شناسهٔ خبر: 87302 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد؛

لزوم هم‌افزایی دستگاه ها برای ایجاد سند راهبردی

ترکی معاون وزیر راه معاون وزیر راه و شهرسازی در شورای هماهنگی راه‌ و شهرسازی استان هرمزگان بر لزوم هم‌افزایی دستگاه‌ها برای ایجاد سند راهبردی برای توسعه این استان تاکید کرد.

به گزارش پايگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (هرمزگان)، در این نشست تخصصی «نعمت الله» ترکی معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های مهمی که در هرمزگان وجود دارد لازم دانستیم این کارگروه را تشکیل دهیم و به همین منظور دستورالعمل‌هایی صادر شد که مطابق با آن شورای هماهنگی تشکیل و ریاستش مشخص شد.

ترکی به تشریح وظایف شورای هماهنگی امور راه و شهرسازی پرداخت و گفت: به‌منظور راهبری برنامه‌های توسعه‌ای کوتاه‌مدت و میان‌مدت در حوزه‌های تخصصی حمل‌ونقل، مسکن و شهرسازی و ایجاد هماهنگی بیشتر میان مدیران بخش‌های مختلف، مشورت برای حل مشکلات در استان‌ها، همکاری برای تسهیل و پیشرفت پروژه‌ها، استفاده بهینه از منابع در دسترس، همچنین یکپارچه‌سازی اهداف و برنامه‌ها و ایجاد هماهنگی در انجام وظایف و مسئولیت‌های ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها با واحدهای استانی سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه و سایر دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط، شورای هماهنگی امور راه و شهرسازی استان‌ها، جهت اجرای سیاست‌های یکپارچه وزارت راه و شهرسازی تشکیل شده است.

وی ابراز داشت: اگر برنامه‌ریزی منسجم نداشته باشیم، نمی‌توانیم به اهداف شورای هماهنگی دست یابیم.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت راه و شهرسازی تاکیده کرد: به همکاران خود گفتم که دبیرخانه ملزم است تا برنامه‌های شش‌ماهه اول و دوم سال را منظور کند؛ بنابراین همه‌ی شوراهای هماهنگی باید حداقل یک دبیرخانه فعال داشته باشند.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون هر یک از بخش‌ها در وزارتخانه راه و شهرسازی به‌ویژه در حوزه توسعه مدیریت و منابع انسانی، به‌صورت جزیره‌ای فعالیتشان را شروع کرده‌اند که این موضوع باید تجمیع شود.

ترکی گفت: برنامه‌های ما در حوزه توسعه و منابع انسانی، ایجاد کانون ارزیابی مدیران برحسب شایسته‌سالاری است که می‌تواند تحول اداری را محقق کند؛ بر همین اساس باید ساختار، تشکیلات و بانک اطلاعاتی منسجم و منظمی داشته باشیم.

وی افزود: در حال حاضر حدود ۸۵ هزار نیرو در وزارتخانه‌ها مشغول به فعالیت هستند که مدیران وزارتخانه‌ها هیچ‌گونه شناختی نسبت به این اعضا ندارند.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت: طبق بررسی‌ها انجام‌شده، نیروهای جوان، متخصص و متعهدی داریم که در کوتاه‌ترین زمان ممکن در راستای ارتقا و رشد به آن‌ها می‌توانیم کمک شایانی کنیم؛ بنابراین باید در نظر داشت که اگر ثبات در این بخش‌های وزارتخانه وجود نداشته باشد، قطعاً آینده وزارت‌خانه به خطر می‌افتد.

وی گفت: به فرض مثال مدیری که حدود ۳۵ سال در مسند مدیریت فعالیت می‌کند و بعد از اتمام زمان خدمت از سیستم جدا می‌شود، متاسفانه این فرد با نیرویی غیرمتخصص جایگزین می‌شود که در این زمینه چالش‌هایی برای سیستم به وجود می‌آید که این انسجام با تشکیل دبیرخانه فعال تحقق می‌یابد.

ترکی اذعان داشت: شورای هماهنگی وزارت راه و شهرسازی وظیفه‌اش این است که یک برنامه سند توسعه راهبردی تهیه کرده و بخش‌های تخصصی بر اساس آن یک کار مهم را انجام و بر مبنای آن حرکت نمایند. فرض مثال؛ این وزارتخانه در حوزه حمل‌ونقل و شهرنشینی و یا روستایی دارای شاخص‌های مهم می باشیم.

وی یادآور شد: سند برنامه راهبردی برای توسعه استان بسیار مؤثر است و ما برای آینده هرمزگان که قرار است بیشترین جمعیت را در روستاها یا شهرهای خود جای دهد، برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشیم.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت راه و شهرسازی گفت: سند راهبردی مدنظر ما باید به‌اتفاق مجموعه‌های دخیل اعم از بنیاد مسکن، راه و شهرسازی و ... پیش برود، در غیر از این صورت، جزیره‌ای کار کردن هر یک از بخش‌ها سبب نابسامانی و کندی امور خواهد شد.