شناسهٔ خبر: 84919 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد

اطلاعات سامانه جامع املاک و اسکان در حال تکمیل است/ یک و نیم میلیون مالک دارای بیش از یک واحد مسکونی راستی آزمایی می شوند/قانون مالیات بر خانه‌های خالی تکمیل می‌شود

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه اطلاعات سامانه جامع املاک و اسکان در حال تکمیل است از ارسال پیامک به یک و نیم میلیون مالک که دارای بیش از یک واحد مسکونی هستند خبر داد و گفت: قانون اخذ مالیات از خانه های خالی تکمیل‌ و تقلیل شود تا قابلیت اجرایی پیدا کند و موثر واقع شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در حاشیه کمیسیون‌های تخصصی مجلس به خبرنگاران، گفت: یکی از تکالیف قانونی وزارت راه و شهرسازی این بود که سامانه جامع املاک و اسکان را ایجاد و راه اندازی کند و فرصتی را برای سازمان امور مالیاتی به وجود آورد تا سازمان امور مالیاتی بتواند نسبت به اخذ مالیات از خانه‌های خالی اقدام کند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه با تلاش گسترده، بهمن ماه سال۹۸ از سامانه جامع املاک و اسکان رونمایی شد، افزود: برای آنکه اطلاعات موردنیاز در سامانه بارگذاری شود هماهنگی های لازم با تمامی دستگاه ها انجام شده است. هم اکنون به مرحله ای رسیده ایم که یک و نیم میلیون مالکی که بیش از یک  واحد مسکونی دارند، شناسایی شده اند و برای آنها پیامکی ارسال شده است تا در اینباره راستی آزمایی انجام شود.

اسلامی ادامه داد: امیدواریم مالکانی که بیش از یک واحد مسکونی دارند و پیامک دریافت کرده اند، سریعتر پاسخ به پیامک‌ها را بدهند و  بتوانیم فاز راستی آزمایی را پشت سر بگذاریم و سازمان امور مالیاتی بتواند بر اساس مفاد قانونی روی آن کار کند.

عضو کابینه دولت دوازدهم در خصوص دیگر مباحث مطرح شده در کمیسیون تخصص مجلس، توضیح داد: در کمیسیون بحث این بود که قانون اخذ مالیات از خانه های خالی تکمیل‌ و تقلیل شود تا قابلیت اجرایی پیدا کند و موثر واقع شود.

اسلامی تصریح کرد: هدف از اجرای قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالی این است که سرمایه راکد نماند و در سوداگری قرار نگیرد و مسکن از کالای سرمایه‌ای خارج شود. سیاستگذاری شده تا با این روش ها بتوانیم بازار را آرام کنیم و عرضه مسکن فراوانی پیدا کند و بتوانیم تاثیری در پیشبرد عرضه مسکن برای مردم داشته باشیم.