شناسهٔ خبر: 86813 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی:‌

قطار تولید مسکن بر روی ریل قرار گرفته است / سقف قیمتی پروازها همان سقف گذشته است/ پروازهای چارتری ممنوع بوده و اجازه تکرار آن را نمی دهیم

ششمین و هفتمین مرحله بهره‌برداری از ناوگان جدید ریلی در سال جهش تولید با حضور وزیر راه و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه سقف قیمتی پروازهای هوایی همچون گذشته است گفت: برخی همواره اعلام می‌کنند که قیمت بلیت هواپیما ۱۵۰ درصد رشد داشته است که البته این افزایش قیمت هم اکنون متوقف شده و سقف قیمتی همان سقف قیمتی گذشته است

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در حاشیه مراسم بهره برداری از ۱۲۲ دستگاه ناوگان ریلی ساخت داخل با بیان اینکه قیمت بلیت هواپیما افزایشی نداشته است، گفت: برخی همواره اعلام می‌کنند که قیمت بلیت هواپیما ۱۵۰ درصد رشد داشته است که البته این افزایش قیمت هم اکنون متوقف شده است.

وی با بیان اینکه همه شرکت‌های هواپیمایی ملزم هستند یک صندلی خالی کنار هر مسافر داشته باشند و مسافران یک در میان سوار شوند چرا که باید سقف مجاز مسافرگیری ۶۰ درصد رعایت شود، گفت: نکته اصلی برای اجرای این طرح آن بود که بیشترین اشغال در صندلی‌ها وجود داشت و همین امر باعث شده بود که شرکت‌ها زیر کف قیمت رقابت کنند که طی تصمیمات گرفته شده این مسئله متوقف شد تا میزان مسافرگیری کنترل شود. به همین خاطر سقف قیمتی همان سقف قیمتی گذشته است.

وی با بیان اینکه تقاضایی که شرکت‌های هواپیمایی برای افزایش نرخ داشتند در این شرایط بابت اتفاقات ارزی رخ داده است، افزود: به تمامی ایرلاین‌ها اعلام کرده‌ایم که اجازه دهند شرایط متعادل و آرامی ایجاد شود تا بحث کارشناسی انجام و برای قیمت تصمیم گیری شود.

وزیر راه و شهرسازی افزود: در این زمینه جلساتی برگزار شد اما سقف مجاز همان است که اعلام شده و تاکنون گزارش مستندی که ایرلاین‌ها از آن عدول کرده و افزایشی بیش از آن داشته باشند ارائه نشده است.

این مقام مسئول به موضوع چارتر‌ها نیز اشاره داشت و گفت: البته نکته‌ای که سروصدا درست کرد این بود که به طور قاطع پرواز چارتری را ممنوع کردیم چرا که شکایت بسیاری از مسافران برای پرواز‌های چارتری بوده است.

اسلامی افزود: بسیاری از چارتر کنندگان اقدام به خرید سلف می‌کردند و پرواز‌های برنامه‌ای و قیمت بلیت را با شرایط زمان پرواز اعلام می‌کردند و در صورتی که پرواز لغو می‌شد مبلغ را باز نمی‌گردانند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه این اقدامات غیرمجاز بوده و همواره اعلام شده که اجازه تکرار نمی‌دهیم افزود: پرواز‌هایی که خود چارترکننده دارند مانند شرکت نفت مجاز هستند و طبق قوانین ایکائو، شرکت خود مسافر دارد و آن را به مردم نمی‌فروشد.

این عضو کابینه دولت دوازدهم با بیان اینکه حمل و نقل ریلی حقیقتا یکی از وسایل ایمن حمل و نقل در دنیا شناخته شده است، اظهار داشت: در سیاست‌های کلی نظام که توسط مقام معظم رهبری اعلام شده و براساس تاکید رئیس جمهور و وزارت راه و شهرسازی، همواره توسعه ظرفیت ناوگان ریل و کیفیت بخشی به سیستم‌های حمل و نقل در این حوزه در اولویت قرار دارد.

