شناسهٔ خبر: 85776 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

در گفت‌وگوی ویدئو کنفرانسی وزیر راه و شهرسازی با معاون دبيركل سازمان ملل و مدير اجرایی برنامه اسكان بشر ملل متحد (هبيتات) مطرح شد:‌

مسئله تامين مسکن، نیاز جدی جامعه بشری است

گفت‌وگوی ویدئو کنفرانسی وزیر راه و شهرسازی با  رئیس اجرایی هبیتات به مناسبت روز جهانی اسکان بشر وزیر راه و شهرسازی صبح امروز به شکل ویدئوکنفرانسی میزبان معاون دبیرکل سازمان ملل متحد و مدير اجرایی هبیتات به مناسبت روز جهانی اسکان بشر بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی امروز همزمان با روز جهانی اسکان بشر در گفت‌وگویی با خانم میمونا محد شریف، معاون دبيركل سازمان ملل و مدير اجرایی برنامه اسکان بشر ملل متحد (هبيتات)  با اشاره به انتخاب جمهوری اسلامی ایران به عنوان رئیس شورای اجرایی هبیتات اظهار داشت: این اتفاق فرصتي است تا بتوان همکاری ها با  برنامه اسکان بشر را بيش از پيش توسعه داد.

وی در ادامه با تبریک هفتادوپنجمین سالگرد تاسیس سازمان ملل تصریح کرد: در این روز امیدوار هستیم تا جهانی عاری از خشونت و مملو از صلح، تعامل و با پرهیز از زورگویی‌ها، تک جانبه‌گرایی‌ها را شاهد باشیم تا در جهانی جدید به دور از پارادایم‌های سنتی قدرت که همواره گروهی برای گروهی دیگر تصمیم می‌گرفتند، فضایی متناسب با شرایط معاصر فراهم شود.

وزیر راه و شهرسازی گفت: مساله مسکن یک نیاز جدی جامعه بشری است که همه دولت‌ها در جهت پاسخگویی به آن هستند که این موضوع به طور قطع همراه با مفاهیمی چون خانواده، کیفیت زیست اهمیت پیدا می‌کند و در این خصوص بحث جوانان بسیار مهم است.  در اين زمينه دستور كار جديد شهري بعنوان سند مصوب كنفرانس هبيتات سه در سال ۲۰۱۶ مي تواند الگويي براي توسعه پايدار شهري محسوب شود.

وي در زمينه همكاري با برنامه اسكان بشر ملل متحد نيز تاكيد كرد جمهوري اسلامي ايران همواره رويكرد حمايت از برنامه هاي هبيتات را در دستور كار خود داشته و بر گسترش همكاري ها در چاچوب يادداشت تفاهم جديد كه براي دوره ۲۰۲۵-۲۰۲۰ برنامه ريزي شده و فصل جديدي از همكاري ها را خواهد گشود اشاره كردند.

اسلامی ضمن تاكيد بر حمايت دولت از فعاليت هاي دفتر هبيتات تهران عنوان داشت كه استفاده از ظرفيت هاي دفتر تهران در بهره گيري از تجارب موفق جهاني و به اشتراك گذاري تجارب ارزشمند جمهوری اسلامی ايران در حوزه سكونتگاه ها و توسعه شهري پايدار حائز اهميت است.

خانم ميمونا محد شريف نيز در اين ارتباط ويدئو كنفرانسي ضمن تقدير و تشكر از حمايتهاي جمهوری اسلامی ايران از برنامه اسكان بشر ملل متحد و نيز دفتر هبيتات تهران عنوان داشت: متاسفانه امروز شهرها بعنوان مركز شيوع و گسترش ويروس كرونا چالش جديدي را تجربه می كنند كه متخصصان و دست اندركاران شهری را با تجربه جديدی از زيست شهری مواجه كرده است كه مستلزم يافتن راهكارهای بلند مدت و پايدار براي مقوله هايی از اين سنخ هستند.

وي انعقاد تفاهمنامه جديد همكاري دولت با هبيتات را بسيار مهم ارزيابي نمود و اظهار اميدواری کرد: در فصل جديد همكاري و با حمايت هاي دولت و دبيرخانه كميته ملي اسكان بشر جمهوری ايران فعاليت هاي دفتر هبيتات تهران در راستاي اجراي پروژ‌ه هاي اثر گذار بويژه با استفاده از جذب منابع خارجي گسترش يابد.

در ادامه شريف از وزير راه و شهرسازي جهت شركت در رويدادهاي هبيتات كه بصورت مجازي برگزار مي شوند دعوت بعمل آورد.

شايان ذكر است در اين ديدار ويدئو كنفرانسی محمد مهدی مظاهری دبير كميته ملی اسكان بشر جمهوری اسلامی ايران نيز حضور داشت.