شناسهٔ خبر: 8740 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

چهارم تیر، روز جهانی دریانورد/ پیام مدیرعامل سازمان بنادر

بندر تجاری بهمن در جزیره قشم/ عکس: مجتمع بندری شهید رجایی چهارم تیر ماه هر سال براساس مصوبه کنفرانس مانیل به عنوان روز دریانورد در تقویم دریایی همه کشورهای عضو ثبت شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی سازمان بنادر و دریانوردی٬ کنوانسیون بین المللی استانداردهای آموزش، صدور گواهینامه و نگهبانی دریانوردان (STCW) در سال ١٩٧٨ میلادی (برابر با ١٣٥٧ شمسی) با هدف یکسان سازی و معرفی یک الگوی واحد و جدید به عنوان حداقل استاندارد های آموزشی دریانوردان به تصویب رسید و یکی از مهم ترین کنوانسیون های مصوب سازمان بین المللی دریانوردی (IMO) محسوب می‌شود.

دولت جمهوری اسلامی ایران در تاریخ ٧/٥/١٣٧٥ به این کنوانسیون ملحق شد. یکی از اهداف اصلی و مهم این کنوانسیون آموزش موثر و یکسان دریانوردان شاغل در بخش شناورهای تجاری ناوگان بین المللی و پیشگیری از بروز حوادث و سوانح دریایی ناشی از عامل خطای انسانی است.

و اما تاریخچه نام‌گذاری "روز جهانی دریانورد" به  کنفرانس دیپلماتیک بازنگری کنوانسیون استانداردها، آموزش و گواهینامه‌های دریانوردی (STCW)  که در ژوئن ٢٠١٠  میلادی در شهر مانیل برگزار شد، بر می‌گردد.

کنوانسیون STCW اصولاً به مقوله دریانوردان می‌پردازد، کنوانسیون مذکور در این کنفرانس تجدید نظر شد و نگارش جدید آن در روز ٢٥ ژوئن ٢٠١٠ در مانیل به تصویب رسید.

یکی از مهم ترین مصوبات کنفرانس مانیل این بود که  اعضا تصمیم گرفتند به  منظور قدردانی از زحمات دریانوردان کشورهای عضو؛ در ٢٥ ژوئن هر سال (چهارم تیر ماه) مراسمی تحت عنوان روز دریانورد برگزار شود و همه کشورهای عضو موظف شدند تا روز دریانورد را در تقویم دریایی خود ثبت و از دریانوردان به پاس زحمات فراوانی که می کشند در این روز تقدیر و تشکر بعمل آورند.

بر همین  اساس از سوی سازمان بنادر و دریانوردی جمهوری اسلامی ایران روز چهارم تیرماه هر سال به‌عنوان "روز دریانورد" تعیین و  در تقویم دریایی کشور درج شد.

هرساله در این روز مهم  مراسمی جهت قدردانی و سپاس از زحمات هزاران دریانوردی که در بخش های مختلف صنعت حمل و نقل بین المللی دریایی و خدمات وابسته به آنها در ساحل و در دریا  بر روی کشتی های کوچک و یا پهن پیکر  به کار و تلاش مشغول هستند به عمل می آید و  هدف آن بیشتر  جهت جلب توجه بیشتر به نحوه زندگی، معیشت و اقتصاد این قشر زحمتکش و دریادل جامعه انجام می گیرد. درحال حاضر  بیش از یک و نیم میلیون دریانورد در سرتاسر جهان مشغول فعالیت هستند.

پیام مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی به مناسبت روز دریانورد

اما به مناسبت روز دریانورد محمد سعیدنژاد معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان بنادر و دریانوردی پیامی صادر کرد که به شرح زیر است:

«نظر به اهمیت و جایگاه دریانوردان در حمل و نقل دریایی در سطح جهان و گردش بیش از ٩٠ درصد کالاها در سطح جهان از طریق دریا که نقش دریانوردان در حمل ایمن و امن آن انکارناپذیر است، سازمان بین‌المللی دریانوردی را بر آن داشت تا در جریان تدوین اصلاحیه کنوانسیون استانداردها، آموزش و گواهینامه‌های دریانوردی طی کنفرانس دیپلماتیکی که در ژوئن سال ٢٠١٠ در شهر مانیل فیلیپین برگزار گردید، روز ویژه‌ای را جهت تقدیر از دریانوردان معین کند.