اسلامی گفت: توسعه حمل ونقل ریلی را با اهتمام ویژه دنبال می‌کنیم تا مردم بتوانند از یک وسیله ایمن مطلوب سفر‌های خودشان را استفاده کنند.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: آن چه که امروز برای ما مهم است این است که بتوانیم سهم ریل را در جا به جایی بار به ۳۰ درصد برسانیم و در قانون برنامه ششم توسعه پیش بینی شده که سهم مسافر هم به همین تناسب افزایش پیدا کند.

وی با بیان اینکه توسعه زیرساخت‌های ریلی که تعهد دولت در رابطه با اتصال ۵ استان بود، محقق شده است، افزود: ۷ پروژه ریلی در دست اقدام است که حداکثر تا پایان سال ۷ استان دیگر به شبکه ریلی متصل یا خطوط دوم ایجاد می‌شوند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به توسعه خطوط ریلی ترانزیت هم گفت: خطوطی که ترانزیت ما را کامل می‌کنند مانند چابهار – زاهدان در راستای گسترش حمل و نقل ریلی اجرا شده است.

اسلامی با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون ۴۴۵ دستگاه ناوگان داخلی عرضه شده و کیفیت قطار‌ها همان طور که مردم شاهد هستند افزایش یافته است، گفت: در ایستگاه‌ها یک روند متفاوت جایگزین شرایط گذشته می‌شود تا وضعیت مطلوبی را به ارمغان بیاورد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مسکن از سال ۹۷ تاکنون متاثر از تحولات بازار ارز و سایر بازار‌ها بوده است، افزود: مسکن و سایر کالا‌ها با افزایش قیمت مواجه شده‌اند که با ریزش نرخ ارز به طور طبیعی با تبعیت از ارز به جای خودشان برمی‌گردند.

وی ادامه داد: متاسفانه در بخش‌هایی چسبندگی نشان می‌دهند، اما هیچ دلیل و منطقی ندارد که جامعه این قیمت‌های کاذب و حباب را دنبال کند.

اسلامی با اشاره به ثبت نام گسترده مردم در طرح اقدام ملی مسکن گفت: تاکنون ۴۳۶ هزار واجد شرایط مشخص شده و پروژه‌ها برای این افراد تعریف شده و متقاضیان هم در حال اتصال به پروژه هستند تا از طریق زمین یا واحد‌هایی که پیشتاز بوده‌اند واحد‌ها را تحویل بگیرند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سازندگانی که پروژه‌ها را در اختیار گرفته‌اند ۸۰ درصد منابع مورد نیاز را از طریق بانک و دریافت تسهیلات می‌توانند تامین کنند، اظهار کرد: با تشکیل پرونده و دریافت اقساط اولیه ساخت و ساز‌ها شروع شده و قطار تولید مسکن بر روی ریل قرار گرفته و ما اطمینان داریم با شرایط پیش آمده بازار مسکن توسعه پیدا کند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه آنچه که مردم را آزار می‌دهد تحولاتی است که به صورت کاملا تهاجمی و غیرمنطقی بر روی تمامی قیمت‌ها اثر گذاشته است، افزود: با نظارت و تاکیداتی که مقام معظم رهبری و شخص رئیس جمهور داشته‌اند، همه قوا باید تعامل داشته باشند تا کنترل برروی گرانفروشی‌ها انجام گیرد تا به شرایط پایدار و با ثبات برسیم. باید قیمت ها برگردد چون بی دلیل بالا رفته بود و این متاثر از عرضه و تقاضا نیست. به همین خاطر  روشن است که یک جریان کاذب روی این قیمت ها اثر گذاشته بود و الان در بازار با گزارش‌های ارائه شده شاهد این هستیم که روند نزولی را طی می کند.

اسلامی در پاسخ به سوالی در رابطه با ممنوعیت ورود مسافران کرونایی به بخش‌های مختلف ناوگان حمل و نقلی گفت: به طور قطع سامانه‌ای که این کار را باید انجام بدهد در مورد پایانه‌های مسافری ریلی و جاده‌ای و هوایی اجرا می‌شود و ما آمادگی کامل داریم از این سامانه استفاده کنیم و مقررات را انجام دهیم. با ایجاد این سامانه به هیج عنوان اجازه ورود مسافران کرونایی داده نمی‌شود.