شناسهٔ خبر: 85476 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

با امضای تفاهمنامه‌ای مشترک؛

مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در شهرهای جدید توسعه می‌یابد

تفاهمنامه شرکت عمران و کانون پرورش فکری شرکت عمران شهرهای جدید و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با امضای تفاهم‌نامه‌ای مشترک، بر توسعه مراکز و خدمات این کانون در شهرهای جدید توافق کردند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، آیین امضای تفاهم‌نامه همکاری توسعه مراکز و خدمات ویژه آموزشی و فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در شهرهای جدید، روز شنبه، پنجم مهرماه با حضور حبیب‌اله طاهرخانی، معاون وزیر راه و شهرسازی و فاضل نظری، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

بر اساس این تفاهم‌نامه که با هدف تحقق عدالت آموزشی و فرهنگی، توسعه اجتماعی و فرهنگی و رشد و پرورش فکری و ذوقی کودکان و نوجوانان در شهرهای جدید به امضاء رسید، شرکت عمران شهرهای جدید متعهد می‌شود، ضمن مشارکت در احداث و تجهیز ساختمان‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و همچنین سیاست‌گذاری برای بهره‌برداری از این کانون‌ها، فضای موقت برای شروع فعالیت کانون‌های پرورش فکری را در اختیار این مجموعه قرار دهد. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز در مقابل موظف است، ضمن مشارکت در احداث و تجهیز ساختمان‌های کانون و تأمین نیروی انسانی به برگزاری رویدادهای کودک‌محور، تولید محتوای ویژه کودکان و نوجوانان و بهره‌برداری خلاق و ویژه از مراکز کانون بپردازد.

فراهم‌کردن زیرساخت‌های لازم برای شکل‌گیری اجتماع و هویت در دستور کار شرکت عمران

طاهرخانی، مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در بخشی از این مراسم، شهرهای جدید را بزرگترین تجربه شهرسازی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در کشور خواند و گفت: این شهرها دارای جمعیت بالایی هستند؛ ساخت آن‌ها از لحاظ کالبدی به اتمام رسیده ولی اجتماع در این شهرها به‌معنای واقعی شکل نگرفته است.

او ایجاد اجتماع و جامعه‌ای منسجم در عرصه‌های گوناگون در شهرهای جدید را کاری دشواری خواند و افزود: شرکت عمران شهرهای جدید در این مسیر قصد اجتماع‌سازی ندارد؛ ولی اقدامی که در اولویت خود قرار داده است، فراهم‌کردن زیرساخت‌های لازم برای شکل‌گیری اجتماع و هویت در این مناطق است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تنوع ساخت فرهنگی جمعیت ساکن در شهرهای جدید کشور عنوان کرد: بر اساس آمار موجود، شهرهای جدید، دارای جمعیت بسیار جوانی است و ما باید بتوانیم پاسخگوی نیازهای فرهنگی آن‌ها باشیم؛ حضور کودکان نیز در این نواحی بسیار ملموس است و اگر فضا و زیرساخت لازم برای آموزش آن‌ها فراهم نشود، شاید در مسیر نامناسبی قرار گرفته و آینده خود و سرزمین را تهدید کنند.

او ایجاد مراکز محلات به‌عنوان هسته اجتماعی شهرهای جدید را موضوع دیگری دانست که شرکت عمران شهرهای جدید در این دوره مورد توجه قرار داده است و گفت: این مراکز محلی را فراهم می‌آورند تا شهروندان به‌صورت مرتب یکدیگر را ملاقات کنند و امکان آشنایی‌شان فراهم شود تا از این طریق به‌تدریج جامعه مدنظر شکل گیرد.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با اشاره به این‌که متأسفانه بنای عمومی فاخری پس از پیروزی انقلاب در کشور احداث نشده است، گفت: ساخت بنا به هویت‌‌بخشی اجتماع و شهر کمک می‌کند؛ در این راستا امیدواریم، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و سایر بناهای فرهنگی در شهرهای جدید که دارای ارزش‌های فرهنگی فاخری هستند، نقش معماری ماندگاری از این دوره برجای بگذارند.

