شناسهٔ خبر: 85770 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

دبیر کمیته ملی اسکان بشر جمهوری اسلامی ایران:

انتخاب ایران به عنوان رئیس شورای اجرایی هبیتات یک ظرفیت بزرگ را پیش روی کشور قرار داده است / به دنبال ارتقای جایگاه آسیا در هبیتات هستیم

محمد مهدی مظاهری دبیرکمیته ملی اسکان بشر ملل جمهوری اسلامی ایران گفت: ایران یکی از قدیمی‌ترین اعضای برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد است و در همین خصوص در جریان انتخابات شورای اجرایی هبیتات در ماه‌های اخیر، ایران به عنوان رئیس این شورا به مدت یک سال انتخاب شد.

محمدمهدی مظاهری مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل و دبیر کمیته ملی اسکان بشر ملل جمهوری اسلامی ایران در گفت وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به روز ملی اسکان بشر و همچنین تقارن این روز با هفتادوپنجمین سالگرد تاسیس سازمان ملل متحد، اظهار داشت: ایران یکی از قدیمی‌ترین اعضای برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد است.

وی افزود: خوشبختانه در همین خصوص در جریان انتخابات شورای اجرایی هبیتات در ماه‌های اخیر، ایران به عنوان رئیس این شورا به مدت یک سال انتخاب شد.

مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل ادامه داد: این انتخاب ظرفیت بزرگی است که پیش روی ایران قرار دارد و امیدواریم سطح فعالیت‌ها و ارتباطات کشورمان با هبیتات تا حد امکان در برنامه‌های جدیدی که مدنظر داریم، ارتقا پیدا کند.

دبیر کمیته ملی اسکان بشر ملل جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: خوشبختانه ساختار کمیته ملی اسکان بشر جمهوری اسلامی ایران در حوزه وزیر راه و شهرسازی قرار دارد که این موضوع به ظرفیت‌های موجود پیش رو و ارتقاء جایگاه آسیا در هبیتات که به دنبال آن هستیم کمک زیادی خواهد کرد.

وی افزود: در همین راستا امروز اولین ارتباط کاری در دوره جدید بین مقام عالی وزارت و خانم میمونا محد شریف، مدیر اجرایی هبیتات برگزار شد. در این جلسه مطالب خوبی بین طرفین ردوبدل شد که امیدواریم در آینده ثمرات آن را شاهد باشیم.

وی ادامه داد:‌امروز با توجه به سابقه طولانی ایران در عضویت هبیتات، با پیام دبیرکل سازمان ملل متحد و با حضور معاون دبیرکل سازمان ملل و مدیر اجرایی هبیتات، مقام عالی وزارت، معاون رئیس‌جمهور در امور خانواده و جمعی از اساتید دانشگاهی داخلی و خارجی، یک نشست ویدئویی را برای بزرگداشت روز ملی اسکان بشر برگزار خواهیم کرد.

مظاهری گفت: در همین زمینه امیدواریم در آینده این امکان فراهم شود تا نشستی با وزاری مسکن و شهرسازی کشورهای مختلف حداقل در سطح منطقه و آسیا، همراه با شهرداران، معاونان رئیس‌جمهور در بحث خانواده در ایران برگزار شود.

وی تصریح کرد: همچنین بنا داریم پروژه‌های تمام نشده یا نیمه‌تمام که قبلا زحمت کشیده شده زمان‌مند شوند تا در یک فرصت معین در زمان ریاست ایران در این شورا به سرانجام رسیده و نهایی شوند.

وی افزود:‌ درحوزه منابع اقتصادی در بحث توسعه‌ای، برنامه‌هایی برای ایجاد منابع مالی وجود دارد تا بتوانیم از بنگاه‌های اقتصادی مثل NGOها و حمایت دولت‌های مختلف برای ورود بخش خصوصی در زمینه توسعه شهری استفاده و در این زمینه همکاری کنیم.

مظاهری در پایان گفت: توسعه تفاهمنامه‌ها با مبنای پژوهشی، علمی و دانشگاهی با توجه به وضعیت کرونا به شکل مجازی با توجه به شیوع ویروس کرونا باید گسترش پیدا کند. حضور دولت‌های محلی و مشارکت آن‌ها در این مساله در فعالیت‌های شهری و بین‌شهری اهمیت زیادی دارد و می‌توان به این شکل از این موضوع به عنوان یک بازوی اجرایی برای هبیتات استفاده کرد.