به همین منظور جمهوری اسلامی ایران نیز از سال ٢٠١٠ همزمان با کشورهای عضو آیمو، روز جهانی دریانورد را در چهارم تیرماه هر سال جشن گرفته و از دریانوردان زحمت‌کش به نحو شایسته تقدیر می‌کند.

باعنایت به جایگاه ویژه دریانوردان در جمهوری اسلامی ایران و به جهت تقارن این روز بزرگ و شایسته با ماه مبارک رمضان و عدم امکان قدردانی شایسته از دریانوردان در این ماه، مقرر شد تقدیر از زحمات دریانوردان در مراسم روز جهانی دریانوردی به عمل آید که در سطح گسترده و وسیع‌تر با فضای تبلیغاتی و رسانه‌ای گسترده‌تر برگزار می‌شود.

روی صحبت روز جهانی دریانورد نه تنها دریانوردان دریادل این عرصه بلکه جوانان آموزش دیده در حال ورود به بازار کار نیز می‌باشد تا عرصه‌ای را برای کسب و کار انتخاب نمایند که علاوه بر داشتن فرصت کسب درآمد برای خانواده خودشان، این فرصت را هم برای جوانان فراهم می‌کند که در دریاهای جهان دریانوردی نموده و با شگفتی‌های اقیانوس‌ها مواجه شوند. همچنین به آنها این فرصت را می دهد تا با ماجراهای واقعی جهان در دریاها و اقیانوس‌های این کره خاکی مواجه شوند و تجربه‌ها بیاندوزند.

دریانوردی از جمله مشاغلی است که بالاترین سطوح آموزش و دانش را لازم دارد و بنابراین افرادی که در این عرصه فعالیت می‌کنند جزو با دانش‌ترین افراد شاغل در مشاغل مختلف کسب و کار می‌باشند و اشتغال در این حوزه جزء با پرستیژترین مشاغل به جهت دانش و تجربه‌ای که تصدی آن نیاز دارد، محسوب می‌شود. به جهت همین اهمیت نیز سازمان بین‌المللی دریانوردی شعار سال خودش را آموزش و پرورش انتخاب نموده است تا ضمن نشان دادن جایگاه دریانوردان شاغل در این حوزه از جهت آموزش‌های وسیعی که دیده‌اند و دانش گسترده‌ای که کسب نموده‌اند و جایگاه و پرستیژ ویژه‌ای که از آن برخوردار می‌باشند، به جوانان تحصیل کرده جویای کار فرصت‌های بسیار زیاد موجود در این حرفه را عرضه نموده و از آنان دعوت نماید تا با انتخاب شغل دریانوردی ضمن کسب درآمد به تماشای عجائب خلقت در عرصه دریاها و اقیانوس‌ها بپردازند.

در پایان ضمن تبریک مجدد روز جهانی دریانورد به همه جامعه دریانوردی به ویژه دریانوردان کشور، از جوانان تحصیل‌کرده کشور دعوت می‌کنم این عرصه پرشکوه را برای ساختن آینده خود بی‌آزمایند.»

*شعار روز جهانی دریانوردی درسال ٢٠١٥

دبیرکل سازمان بینالمللی دریانوردی (IMO) «آموزش علوم و مهارتهای دریانوردی» را بهعنوان شعار ٢٠١٥ روز جهانی دریانوردی اعلام کرد.

دبیرکل سازمان بینالمللی دریانوردی (IMO) با اعلام «آموزش علوم و مهارتهای دریانوردی» بهعنوان شعار ٢٠١٥ روز جهانی دریانوردی به دانشجویان و کارکنان دانشگاه جهانی دریانوردی، آموزش علوم و مهارتهای دریانوردی را برای ثبات طولانیمدت این بخش در دریا و خشکی ضروری دانست.

کوجی سکیمیزو دراینباره میگوید: «استانداردهای مؤثر آموزش، بستری برای صنعت کشتیرانی ایمن هستند که نیازمند حفظ کیفیت، مهارت‌های عملی و درک منابع انسانی شایسته است».

