شناسهٔ خبر: 85052 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی:

دوره انتخاب مدیران به شیوه سنتی منسوخ شده است/ انتخاب‌ مدیران قبلی توسط کانون ارزیابی و توسعه شایستگی وزارت راه و شهرسازی ارزیابی می‌شود

افتتاح و راه اندازی کانون ارزیابی توسعه و شایستگی مدیران وزارت راه و شهرسازی معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت راه و شهرسازی گفت: تربیت مدیرانی متخصص و متعهد براساس نظام تحولی کشور یک گام در مسیر توسعه بوده و دیگر انتخاب مدیران به شیوه سنتی که پیش از این حاکم بود، منسوخ شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نعمت‌الله ترکی معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت راه و شهرسازی صبح امروز یکشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۹ در مراسم افتتاح کانون ارزیابی و توسعه شایستگی های مدیران این وزارتخانه با اشاره به انتخاب مدیران اصلح، شایسته، متخصص و متعهد به عنوان یکی از مولفه های اصلی نظام توسعه اظهار داشت: این موضوع در بخش‌های مختلف اداری و اقتصادی از موارد اصلی و حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: بدون شک یکی از سرمایه‌های بزرگ هر کشوری بحث منابع انسانی و توسعه آن است. در بخش‌های مختلف هر زمان عنوان توسعه مطرح می‌شود، بیشتر نقطه نظرات روی بحث توسعه بنگاه‌های اقتصادی است اما رویکرد امروز دنیا در این زمینه بحث سرمایه‌ انسانی است. این موضوع از آنجایی اهمیت دارد که توسعه منابع انسانی نقطه عطفی در مسیر توسعه بوده و به همین جهت در دنیا بیشتر به آن پرداخته می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: مجوز راه‌ اندازی این کانون از سال ۹۶ اعلام شده است و این موضوع برای خانواده وزارت راه و شهرسازی که شامل ستاد، ۱۵ شرکت وابسته و ۳۴ حوزه استانی است، اهمیت بالایی دارد.

وی افزود: این وزارتخانه با یک سرمایه انسانی بالا و متخصص در دو بخش زیربنایی و روبنایی تشکیل شده و تقریبا در تمام پست‌های در نظر گرفته شده افراد متخصص به کار گرفته شده‌اند. به همین خاطر این موضوع معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی را برآن داشت که در بحث انتخاب مدیران با اتکا به یک مدل علمی کار را پیش ببرد.

ببینید|افتتاح و راه اندازی کانون ارزیابی توسعه و شایستگی مدیران وزارت راه و شهرسازی

ترکی تصریح کرد: به همین خاطر و براساس بخشنامه ذکر شده جهت شایسته‌سالاری در انتخاب مدیران، کار از یک ماه قبل آغاز و این کانون ایجاد شد تا ظرفیت و فرصتی باشد برای مدیرانی که قرار است در پست‌های مدنظر وزارتخانه مشغول به کار شوند.

وی ادامه داد:‌ در این خصوص دو رویکرد باید در این سیستم به صورت شفاف بیان شود. رویکرد نخست ایجاد انگیزه و شایسته‌سالاری برای مدیرانی است که در این مجموعه یا خود ستاد وزارتخانه در حال فعالیت بوده و می‌توانند سیستم را مدیریت کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: رویکرد دوم ایجاد انگیزه برای توسعه مدیران آینده است. به همین خاطر به نظر می‌رسد نقش اصلی کانون ارزیابی برای توسعه مدیران آینده است. در این وزارتخانه حدود ۸۰ هزار نفر نیروی انسانی مشغول به کار هستند که به همین خاطر باید در کانون آموزش برای تربیت مدیران برای آینده تلاش شود.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت راه و شهرسازی در ادامه گفت: نگاه در این معاونت شایسته‌سالاری است و بنده در بدو قبول این مسئولیت ۱۰ محور را در راستای توسعه وزارت راه و شهرسازی اعلام کردم. اصلاح ساختار اداری، بودجه ریزی برمبنای عملکرد و افتتاح کانون ارزیابی بخش از این برنامه‌ها بود که در نگاه سالانه این معاونت قرار گرفت و برحسب اولویت برنامه‌ها در حال انجام است.

وی ادامه داد: در همین زمینه زمان انتخاب مدیران به شیوه سنتی که پیش از این حاکم بود و در بخش‌های مدیریت قبلی انجام شد، منسوخ شده است. بدون شک هرکجا که شاخص‌های قبلی مدنظر انتصاب مدیران بوده و نتوانستیم این فرآیند را در حوزه ارزیابی مدیران داشته باشیم، قطعا سیستم و جامعه گیرنده خدمات متضرر شده است.

وی افزود: امروزه دیگر سیستم مدیریت سنتی جایگاهی ندارد و رویکرد ما هم اکنون دانایی محور و ‌شایسته سالاری است. به همین خاطر افرادی انتخاب خواهند شد که در این مقیاس قرار داشته و برحسب ارزیابی کانون کار انجام می‌شود.

ترکی ادامه داد: به همین واسطه درخواست این است که از سال ۹۶ در کلیه پست‌هایی که مدیران منصوب شدند و براساس بخشنامه ذکر شده و دستورالعمل‌های اعلامی در ستاد، شرکت‌های وابسته و مدیران استانی توسط کارشناسان کانون مورد ارزیابی قرار گرفته و خروجی آن در پرونده افراد ثبت شود. به دنبال این هستیم برای آینده مدیرانی تربیت شوند که تهد و تخصص لازم را داشته باشند و در راستای نظام تحولی کشور تربیت و برای آن‌ها ایجاد انگیزه شود.  امیدواریم بحث نظام شایسته‌سالاری که مدنظر است به خوبی جایگزین شده و با ارزیابی مدیرانی که پیش از این منصوب شدند، به شکل شفاف توانمندی افراد مشخص شود.