شناسهٔ خبر: 86185 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون مسکن شهری بنیاد مسکن خبر داد

آغاز احداث هزار واحد مسکن ملی در شهرهای با جمعیت کمتر از ۱۰۰ هزار نفر/ واریز آورده ۲۵ هزار متقاضی مسکن ملی در شهرهای کوچک

جواد حق شناس معاون مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آخرین آمار درباره میزان و حجم ریالی واریز آورده اولیه متقاضیان این طرح در شهرهای کوچک را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از پایگاه خبری بانک مسکن، جواد حق‌شناس معاون امور مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در خصوص افتتاح‌‌های طرح اقدام ملی مسکن،‌ گفت: مطابق با برنامه‌ریزی‌های قبلی، ماموریت بنیاد مسکن در طرح اقدام ملی ساخت مسکن، ساخت ۱۳۸ هزار واحد مسکونی است.

وی در تشریح آخرین وضعیت پیشرفت این پروژه در شهرهای با جمعیت کمتر از ۱۰۰ هزار نفر که ساخت مسکن ملی در آن‌ها در تعهد بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قرار دارد، گفت: تاکنون بیش از ۲۵ هزار متقاضی طرح اقدام ملی اقدام به افتتاح حساب و واریز آورده اولیه در حساب طرح اقدام ملی مسکن خود کرده اند و روند واریز آورده‌های اولیه همچنان ادامه داد.

بنا بر اعلام حق‌شناس تاکنون ۱۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار از محل آورده متقاضیان سپرده‌گذاری شده است که این اعتبارات برای ساخت واحدهای مسکونی طرح اقدام ملی هزینه خواهد شد و در روند ساخت از اعتبارات و تسهیلات بانکی نیز استفاده می‌شود.

به گفته وی، افزایش سرعت روند واریز آورده اولیه طرح اقدام ملی مسکن به معنای شتاب‌گرفتن روند اجرای این طرح است و هر چه سریعتر متقاضیان اقدام به واریز آورده‌های خود کنند روند ساخت نیز سرعت بیشتری به خود خواهد گرفت.

حق‌شناس با اینکه از مجموع ۱۳۸ هزار واحد مسکن ملی که در تعهد بنیاد مسکن قرار دارد تاکنون زمین مورد نیاز برای ساخت بیش از ۶۰ هزار واحد این طرح تامین شده است گفت: متولی تامین زمین مسکن ملی در تلاش است تا هر چه سریعتر زمین‌های مورد نیاز برای اجرای این طرح را تامین و در اختیار سازنده‌ها و متقاضیان قرار دهد.

وی همچنین گفت: عملیات ساخت تعداد بیش از ۵ هزار واحد مسکونی در شهرهای با جمعیت کمتر از ۱۰۰ هزار نفر در قالب طرح اقدام ملی مسکن آغاز شده است و هم اکنون این واحدها در دست ساخت قرار دارند و روز به روز بر تعداد آن‌ها اضافه می‌شود.

حق‌شناس خاطرنشان کرد: قرار است در روزهای پیش‌رو با حضور ریاست جمهوری وسایر مسئولان مسکن در دولت بخشی از واحدهای طرح اقدام ملی مسکن افتتاح شده و همزمان برنامه کلنگ زنی فاز جدید طرح اقدام ملی نیز اجرا می‌شود. در این میان کلنگ احداث ۷ تا ۸ هزار واحد مسکونی طرح اقدام ملی مسکن در شهرهای با جمعیت کمتر از ۱۰۰ هزار نفر نیز بر زمین زده خواهد شد.

معاون امور مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی همچنین با بیان اینکه بخشی از پروژه‌های طرح اقدام ملی مسکن به صورت ساخت گروهی از سوی متقاضیان اجرایی خواهد شد، خاطر نشان کرد: در این مدل ساخت وساز، زمین و تسهیلات بانکی و یا صرفا تسهیلات بانکی در اختیار گروه‌های چند نفره ساخت قرار می‌گیرد تا خود متقاضیان راسا اقدام به ساخت مسکن کنند.

در شهرهای با جمعیت کمتر از ۱۰۰ هزار نفر تاکنون نزدیک به ۹ هزار متقاضی ساخت مسکن با این روش شناسایی شده اند که به زودی زمین وتسهیلات ساخت در اختیار آن‌ها قرار خواهد گرفت. این متقاضیان شناسایی شده‌اند، زمین به پروژه‌های آن‌ها تخصیص یافته است وآورده اولیه خود را نیز پرداخت کرده اند و هم‌اکنون در مرحله گروه بندی قرار دارند.