توجه شهرهای جدید به زیرساخت‌های اجتماعی و فرهنگی ارزشمند است

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز در این مراسم، توجه مجموعه شهرهای جدید به بحث معماری را فراتر از اقدامی فیزیکی و کالبدی و آن را امری ارزشمند خواند و گفت: در شرایط فعلی تنها به گذران زندگی توجه شده است و تعریف صحیحی از آینده وجود ندارد؛ این در حالی است که آینده برای افرادی که آثار فرهنگی و هنری از خود برجای می‌گذارند، بسیار مهم است.

او توجه مجموعه شهرهای جدید به زیرساخت اجتماعی و نگاه جامع، نافذ و روشن این مجموعه به مقوله فرهنگی را خبری بسیار خوش و دارای اهمیت دانست و از سرمایه‌گذاری این شرکت در این حوزه قدردانی کرد.

نظری در ادامه با تأکید بر اینکه امروزه ریشه اصلی تمامی مشکلات کشور در حوزه فرهنگ دیده می‌شود گفت: اگر امروز تصمیمی اخذ شده و آینده در مسیری مشخص قرار می‌گیرد، قطعاً این جهت‌بخشی تحت تأثیر همین فرهنگ و جامعه اتفاق افتاده است.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در پایان این اتفاق را برگ زرینی در تجربه‌های موفق حوزه فرهنگی و اجتماعی کشور قلمداد کرد و افزود: بدون شک این اقدام نشان از نگرش بالغ و کامل مجموعه شهرهای جدید به حوزه فرهنگی و اجتماعی دارد.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مکانی برای آگاهی‌بخشی کودکان

حسین ایمانی جاجرمی، مشاور معاون وزیر و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در امور اجتماعی نیز در بخشی از این مراسم، وجود کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را مکانی برای آگاهی‌بخشی کودکان از محیط پیرامون و سطح استاندارد جدیدی از زندگی دانست و گفت: این شانس باید در اختیار تمامی کودکان کشور قرار گیرد و زیرساخت این نهاد فرهنگی باید در شهرهای جدید نیز فعال‌شده و شهروندان از آن برخوردار باشند.

وی با تأکید بر ضرورت تکمیل فضاهای روبنایی در سایت‌های مسکن مهر شهرهای جدید، از در اولویت قرار گرفتن ساخت کتابخانه به‌عنوان نهادی اجتماعی که می‌تواند شبکه‌ای از روابط را بین شهروندان شکل دهد، ابراز خرسندی کرد.

ایجاد زیرساخت‌های فرهنگی و اجتماعی در شهرهای جدید برای ارتقاء همکاری با کانون پرورش فکری

زهره داوودپور، عضو هیئت‌مدیره شرکت عمران شهرهای جدید نیز در این جلسه، هفت سال ابتدایی زندگی کودکان را مهم‌ترین سال‌ها برای شکل‌گیری شخصیت آنان عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه شهرهای جدید دارای جمعیتی جوان هستند توجه به این مسئله برای مجموعه شرکت عمران، بسیار مهم است؛ به همین دلیل ایجاد زیرساخت‌های اجتماعی در اولویت امور قرار گرفته است.

او با اشاره به اینکه شهر سالم دارای مشارکت مردمی است و هیچ‌کس در این فرآیند مهم‌تر از فرزندان و کودکان نخواهد بود، خاطرنشان کرد: ما در شهرهای جدید فضا و زیرساخت‌های فرهنگی و اجتماعی را ایجاد کرده و تلاش می‌کنیم تا از همکاری بین بخشی با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، نهایت استفاده را برای ارتقای شهرها و شهروندان ببریم.

گفتنی است در این جلسه یدالله رحمانی، محمدرضا توکلی و صادق اکبری، اعضای هیئت‌مدیره شرکت عمران شهرهای جدید، مدیران عامل و اعضای هیئت‌مدیره تعدادی از شهرهای جدید و همچنین تعدادی از مدیران کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز حضور داشتند.