعه هدف را شناسایی کرده و برای آنها برنامه‌ریزی کنیم.

با همکاری بانک‌ها پرداخت وام ودیعه مسکن سرعت می‌گیرد

اسلامی در خصوص پرداخت ودیعه مسکن با اعلام اینکه در این خصوص هیچ مانع و ابهامی وجود ندارد، تاکید کرد: در خصوص پرداخت وام ودیعه مسکن از بانک‌ها خواسته‌ایم تا به کارشان سرعت بدهند و روزانه به متقاضیان بیشتری وام پرداخت کنند تا از فهرست انتظار خارج شوند.

به گفته وی، در خصوص وام ودیعه مسکن دولت سه اقدام انجام داد. نخست آنکه سازمان‌های حمایتی جدا شدند تا مستقل عمل کنند. اقدام دوم، تفکیک جامعه کارگری و زنان سرپرست خانوار بود که جداگانه به آنها وام ودیعه مسکن پرداخت خواهد شد. اقدام سوم در خصوص خانوارهایی است که کمتر از سه نفر هستند که در اولویت دوم قرار گرفتند و چنانچه منابع کافی باشد وام ودیعه مسکن بعد از خانوارهای دارای اولویت به آنها پرداخت خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی افزود: روز گذشته با مدیران عامل بانک‌های اصلی و بانک‌هایی که سهم بیشتری در پرداخت وام ودیعه مسکن دارند، صحبت شد و مدیران عامل بانک‌ها قول همکاری دادند تا در خصوص پرداخت وام ودیعه مسکن، کار سرعت بگیرد.

اسلامی در خصوص برنامه وزارت راه و شهرسازی، برای مهار افزایش قیمت هر مترمربع واحد مسکونی و احیانا کاهش آن، با اشاره به اینکه این موضوع به شرایط اقتصادی کشور، تحریم، نقدینگی و ارز مرتبط است، گفت: سیاست این است که تولید و عرضه مسکن انجام شود که اخیرا وزیر آموزش و پرورش در گزارش خود به مقام معظم رهبری نیز اعلام کرد ساخت ۴۶ هزار واحد مسکونی شروع شد که این تعداد از فهرست ۷۵ هزار واحد که بر اساس تفاهم‌نامه با وزارت آموزش و پرورش داشتیم کم شده است.

عضو کابینه دولت دوازدهم درباره طرح اقدام ملی مسکن نیز ضمن تاکید بر این مطلب که در سطح کشور احداث ۴۰۰هزار واحد مسکونی اقدام ملی در برنامه قرار گرفته که بخش عمده آنها فعال شده‌اند، توضیح داد: در اجرای طرح اقدام ملی مسکن در شهرها زمین بیشتری به مردم واگذار شده که این اقدام به عرضه مسکن کمک می‌کند.

ساخت ۲۷ هزار واحد مسکونی اقدام ملی توسط ستاد اجرایی فرمان امام (ره)

اسلامی گفت: از همه دستگاه‌هایی که ظرفیت ساخت مسکن داشتند دعوت کردیم و آمدند مانند ستاد اجرایی که نقش خوبی در این زمینه دارند و ساخت ۲۷ هزار واحد مسکونی را شروع کردند.

ارسال پیامک به مالکان یک و نیم میلیون واحد خانه خالی

عضو کابینه دولت دوازدهم در خصوص خانه های خالی نیز اعلام کرد: به مالکان یک و نیم میلیون واحد مسکونی خالی که بیش از یک واحد دارند، پیامک ارسال شده و اطلاعات آنها در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گرفت تا تکلیف خانه های خالی برای فروش و یا اجاره مشخص شود. معتقد هستیم این اقدام موجب افزایش عرضه خواهد شد. بدین نحو که مالکان اگر می خواهند واحد مسکونی خود را خالی نگه دارند باید مکانیزم های مالیاتی را بپردازند و یا واحدهای خود را به فروش رسانده و یا اجاره دهند.


وزیر راه و شهرسازی درباره بافت‌های فرسوده نیز گفت: مردم را تشویق به بازسازی خانه هایشان می‌کنیم، این موضوع از لحاظ ایمنی و کیفیت سکونت گاهشان و هم از نظر تولید مسکن مهم است بنابراین آن‌ها را به بانک معرفی می‌کنیم که تسهیلات ارزان قیمت دریافت کنند.