شناسهٔ خبر: 8618 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

آزمايش HIV از رانندگان پايانه های مسافربری تهران

آزمایش ایدز از رانندگان براساس دستورالعمل نظام مراقبت و كنترل HIV و پروتكل كشوری ديده وری از رانندگان پایانه‌های تهران با همكاری دانشگاه علوم پزشگي ايران، دانشگاه علوم پزشكی شهيد بهشتی و دانشگاه علوم پزشكي تهران از رانندگان حمل و نقل جاده‌ای مسافر در پايانه‌های مسافری تهران آزمايش HIV صورت گرفت.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومي اداره كل حمل و نقل و پايانه‌هاي استان تهران، روز یکم دسامبرمصادف با دهم آذر از سال ۱۹۸۸ هر ساله به عنوان روز جهانی ایدز برای بالابردن سطح  آگاهی از این بیماری همه گیر که ناشی از گسترش ویروس HIV است شناخته می شود.

اهمیت روز جهانی ایدز در این است که به عموم مردم یاد‌آور می‌شویم که HIV از بین نرفته است و هنوز کارهای زیادی است که باید انجام شود. دولت، مراکز و مقامات رسمی بهداشت، سازمان‌های غیردولتی و افرادی در سراسر دنیا  با مطالعات بسیار بر روی این بیماری و راه‌های پیشگیری و کنترل آن، این روز را در سراسر جهان برگزار می کنند.

شعار سازمان بهداشت جهانی به مناسبت هفته اطلاع رسانی ایدز در سال 2015 "درمان اچ آی وی ، همه گیری را مهار می کند، پیشگیری کنید، درمان کنید، زندگی کنید". هدف روز جهانی ایدز در سال های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵، (Getting to Zero) بوده است:

- به صفر رساندن مرگ ناشی از ایدز

- به صفر رساندن برچسب و تبعیض

- به صفر رساندن مبتلایان جدید

به همين منظور ديده‌وری HIV از رانندگان اتوبوس‌های بين شهری در پايانه‌های مسافری تهران انجام گرفت.

یک كارشناس آموزش بخش حمل و نقل در این باره گفت: با هدف بررسی شيوع  بيماري HIV از گروه هاي پرخطر و در معرض خطر جامعه و براساس دستورالعمل نظام مراقبت و كنترل HIV و پروتكل كشوري ديده وري با همكاري دانشگاه علوم پزشگي ايران، دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي و دانشگاه علوم پزشكي تهران، از رانندگان حمل و نقل جاده اي مسافر در پايانه هاي مسافري تهران آزمايش  HIV صورت گرفت.

وي ادامه داد: اين كار براي بررسي احتمال شيوع بيماري HIV در ميان رانندگان ناوگان مسافربري جاده اي انجام گرفته است. در رابطه با اين بيماري مي توان گفت كه ایدز به عنوان یکی از مهم‌ترین مسائل مربوط به سلامت عمومی جهانی در تاریخ ثبت شده است که بر اثر عفونتی ناشی از ویروس  HIV ایجاد می شود و ممکن است در یک دوره کوتاه با علائم شبیه سرما خوردگی و یا در یک دوره طولانی با هیج گونه علائمی ظاهر شود . بیمار مستعد ابتلا به عفونت‌هایی مانند سل و سرطان می شود. در مراحل نهایی ایدز به صورت عفونت ریه و نوعی سرطان که با عنوان سارکوم کاپوزی شناخته شده است رایج است .

ویروس HIV از طریق مقاربت جنسی، تزریق خون آلوده، سوزن سرنگ آلوده، از مادر مبتلا به فرزند و ... منتفل می شود./

نظر شما