شناسهٔ خبر: 87413 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

روند احداث مسکن دومعلولان در گفت‌وگو با مدیرعامل انجمن خیرین مسکن‌ساز اعلام شد؛

۳۵۰۰ واحد مسکونی ویژه خانوارهای دومعلول شهری در حال احداث/موافقت اولیه با افزایش تسهیلات تا ۱۴۰ میلیون تومان/بهر‌ه‌برداری از واحدهای مسکن شهری معلولان در خرداد ۱۴۰۰

مسکن روستایی مدیرعامل انجمن خیرین مسکن‌ساز از تکمیل و بهره برداری از واحدهای مسکونی شهری خانوارهای دومعلول تا خرداد ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: ۳۵۰۰ واحد از ۷۰۰۰ واحد در مرحله نهایی کار قرار دارند.

فرهاد خاکی‌پور مدیرعامل انجمن خیرین مسکن‌ساز در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، آخرین وضعیت احداث واحدهای مسکونی برای معلولان موضوع تفاهم‌نامه وزارت راه و شهرسازی، بنیاد مسکن، بنیاد مستضعفان، سازمان بهزیستی،  و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) را اعلام کرد.

مدیرعامل انجمن خیرین مسکن‌ساز با اشاره به اینکه تفاهم بین نهادهای مختلف برای احداث مسکن دومعلولان در سال ۹۴ انجام شد، گفت: اجرای این برنامه ۷۰۰۰ واحد برای خانوارهای دومعلول شهری بوده است که احداث ۳۵۰۰ واحد در حال انجام است که به زودی تکمیل و تحویل متقاضیان خواهد شد.

خاکی‌پور توضیح داد: امسال به دلیل موضوع افزایش دستمزد، مدیران ارشد تصمیم گرفتند تا میزان کمک‌های بلاعوض را افزایش دهند. برای شهرها این رقم به حدود ۱۴۰ میلیون تومان می‌رسد. بدین‌معنا اگر واحد آغاز به کار نکرده باشد ۱۴۰ میلیون تومان بلاعوض دریافت خواهد کرد. اما چنانچه واحدها تا قبل از افزایش قیمت‌ها، ساخت آنها آغاز شده باشد و ۵۰ درصد بلاعوض را دریافت کرده باشد، ۵۰ درصد بعدی شامل ۱۴۰ میلیون تومان بلاعوض خواهد شد.

وی ادامه داد: ۳۵۰۰ واحد در دست کار است که سازمان‌های مشارکت کننده در حال انجام فعالیت در این خصوص هستند. دبیری اینکار با انجمن خیرین مسکن ساز است. هم‌اکنون پروژه‌ها ۶۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارند که تقریبا بالای ۱۵۰۰ واحد از مجموع ۳۵۰۰ واحد بالای ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

مدیرعامل انجمن خیرین مسکن‌ساز تصریح کرد: برنامه‌ریزی شده تا واحدهای باقیمانده مسکن معلولان  تا اردیبهشت و خرداد ۱۴۰۰ به بهره‌برداری برسد.

به گفته وی،مقرر شده است تا استفاده از تسهیلات ارزان قیمت بانک هایی که با بنیاد مستصعفان قرارداد دارند، فراهم شود. ضمن آنکه در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت می‌توان از تسهیلات بنیاد مسکن که تسهیلات قرض الحسنه نیز هست استفاده کنند.

خاکی‌پور خاطر نشان کرد: توزیع استانی بدین نحو است که سازمان بهزیستی و کمیته راهبری که در هر استان مستقر است سهمیه های هر استانی را برای واحدهای مسکونی خانوارهای دومعلول تعیین می‌کند و در عین حال، توزیع متناسب با توزیع جمعیتی است.

وی گفت: در خصوص تهران سهمیه اولیه بیش از ۷۰۰ واحد است که در حال رایزنی هستیم تا این میزان را افزایش دهیم.