شناسهٔ خبر: 86515 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

۱۹۹۰۰ ساختمان در حریم گسل‌های تبریز ساخته شده است

ابوالقاسم سلطانی مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجانشرقی گفت: ۱۹ هزار و ۹۰۷ ساختمان در داخل حریم گسل‌های اصلی تبریز ساخته شده‌اند که ۷۵ درصد مسکونی هستند .

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی( آذربایجان‌شرقی)  ، ابوالقاسم سلطانی، در گفت و گو با خبرنگاران به مناسبت گرامیداشت هفته پدافند غیرعامل با بیان اینکه تبریز دارای ۶ گسل اصلی است، افزود: در حریم این گسل ها ۱۶ هزار و ۴۲ واحد مسکونی، ۱۴ ساختمان دولتی، ۲ مرکز ارتباطات و مخابرات، یک ایستگاه آتش نشانی، ۲۸ انبار، ۴۳ بازار سنتی، ۲ هزار و ۹۰۷ مرکز تجاری و خدماتی، یک مرکز بهداشتی، ۲ بیمارستان، ۲۱ مرکز درمانی، ۳ پادگان ۲۳ ایستگاه پمپ بنزین و ۳۱ باب تاسیسات شهری احداث شده است .

وی افزود: در این حریم ۱۵ باب تاسیسات ورزشی، چهار مرکز تفریحی و گردشگری، ۶۰۲ واحد صنعتی، ۹۷ واحد حمل و نقل و انبارداری، ۲۶ مدرسه، ۲ دانشگاه، پنج مرکز آموزشی، چهار مرکز فرهنگی هنری و ۴۴ مرکز تاریخی و مذهبی قرار دارد .

رئیس کارگروه راه وشهرسازی پدافند غیرعامل استان با تاکید بر وجود خمیرمایه پدافند غیرعامل در هرگونه مطالعات، اقدامات و ساخت و سازها در سطح استان، گفت: در احداث و توسعه شبکه زیربناهای حمل و نقل، شهرسازی، مسکن و کلیه رفتارهای فردی و سازمانی باید نگاه پدافند غیرعامل داشت و ضروری است این کار به فرهنگ تبدیل شود تا تهدیدات به حداقل برسد .

سلطانی، با اشاره به شناسایی دقیق گسل های تبریز، ادامه داد: در راستای مدیریت بحران و پدافند غیرعامل ادارات و دستگاه هایی که ساختمان در حریم گسل های اصلی تبریز دارند باید یا آن ها را جابجا یا اقدام به مقاوم سازی این ساختمان ها بکنند .

وی یادآوری کرد: بیشتر ساختمان هایی که در حریم گسل های اصلی تبریز ساخته شده اند مربوط به گذشته بوده و در بین آن ها ساختمان های نوساز نیز وجود دارد که برای جابجایی آن ها برنامه ریزی شده و این اداره کل دیگر مجوز ساخت و ساز در داخل گسل و حریم ۱۵۰ متری آن را نمی دهد .  

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجانشرقی با بیان اینکه ۶ گسل اصلی تبریز بیش از ۱۰ کیلومتر طول دارند، گفت: علاوه بر گسل های اصلی، گسل های فرعی زیادی نیز وجود دارد که باید مطالعات و تحقیقات لازم برای شناسایی گسل های فعال انجام شود .

سلطانی، با اشاره به اینکه تعدادی از ساختمان های موجود در حریم گسل های تبریز در قالب طرح بازآفرینی و مدیریت بحران جابجا می شوند، ادامه داد: تا پایان سال جاری، آیین‌نامه و ضوابط برای انتقال، جابجایی و بازآفرینی این ساختمان ها ابلاغ می شود .

وی یادآوری کرد: طرح تفصیلی تبریز نیز با نگاه پدافند غیرعامل، طرح بازآفرینی و مدیریت بحران اجرا و اعتبارات آن نیز از محل اعتبارات بازآفرینی تامین می شود .

رئیس کارگروه راه وشهرسازی پدافند غیرعامل استان گفت: در راستای پدافند غیرعامل و مدیریت بحران چهارخطه کردن راه های استان، اجرای کنارگذر در کنار تمام پل های استراتژیک و تونل ها، اجرای جایگزین برای جاده های اصلی، اجرای ۴۸۰ کیلومتر آزادراه با مشارکت بخش خصوصی برای تخلیه شهرها و کنترل ترافیک انجام می شود .

سلطانی، با اشاره به اینکه اتصالات جاده های درون شهری و برون شهری استان ضعیف است، افزود: در برخی از جاده های استان تقاطع ها و تبادل های غیرهمسطح اجرا نشده است و تلاش می شود با تامین اعتبارات این نقص ها برطرف و اتصالات تقویت شود .