شناسهٔ خبر: 86000 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

با برقراری ارتباط ویدئوکنفرانس؛

کمیته پیگیری توافقات بیستمین كميسيون مشترك همکاری‌‌های اقتصادی ایران و پاکستان تشکیل جلسه می‌دهد

کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و پاکستان کمیته پیگیری توافقات بیستمین كميسيون مشترك همکاری‌‌های اقتصادی ایران و پاکستان تشکیل جلسه می‌دهد

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، کمیته پیگیری توافقات كميسيون مشترك همکاری‌‌های اقتصادی ایران و پاکستان، روز چهارشنبه ۲۳ مهرماه از طریق ارتباط ویدئوکنفرانس برگزار می‌شود. 

در این جلسه موضوعات، تجاری، بازرگانی، بانکی، مالی، گمرکی، سرمایه‌گذاری، صنعت، همکاری‌های تولیدی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، آموزش و پرورش، علوم و فناوری، میراث فرهنگی و توریسم، ارتباط بنادر، کشتیرانی، امور دریایی و حمل و نقل ریلی و جاده‌ای به بحث و بررسی گذاشته خواهد شد.

یکی از اولویت‌ها و اهداف برنامه ششم توسعه جمهوری اسلامی ، افزایش سطح همکاری با کشورهای منطقه از جمله پاکستان با توجه به همسایگی و وجود پیوندهای فرهنگی و تاریخی بین دو ملت است. براساس مصوبه شماره ۱۵۰۸/ت ۵۶۴۴۳ هـ مورخ ۱۷ فروردین ۱۳۹۸ هیئت‌‌وزیران، مسئولیت كمیسیون مشترك ایران و پاكستان از فروردین‌ماه سال ۱۳۹۸ به وزارت راه و شهرسازی واگذار شد.

پیش از این، بیستمین اجلاس كمیسیون مشترك همکاری‌های اقتصادی ایران و پاكستان با مسئولیت وزارتخانه‌های «امور اقتصادی و دارائی»، «راه و ترابری وقت»، «امور خارجه» و «كشور»، به‌تناوب در تهران و اسلام‌آباد برگزار شده است. بیستمین اجلاس كمیسیون مشترك ایران و پاكستان با مسوولیت وزارت كشور در تهران(فروردین‌ماه سال ۱۳۹۶) برگزار شد. در پاكستان مسوولیت كمیسیون مشترك، به‌‌عهده وزیر ایالات مناطق مرزی بود كه این مسئولیت به‌تازگی به مشاور نخست‌وزیر در امور تجارت، نساجی، صنعت و تولید و سرمایه‌گذاری پاكستان سپرده شده است.

تاكنون با برگزاری بیست اجلاس كمیسیون مشترك، اسناد متعددی در زمینه‌های مختلفی از جمله اقتصادی، بازرگانی، بانكی، حمل‌ونقل(ریلی، هوایی، دریایی، جاده‌ای)، تشویق و حمایت متقابل از سرمایه‌گذاری، اجتناب از اخذ مالیات مضاعف، قضایی، مبادله كالا، امور گمركی، تجارت ترجیحی، صنعت و تولید، بیمه، آموزشی و پژوهشی، گردشگری میراث فرهنگی و صنایع‌دستی، ورزشی، نفت گاز و پتروشیمی، برق، بهداشت، دارو، هواشناسی، صداوسیما، زیست‌محیطی و استاندارد میان دو كشور منعقد شده است.

برگزاري بیست و یكمین اجلاس كميسيون مشترك دو كشور با شروع بحران همه‌‌گیری کرونا در زمستان سال ۹۸ با وقفه مواجه شد. بر این اساس دو کشور تواقف کردند که ابتدا كميته پيگيری توافقات بيستمين اجلاس كميسيون مشترك دو كشور در تاريخ ۲۳ مهرماه ۹۹ به‌‌‌صورت ويدئو‌‌كنفرانس برگزار شود و سپس درخصوص تاريخ برگزاری اجلاس بعدی تصميمات لازم اتخاذ شود.