شناسهٔ خبر: 8699 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

کارشناس اقتصاد مسکن در گفتگو با پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي:

صندوق پس‌انداز مسکن یکم زهر افزایش قيمت مسكن را گرفت/ راه‌حل جلوگیری از افزایش جهشی قیمت مسکن/ خرید مغازه سودآورتر است یا خانه؟

انبوه سازی- بلندمرتبه سازی تحلیلگر بازار مسکن گفت: راه‌حل جلوگیری از افزایش جهشی قیمت مسکن در پایان امسال و ابتدای سال آینده، کمک به طرف عرضه مسکن با استفاده از حمایت از سرمایه‌گذاران نیمه‌تمام با اعطای تسهیلات برای تکمیل ساختمان‌های نیمه‌تمام آنهاست.

پروانه اصلانی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص آینده بازار مسکن اظهار کرد: بازار مسکن شامل دو مؤلفه عرضه و تقاضاست که برای پیش‌بینی آینده این بازار باید هر دوی آنها را همزمان بررسی کرد.

وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در ساخت مسکن، شامل سرمایه‌گذاری در ساختمان‌های شروع‌شده، نیمه‌تمام و تکمیل‌شده است، افزود: منظور از سرمایه‌گذاری شروع‌شده، پایان مرحله اخذ پروانه ساخت و اجرای پروژه تا مرحله فونداسیون است که البته در این بخش نیز رشد کاهشی را شاهد بوده‌ایم. همچنین منظور از سرمایه‌گذاری نیمه‌تمام ساختمانی، سرمایه‌گذاری در ساخت مسکن و سپس رها کردن آن در مرحله نازک‌کاری به دلیل کمبود منابع مالی سازنده یا سرمایه‌گذار است که در این بخش رشد فزاینده‌ای را شاهد بوده‌ایم.

اصلانی ادامه داد: بنابراین با لحاظ کردن این شاخص‌ها، کاهش عرضه مسکن در امسال و سال آینده پیش‌بینی می‌شود و از طرفی هم با موج فزاینده تقاضای مسکن روبه‌رو خواهیم بود که بخشی از آن نیاز انباشته سال گذشته است.

وی با اشاره به احتمال افت یا ثبات بازارهای رقیب و موازی مسکن در پی توافق هسته‌ای به پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي گفت: بازار ارز (دلار) در دوران پساتحریم ثابت مانده و از نوسان شدید دور می‌شود. بازار سهام (بورس) نیز جذابیت خود را از دست داده که با تداوم افت شاخص کل بازار بورس، بسیاری از سرمایه‌گذاران در بازار سهام، سرمایه خود را خارج کرده‌اند. سود سپرده‌های بانکی نیز با احتمال کاهش مجدد در امسال یا سال آینده روبه‌رو خواهند بود.

تحلیلگر اقتصاد کلان افزود: با این تفاصیل، سرمایه‌های سرگردان مردم و بورس‌بازان و دلالان به سمت مسکن سرازیر می‌شود که با توجه به کاهش عرضه در صورت عدم برنامه‌ریزی ممکن است از نیمه دوم سال ۹۴ با افزایش قیمت ملک مواجه شویم.

به گفته اصلانی راه‌حل جلوگیری از افزایش جهشی قیمت در پایان امسال و ابتدای سال آینده کمک به طرف عرضه با استفاده از حمایت از سرمایه‌گذاران نیمه‌تمام با اعطای تسهیلات برای تکمیل ساختمان‌های نیمه‌تمام آنهاست. ضمن اینکه وجود تعداد زیادی خانه لوکس خالی در تهران، دردی از مشکل کمبود عرضه مسکن درمان نمی‌کند.

وی با اشاره به افزایش قیمت مسکن در اردیبهشت و خرداد امسال خاطرنشان کرد: با این وجود به دلیل افتتاح حساب پس‌انداز مسکن یکم و استقبال مردم از وام ۸۰ میلیون تومانی خرید مسکن، شتاب این افزایش کنترل شد.

کارشناس اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه متقاضیان سپرده‌گذاری در حساب پس‌انداز مسکن یکم باید یک سال پس از افتتاح حساب و سپرده‌گذاری ۴۰ میلیون تومانی، تسهیلات ۸۰ میلیون تومانی دریافت کنند گفت: مقدار زیادی از نقدینگی سرگردان مردم در بانک مسکن ذخیره شد و همین امر زهر تورم را گرفت.  

سرمایه‌گذاری در املاک مسکونی یا تجاری؟

اصلانی در پاسخ به این پرسش که مردم خانه بخرند یا مغازه و سوددهی کدام نوع املاک بیشتر است؟ گفت: قطعا سودآوری در بخش مسکن بیشتر است. چون املاک تجاری در حال حاضر در همه شهرهای ایران بیشتر از نیاز مردم ساخته شده و از سویی نیز تورم به هسته سخت خود رسیده که به کاهش قدرت خرید و درآمدهای مردم دامن می‌زند و درنتیجه کسب و کارهای فروشندگی رونق کمتری یافته‌اند. بنابراین املاک تجاری با کاهش اقبال در خرید یا اجاره روبه‌رو هستند اما مردم از راه‌های مختلف برای خرید مسکن تلاش می‌کنند.

وی ادامه داد: عمده سودآوری، سرمایه‌گذاری در مسکن مصرفی کوچک است و سرمایه‌گذاران به سمت خرید و فروش واحدهای مسکونی کمتر از ۷۰ متر جذب می‌شوند.

خرید مسکن با هدف فروش یا اجاره؟

تحلیلگر بازار مسکن در پاسخ به این پرسش که خرید مسکن با هدف فروش در آینده بهتر است یا با هدف اجاره اظهار کرد: اجاره‌داری از نگهداری خالی مسکن با هدف فروش و دلالی جذاب‌تر است. چراکه با کاهش سود سپرده‌های بانکی، اگر موجران خانه‌های خالی خود را با رهن (پول پیش) کمتر و اجاره‌بهای بیشتری به مستأجران بدهند، قطعا سود بیشتری از سپرده‌گذاری در بانک به دست خواهند آورد. /

نظر شما