شناسهٔ خبر: 8485 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي؛

حمل‌و‌نقل هوایی در هفته‌ گذشته/ ايجاد ۳ مسیر جدید خارجی از فرودگاه امام/ دستاوردهاي سفر آخوندي به فرانسه و ديدار با همتاي فرانسوي

نمایشگاه بین المللی هوایی پاریس طی هفته گذشته اخبار امید بخشی در بخش حمل و نقل هوایی از جمله خرید دستگاه‌های کمک ناوبری در آینده نزدیک از اروپا، دعوت مسئولان فرانسه از وزیر راه و شهرسازی ایران برای حضور در نمایشگاه صنایع هوانوردی جهان در پاریس و آمادگی شركت‌های بیمه‌ای اروپایی برای ورود به بازار هواپیمایی ايران منتشر شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، یکی از مهمترین اتفاقاتی که در حوزه حمل و نقل هوایی در هفته گذشته رخ داد حضور دکتر آخوندی در نمایشگاه بین‌المللی صنایع هوانوردی جهان به دعوت کشور فرانسه بود.

دعوت از وزیر راه و شهرسازی توسط یکی از کشورهای عضو ۵+۱ و حاضر در مذاکرات هسته‌ای می‌تواند نوید بخش اتفاقات امیدوارکننده در بخش هوانوردی کشور باشد؛ این در شرایطی است طی ۳۶ سال گذشته از انقلاب، کشور ایران علی‌رغم تحریم‌های بین‌المللی توانست صنعت هوانوردی را فعال و عملیاتی نگه دارد.

یکی از برنامه‌های دکتر آخوندی در سفر به فرانسه مذاكره با رئيس اجرايی گروه ايرباس در پاريس بود.  

 

 

*دیدار با رئیس اجرایی گروه ایرباس

عباس آخوندی در سفر به فرانسه ضمن سخنرانی در آكادمی ديپلماتيك بين المللی با موضوع اقتصاد ايران در چشم‌انداز لغو تحريم‌هاي بين‌المللي با رئيس اجرايي گروه ايرباس و وزير مسكن فرانسه و دبير دولت فرانسه در امور حمل ونقل ديدار و مذاكره کرد.

قدرت تحریم‌های بین‌المللی علیه صنعت حمل و نقل هوایی ایران به گونه‌ای است که نه تنها تامین بسیاری از قطعات هواپیما را با مشکل مواجه کرده بلکه حتی در بسیاری از فرودگاه‌های اروپایی از تعمیر هواپیماهای ایرانی در صورت بروز مشکل امتناع می‌کنند به طوریکه حتی به گفته رئیس سازمان هواپیمایی، در یکی از کشورها حتی چرخ‌های هواپیمای ایرانی را باد نمی‌کردند.

این شرایط موجب شده تا جمهوری اسلامی در تامین هواپیما نیز با مشکل مواجه شود و به تدریج میانگین عمر هواپیماهای ایران در حال حاضر حدود ۲۰ سال باشد و با ادامه روند فعلی میانگین عمر ناوگان هوایی در ایران طی ۱۰ سال آینده به ۳۰ سال افزایش پیدا خواهد کرد و بسیاری از هواپیماهای ما قادر به ارائه خدمات و فعالیت نخواهند بود؛ بنابراین توسعه ناوگان هوایی ایران یک موضوع بسیار مهم است.

بنابراین دعوت از وزیر راه و شهرسازی ایرن از سوی کشوری که یکی از غول‌های سازنده هواپیماهای مدرن در جهان است می‌تواند نوید بخش توسعه صنعت هوانوردی و حتی فرودگاهی و تجهیزات ناوبری باشد.

در همین زمینه عباس آخوندی که در پاریس به سر می‌برد، در گفتگویی با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص اقدام مهم انجام شده در حاشیه بازدید خود از ایرشوی بورژه گفت:« بر اساس ارزیابی انجام شده برای ۱۰ سال آینده نیازمند فعالیت ۴۰۰ هواپیمای جدید در ناوگان ایران هسیتم که ارزش دلاری آن حدود ۲۰ میلیارد دلار است. بنابراین این نمایشگاه یک بازار بسیار مهم برای تمام دنیا محسوب می‌شود.»

به گفته وزیر راه و شهرسازی «علاوه بر بخش ناوگان حمل و نقل هوایی، توسعه فرودگاه‌ها و احداث ترمینال‌های مسافری نیز باید مورد توجه باشد. ما در حال حاضر در حال احداث ۹ ترمینال مسافری در فرودگاه‌های کشور برای اعزام و پذیرش سالانه ۵۰ میلیون مسافر هستیم که این نمایشگاه از این جهت نیز می‌تواند یک بازار داخلی و بین‌المللی بسیار مهمی برای ایران باشد.»

آخوندی با تاکید بر اینکه برای آشنایی با آخرین دستاوردهای فناوری در سطح جهان و مذاکره با عرضه کنندگان خدمات صنعت حمل و نقل هوایی به دعوت مسئولان وزارت حمل و نقل فرانسه در این نمایشگاه حاضر شده‌ام گفت: «در حاشیه نمایشگاه هوایی پاریس ملاقات‌های بسیار خوبی با فعالان و عرضه کنندگان بخش‌های مختلف داشته‌ام و اتفاقات بسیار خوبی در آینده شاهد خواهیم بود.»

بر اساس این گزارش، وزیر راه و شهرسازی علاوه بر مذاکره با شرکت های بزرگ در حوزه صنعت هوانوردی با آگوستین دی رومانیت، رئیس فرودگاه‌های پاریس در نمایشگاه صنعت هوانوردی جهان و مدیران انجمن برترین شرکت‌های سرمایه‌گذاری فرانسه (MEDEF) ملاقات کرد.

