شناسهٔ خبر: 86738 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

مجری طرح برون مرزی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور:‌

راه آهن خواف - هرات اقتصادی ترین پروژه ریلی کشور است / این خط ریلی نقطه عطفی در شکوفایی اقتصاد افغانستان خواهد بود

ریل گذاری زاهدان به چابهار مجری طرح برون مرزی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: پروژه ریلی خواف - هرات یکی از اقتصادی ترین پروژه های ریلی است که در کشور ساخته شده و طبق پیش بینی های انجام شده، سالانه حدود ۴ میلیون تن بار در آن جا به جا خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سیدحسین کرمانی ها مجری طرح برون مرزی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور،آغاز پروژه راه آهن خواف- هرات را از ۱۴ سال قبل عنوان کرد و گفت: به خاطر کمبود منابع مالی و مشکلات امنیتی افغانستان این پروژه کمی بیشتر از حد انتظار زمان برد و تاکنون بالای ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی طول این محور را ۱۴۰ کیلومتر از شهر خواف در ایران تا شهر روزنک در کشور افغانستان بیان کرد و ادامه داد: حدود ۸۰ کیلومتر از طول این محور در خاک ایران و ۶۰ کیلومتر در خاک افغانستان قرار گرفته است. طبق توافقات انجام گرفته بین دو کشور،  ایران تا ۸۰ کیلومتری شهر هرات را متعهد به ساخت آن شده است و مابقی ساخت آن با سرمایه گذاری شرکت ایتالیایی و پیمانکاری قزاقستاندر حال انجام است.

وی خاطر نشان کرد : طول کل پروژه که تا شهر هرات ادامه پیدا می کند نزدیک به  ۲۲۰ کیلومتر و در حال ساخت است. البته امیدواریم تا ۳ سال آینده نیز باقی ایستگاه ها افتتاح شده و شاهد افزایش جابجایی بار میان دو کشور باشیم.

وی به استفاده باری از این خط در مرحلۀ آغازین اشاره کرد و گفت: این مسیر از شهرهای خواف، سنگان، نیوتک، خوشابه، شمتیغ در خاک ایران و  شمتیغ، دشت حوریان و ایستگاه روزنک در داخل خاک افغانستان عبور می کند و طبق برنامه ریزی انجام شده قرار است در ابتدا روزانه یک رام قطار باری و با سرعت ۸۰ کیلومتر در این محور به حرکت در آید. دربحث مسافری نیز امیدواریم مطابق برنامه ریزی های صورت گرفته در خصوص بحث روادید؛ استفاده مسافری هم از آن در دستور کار قرار بگیرد.

کرمانی ها، افزایش ظرفیت ناوگان و تعداد قطار ها در آینده ای نزدیک را منوط به آموزش پرسنل راه آهن افغانستان توسط متخصصان ایرانی دانست و خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه کشور افغانستان تاکنون از حمل و نقل ریلی بی بهره بوده است و آمادگی مطلوبی در این خصوص برای افزایش تعداد قطارها در وهله اول وجود ندارد، لذا با توافقات انجام شده قرار است متخصصان ایرانی ظرف مدت ۶ ماه به آموزش نیروهای افغانستانی بپردازند و بعد از این دوره آموزشی و در ۶ ماهه اول سال آینده امیدواریم که این ظرفیت به بیش از ۳ قطار در روز افزایش پیدا کند.

وی بودجه صرف شده در خصوص انجام این پروژۀ ۱۴۰ کیلومتری را حدود ۱۴۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد و بیان داشت: این پروژه به واقع یکی از اقتصادی ترین پروژه های ریلی است که در کشور ساخته شده است و طبق پیش بینی های انجام شده، قرار است که سالانه حدود ۴ میلیون تن بار با آن جابجا شود و برای کشور در آمدزایی ارزی فوق العاده ای را داشته باشد.

وی ادامه داد: از  سوی دیگر با ایجاد این خط انتقال بار از هندوستان به افغانستان و یا از کشورهای اروپایی به افغانستان به راحتی صورت می گیرد و نقطه عطفی است که می تواند در شکوفایی اقتصاد افغانستان تأثیر زیادی را بر جای بگذارد.

گفتنی است؛ راه آهن خواف-هرات به طول ۱۳۹ کیلومتر، به صورت یک خطه ساخته شده است و خواف در استان خراسان رضوی را به هرات شهر پرجعیت در غرب افغانستان متصل خواهد کرد. از جمله اهداف راه اندازی این مسیر ریلی، اتصال کشور افغانستان به شبکه ریلی، توسعه اقتصادی، ترانزیت کالا توسط کریدور شرقی-غربی از طریق مرز آستارا به اروپا، تسهیل در ترانزیت و کاهش ترافیک در گمرک زمینی دوغارون و ... عنوان شده است. قرار است که افتتاح این پروژه در نیمه آبان ماه امسال توسط مسئولان عالی کشوریبه صورت رسمی آغاز شود.