شناسهٔ خبر: 86228 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

پیگیری مطالبات مردمی در حوزه زمین در برنامه «پایش»/ معاون اداره کل واگذاری زمین و مسکن: به مشکلات مردم در حوزه زمین، پاسخ داده می‌شود

اراضی عباس‌آباد تهران معاون اداره کل واگذاری زمین و مسکن با حضور در برنامه پایش از شبکه یک سیما به مشکلات و مسائل برخی از شهروندان در حوزه زمین پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مصطفی نسایی معاون اداره کل واگذاری زمین و مسکن با حضور در برنامه پویش به سوالات و مشکلاتی که شهروندان در حوزه زمین و تملک اراضی سند دار دارند، پاسخ داد.

شهروند متقاضی راه‌اندازی کمپ گردشگری عشایری در زمینی به مساحت ۳ هکتار در منطقه ده شیر استان فارس- مجوز راه‌اندازی کمپ گردشگری عشایری در زمینی به مساحت ۳ هکتار از چند سال قبل صادر شده که در این راه میراث فرهنگی، اداره کل امور عشایر و سازمان آب با متقاضی همکاری داشتند و در عین حال به دلیل اختلافاتی که در مسکن و شهرسازی استان و اداره منابع طبیعی ایجاد شده، راه اندازی این کمپ با مشکلاتی مواجه شده است.

بنا بر اعلام این شهروند، کل منطقه ده شیر به نام مسکن و شهرسازی سند خورده است که بخشی از  آن در حریم شهر و بخشی نیز در خارج از حریم شهر است که مسکن و شهرسازی باید بخش خارج از حریم شهر را به منابع طبیعی عودت دهد تا منابع طبیعی زمین را به متقاضی واگذار کند که این تلاش ها در طی چهار سال گذشته به نتیجه نرسیده است و مسکن و شهرسازی این زمین ها را به منابع طبیعی برنگردانده است تا به متقاضی واگذار شود. در زمانی که متقاضی درخواست این کار را داشت با ۳۰۰ میلیون تومان این کار می توانست انجام شود و میزان اشتغال زایی طرح ۳۰ نفر شغل ایجاد می شد. در حالیکه هم اکنون اینکار با ۳ میلیاردتومان نیز قابل انجام نیست. در عین حال خواستار رفع مشکلات از سوی راه و شهرسازی شده است.

مصطفی نسایی معاون اداره کل واگذاری زمین و مسکن در پاسخ به درخواست این شهروندی که در خصوص مجوز راه‌اندازی کمپ گردشگری عشایری در زمینی به مساحت ۳ هکتار از چند سال قبل اقدام کرده بود و هم‌اکنون این مجوز به دلیل اختلافاتی که در مسکن و شهرسازی استان و اداره منابع طبیعی ایجاد شده است، با مشکلاتی در خصوص راه اندازی مواجه است، گفت: این اختلاف، اختلافی است که بین اداره طبیعی استان فارس و اداره راه و شهرسازی در محدوده اراضی ملی ایجاد شده است.

معاون اداره کل واگذاری زمین و مسکن، ادامه داد: به موجب ماده ۱۰ قانون زمین شهری و ماده ۲۰ آیین‌نامه اجرایی آن اراضی که وارد حریم شهرها می‌شود تغییر نمایندگی به نام سازمان ملی زمین و مسکن به نمایندگی از دولت داده می‌شود. بعد از این تحویل و تحول، اسناد مالکیت اخذ می‌شود. با توجه به مباحثی که از سوی این شهروند، مطرح شد، سند مالکیت گرفته شده و موضوع اصلی بر سر کسر سند مالکیت برای خروج از حریم شهر است.

نسایی حل این مساله را با دو رویکرد امکانپذیر دانست و گفت: این کسر مساحت از سند مالکیت با مجوز سازمان ملی زمین و مسکن اتفاق خواهد افتاد و عملا اداره کل استانی باید این موضوع را پیگیری کند. قول می‌دهیم این مشکل را در بازه زمانی دو ماه حل کنیم.

وی در عین حال توضیح داد: پروسه اصلاح سند مالکیت در ادارات ثبت اسناد و املاک انجام می شود و به همین جهت نیازمند بازه زمانی هستیم. اگر ادارات کل راه و شهرسازی همکاری داشته باشند انجام این کار طی یک ماه و نیم آتی انجام خواهد شد.

نسایی ادامه داد: این زمین چه در حریم باشد و چه در خارج از حریم موضوع قابل پیگیری است. اگر در حریم باشد اداره کل راه و شهرسازی در قالب ماده ۲۲ و حمایت از طرح‌های گردشگری قابل حل است. همچنین، اگر در محدوده عملکرد اداره کل منابع طبیعی باشد از اداره کل منابع طبیعی انجام می شود و اگر در محدوده حریم باشد.

شهروند کاشمری متقاضی احداث گلخانه ۶۰۰۰ متری- متقاضی احداث گلخانه ۶۰۰۰ متری با سند ۶ دانگ به جهاد کشاورزی درخواست داده اند و در جواب استعلام وزارت راه و شهرسازی این زمین را اراضی ملی اعلام کرده است.

مصطفی نسایی معاون اداره کل واگذاری زمین و مسکن در پاسخ به درخواست این شهروند با تاکید بر اینکه اداره کل در جهت حفظ اراضی دولت گام برمی‌دارد، حل مشکل این شهروند را با توجه به رسیدگی قضایی زمانبر دانست و گفت: در برنامه‌های آتی پویش ضمن استعلام از مراکز ذی‌صلاح پاسخ به درخواست این شهروند، ارایه خواهد شد.

نسایی ادامه داد: این موضوع مربوط به مالکیت است. در این خصوص رای کمیسیون ماده واحده صادر و این اراضی مستثنیات تشخیص داده شده است. زمانیکه در خصوص اراضی ملی، رای ماده واحده مبنی بر مستثنیات، صادر می شود سند آن از مالکیت دولت خارج و به نام شخص صادر می شود. اما این عملا پایان راه نیست و تلاش می کنیم تا نسبت به حل مشکلات پیش آمده برای این شهروند کاشمری، گام برداریم.

شهروند خوزستانی دارای مجوز جهت توسعه کارگاهی در خوزستان - متقاضی مجوز جهت توسعه کارگاهی در خوزستان، ۲ سال گذشته زمینی خریداری کرده است که برای اشتراک برق آن به مشکل برخورد و هم اکنون دو سال است برای طی مراحل قانونی منتظر استعلام راه و شهرسازی است.

مصطفی نسایی معاون اداره کل واگذاری زمین و مسکن در پاسخ به درخواست این شهروند با اشاره به اینکه اطلاعات کاملی از این موضوع در دست نیست، نسبت به پیگیری هرچه سریعتر آن تاکید کرد و گفت: در هفته آتی با استعلام از وضعیت این شهروند، موضوع پیگیری خواهد شد.