سکیمیزو با اشاره به این موضوع اضافه میکند: شعار روز جهانی دریانوردی سال ٢٠١٥ فرصتی برای تأکید بر اهمیت کیفیت و کمیت آموزش علوم و مهارتهای دریانوردی موجود به همگان با توجه به تحقق  نیازهای این بخش در حال و ‌آینده فراهم کرده است که تنها محدود به صنعت کشتیرانی نمیشود.

بنابرگفته سکیمیزو، کنوانسیون و آیین‌نامه اصلاح شده STCW ١٩٧٨ سبب بهبود کیفیت بینالمللی آموزش علوم و مهارتهای دریانوردان می‌شود. درحالیکه انطباق با استانداردهای آن برای فعالیت در کشتی ضروری است، مهارت و درک دریانوردان و در واقع عنصر انسانی روی دریا تنها با آموزش مؤثر علوم و مهارتهای دریانوردی گره خورده است و از طریق آن بهروزآوری و حفظ میشوند.

سکیمیزو با اشاره به دانشجویان آموزش عالی در سال ٢٠١٥ که اولین ترم خود را در دانشگاه جهانی دریانوردی در مالمو، سوئد آغاز کرده‌اند، تأکید میکند: دانشگاه بنیاد آموزش علوم و فنون جهانی دریانوردی و بخش مهم و یکپارچه خانواده IMO به حساب می‌آید.

وی اظهار میکند: «ما در میان سازمانهای تخصصی زیرمجموعه سازمان ملل متحد در IMO با داشتن دو مؤسسه وابسته آموزشی یعنی دانشگاه جهانی دریانوردی و مؤسسه حقوق بینالمللی دریانوردی (در مالتا)، بیهمتا هستیم. ما بسیار به این امر و همچنین بسیاری از فارغ‌التحصیلان این دانشگاهها که اکنون در درون جامعه دریایی دارای جایگاه‌ها و مسؤولیتهای مؤثری هستند، افتخار میکنیم.

صنعت دریانوردی بدون نیروی کار با کیفیت، با انگیزه و ماهر برابر استانداردهای صحیح بین‌المللی، نمی‌تواند ادامه دهد. نه تنها این موضوع بلکه کلیه پیشرفت‌هایی که به دلیل اثرات ایمنی و زیست محیطی صورت گرفته‌اند؛ درصورتی که نتوانند به درستی اجرا شوند به خطر می‌افتند.

درحالی‌ که آموزش دریانوردی به عهده مؤسسات آموزشی معتبر و زیر نظر مراجع ملی به منظور رعایت استانداردهای STCW  است، IMO بهعنوان یک سازمان، از رویدادهای آموزشی مهارتی و به اشتراک‌گذاشتن دانش فنی از طریق رویدادها و کارگاههای برنامه ملی و منطقه‌‌ای یکپارچه همکاریهای فنی (ITCP) که دوره‌های کوتاه‌مدت به روزآوری اطلاعات را براساس دوره‌های نمونه IMO برگزار میکند، حمایت میکند.

از بُعد دیگر، دانشگاه جهانی دریانوردی و مؤسسه بین‌المللی دریانوردی IMO در برنامه‌های اولویتی استراتژی ظرفیت‌سازی IMO قرار دارند و از آموزش عالی برای حفظ چارچوبی از مدیران ارشد، سیاست‌گذاران و سایر پرسنل مهم حمایت میکنند.

سکیمیزو در زمان اقامت در مالمو از جایگاه آینده دانشگاه جهانی دریانوردی درTornhuset، ساختمان تاریخی فرمانده بندر که در مرکز شهر واقع شده دیدن کرد که توسط مهندس طراح Kim Utzon با همکاری مهندسان Tyrone Cobcroft Terrior از استرالیا بازسازی شده است. ساختمان جدید در ماه می٢٠١٥ راهاندازی خواهد شد.

شعار روز جهانی دریانوردی بر روی فعالیت‌های سالیانه دریایی تمرکز می‌نماید، درحالیکه روز جهانی دریانوردی در آخرین هفته سپتامبر در مقر IMO و در سراسر جهان جشن گرفته می‌شود. از سال ٢٠٠٥، یک رویداد رسمی موازی با آن به میزبانی یکی از کشورهای عضو IMO برگزار میشود. در سال ٢٠١٥، این رویداد موازی در ژاپن برگزار می‌شود./

نظر شما