شناسهٔ خبر: 85963 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل شرکت راه آهن مطرح کرد

خودکفایی در صنعت حمل‌ونقل ریلی با اتکا به توان داخلی/ همکاری راه‌آهن با وزارت دفاع جهت دستیابی به اقتصاد پایدار

امضای تفاهم‌نامه بین شرکت راه‌آهن و وزارت دفاع با حضور وزرای راه و شهرسازی و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح مدیرعامل شرکت راه‌آهن بر ضرورت خودکفایی در صنعت حمل‌ونقل کشور تأکید کرد و افزود: با حمایت‌های وزیر راه و شهرسازی و نظر مساعد وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، قطعاً به مرز خودکفایی در صنعت ریلی خواهیم رسید.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سعید رسولی، مدیرعامل شرکت راه‌آهن در آیین افتتاح نمایشگاه دائمی جهاد خودکفایی صنعت ریلی کشور گفت: اکنون راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران بیش از ۱۱ هزار و ۶۰۰ کیلومتر خطوط اصلی در اختیار دارد که با احتساب خطوط ایستگاهی و فرعی حدود ۱۴ هزار کیلومتر شبکه ریلی کشور است.

وی با بیان اینکه ۲۶ هزار دستگاه واگن باری در کشور وجود دارد که در اجرای اصل ۴۴ به بخش غیردولتی واگذار شده است، افزود: یک هزار ۷۰۰ دستگاه واگن مسافری نیز در حوزه حمل‌ونقل مشغول به فعالیت هستند و حدود ۹۰۰ دستگاه لوکوموتیو نیز در اختیار شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی قرار دارند.

رسولی با یادآوری از اینکه از گذشته تاکنون شبکه مویرگی راه‌آهن کامل نبوده و اتصال مراکز به شبکه ریلی پیش بینی نشده است، تصریح کرد: در راستای آنچه قانون‌گذار معین کرده، برای رسیدن مراکز بار به شبکه ریلی باید اقدامات زیادی انجام شود و تاکنون تلاش کرده‌ایم اقدامات مؤثری را در حوزه جابه‌جایی بار و مسافر انجام دهیم.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن گفت: مقام معظم رهبری همواره بر توسعه صنعت ریلی تأکیدات بسیار زیادی داشته‌اند و از جمله در سند بالادستی سند توسعه برنامه ششم، به این صنعت توجه ویژه‌ای شده است.

وی اظهار کرد: ما تصمیم داریم که در صنعت ریلی  به خودکفایی رسیده و از توان تولیدکنندگان داخلی استفاده کنیم، به همین جهت خودکفایی در این صنعت باید تقویت شود.

رسولی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه شرکت راه‌آهن با وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، اظهار کرد: طی مذاکراتی که با مسئولان وزارت دفاع داشتیم، امیدواریم که همکاری‌ها گسترش پیدا کند و با توجه به بسترهایی که در صنایع دفاعی کشور وجود دارد، صنعت حمل‌ونقل ریلی نیز به اقتصاد پایدار برسد.

وی خاطرنشان کرد: با حمایت‌های وزیر راه و شهرسازی و نظر مساعد وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، قطعاً به مرز خودکفایی در صنعت ریلی خواهیم رسید.

رسولی افزود: صنایع دفاعی کشور ظرفیت بالایی دارند و با همکاری مشترک، می‌توانیم در بازار منطقه حضور فعال داشته باشیم و تولیدکنندگان داخلی کشور ما نیز می‌توانند، محصولات خود را در سایر کشورها عرضه کنند.