*مذاکره آخوندی با وزیر حمل و نقل فرانسه/ آمادگی فرانسوی‌ها برای تقویت مناسبات تجاری با ایران

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از رایزن مطبوعاتی سفارت ایران در پاریس، در دیدار عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با آلن ویدالیس همتای فرانسوی خود در امور حمل و نقل، ظرفیت های همکاری مشترک در زمینه های حمل و نقل هوایی و زمینی و دریایی مورد بحث و گفت و گو قرار گرفت.

آخوندی در این دیدار رویکردها و برنامه های دولت برای توسعه زیر ساخت‌ها در زمینه حمل و نقل را تشریح کرد.

وی افزود: علیرغم دو برابر شدن عبور هواپیماهای خطوط بین المللی از فضای جمهوری اسلامی ایران طی یک سال گذشته توانسته ایم با امکانات موجود و نیروهای تخصصی کشورمان به خوبی این موضوع را مدیریت کنیم. لیکن افزایش این درخواست ها و همچنین توسعه روز افزون مسافرین هوایی در ایران، نوسازی ناوگان و تجهیزات هوایی و توسعه فرودگاه های کشورمان امری اجتناب ناپذیر است.

ویدالیس ضمن استقبال از گسترش همکاری‌ها با ایران در زمینه حمل و نقل هوایی، ریلی، جاده ای و دریایی و استفاده از ظرفیت های بالقوه ایران بر حمایت دولت فرانسه از شرکت های فرانسوی برای برقراری و تقویت مناسبات تجاری خود با کشورمان تاکید کرد.

 

* ورود سه دستگاه کمک ناوبری به ایران تا ۶ ماه آینده

همچنین عضو هیأت مدیره شرکت فرودگاه‌های کشور در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از خرید سه سیستم کمک ناوبری هدایت فرود هواپیما (ILS) خبر داد و گفت: قرارداد خرید این دستگاه‌ها پس از یک سال تلاش اخیرا منعقد شده که تا ۶ ماه آینده وارد ایران می‌شود.

مومنی‌رخ گفت: تا پایان امسال خرید تجهیزات کمک ناوبری هوانوردی، رادار فرودگاه مهرآباد و سیستم‌های اتوماسیون پروازی با اعتبار۲۰۰ میلیون دلار در دستور کار است.

 

*راه‌اندازی پروازهای میلان، آتن و اسپارتا از فرودگاه امام(ره)

در همین زمینه رئیس اداره برنامه‌ریزی و هماهنگی پروازهای فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) از راه‌اندازی سه مسیر پروازی در مسیرهای آتن (یونان)، اسپارتا (ترکیه) و میلان خبر داد.

بر این اساس پروازهای تهرانآتن و تهران - اسپارتا از روز یکشنبه ۲۴ خرداد آغاز به کار کرد. پروازهای تهران - آتن در روزهای یکشنبه، سه شنبه و جمعه و پروازهای تهران – اسپارتا در روزهای دوشنبه، پنجشنبه توسط شرکت هواپیمایی ماهان انجام می‌شود.

همچنین پروازهای تهران – میلان شرکت هواپیمایی ماهان از روز گذشته چهارشنبه ۲۷ خرداد راه‌اندازی شد؛ پروازهای این مسیر توسط شرکت هواپیمایی ماهان با انجام دو پرواز در روزهای شنبه و چهارشنبه آغاز خواهد شد.

 

*آمادگی شركت‌های بیمه‌ای اروپایی برای ورود به بازار هواپیمایی ايران

بر اساس اعلام دفتر نظارت بر فرودگاهها، شركت‌ها و موسسات هوانوردی به دنبال اعلام آمادگی نمایندگان برخی بیمه های اروپایی جهت انجام مذاكرات اولیه و تعیین حدود و شرایط فعالیت در ایران سازمان هواپیمایی كشوری زمینه همكاری شركت های بیمه ای مذكور را برای شركت های هواپیمایی ایرانی فراهم كرد.

در طی سالهای گذشته به علت تحریم های بین المللی صورت گرفته علیه ایران، شركت های بیمه ای از ارائه خدمات بیمه ی اتكایی به شركت های بیمه ایرانی و شركت های هواپیمایی داخلی خودداری می كردند.

 

*امکان خرید تلفنی بلیت پروازهای هما فراهم شد

دفتر فروش تلفنی هما خرید بلیت پروازهای هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران هما را برای هموطنان از طریق تلفن در سراسر ایران امكانپذیر كرد.

روابط عمومی شرکت هواپیمایی هما در هفته‌ای که گذشت در اطلاعیه‌ای اعلام کرد:« دراین سیستم مسافر ضمن تماس تلفنی با شماره ۴۶۶۲۱۸۸۸ دفتر فروش تلفنی "هما" می تواند جهت درخواست جا اقدام نماید و ریفرنس (كد رزرو جا) خود رادریافت كند. »

 

*خبر خوش رئیس جمهور برای فرودگاه بجنورد

در هفته‌ای که گذشت هیأت دولت در ادامه سفرهای استانی، به استان خراسان شمالی سفر کردند. دکتر حسن روحانی با حضور در جمع مردم این استان در بخشی از اظهاراتش از تکمیل فرودگاه بجنورد در سال جاری با اعتبار ۳۰ میلیارد تومان خبر داد.

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی نیز که نماینده هیأت دولت در بجنورد بود از آخرین وضعیت این فرودگاه بازدید کرد.

نظر شما