شناسهٔ خبر: 8744 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معماري و شهرسازي در هفته‌اي كه گذشت؛

هشدار معاون آخوندي درباره بناهاي تاريخي و پيشنهادي براي کارخانه متروك سیمان ري/ يك دستور انحلال از سوی معاون امور مسکن

انبوه سازی- بلندمرتبه سازی هشدار معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی درباره تخریب‌بناهای تاریخی، تدوین قانون جامع نظام مهندسی ساختمان، دستور مجدد معاون مسکن و ساختمان بر ممنوعیت تاسیس شرکت‌های انتفاعی توسط نظام مهندسی استان‌ها از مهمترین رویدادهای این هفته در حوزه معماری و شهرسازی بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در آغاز هفته پیروز حناچی معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به کارخانه متروک مانده سیمان ری و پیوند آن با زندگی مردم جنوب‌شرق تهران تاکید کرد: برای تصمیم‌گیری درباره این واحد تولیدی باید تمامی شاخص‌های تاثیرگذار در زندگی مردم منطقه را مورد توجه قرار داد.

کارخانه متروک‌مانده «ری سیمان» به مکانی فرهنگی تبدیل شود

حناچی همچنین به آلودگی شهر تهران اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه در حال حاضر وضعیت هوای کشور و به ویژه تهران در آستانه خطر قرار دارد و استانداردهای زیست‌محیطی را رد کرده است، فعالیت و راه‌اندازی مجدد کارخانه سیمان ری تقریبا امکان‌پذیر نیست. همچنین تخریب این کارخانه نیز با توجه به نقش دیرین این واحد در اقتصاد کشور و ابعاد فرهنگی آن چندان به صلاح نیست.

این مقام مسئول در بیان پیشنهادات خود در مورد این کارخانه گفت: یکی از پیشنهادها برای ادامه فعالیت سیمان ری تبدیل آن به مرکزی فرهنگی است. ولی باید در تبدیل مکان‌های صنعتی از جمله کارخانه سیمان ری به مکانی فرهنگی، منافع تمامی گروه‌های ذی نفع اعم از شهروندان و مالکان مورد توجه قرار بگیرد.  اما اگر قرار باشد محل فعلی سیمان ری به پروژه‌های ساختمانی و ساخت‌و‌ساز مسکن اختصاص یابد می‌توان عواقب منفی این تصمیم را پیش‌بینی کرد.(متن گفتگو را اینجا بخوانید)

تدوین قانون جامع نظام‌مهندسی ساختمان در آینده‌ای نزدیک

همچنین دکتر منوچهر شیبانی اصل مدیر کل دفتر سازمان های مهندسی و تشکل های حرفه ای ساختمان با بیان عزم جدی دولت برای اصلاح قانون نظام‌مهندسی ساختمان و پایان بازنگری مبحث دوم مقررات ملی ساختمان تا پایان شهریور به خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: تدوین قانون جدید از یک طرف تکلیف مردم و دستگاه‌های اجرایی، دولتی و عمومی را به طور روشن و كامل مشخص می‌کند و از سویی دیگر زبانی ساده، کوتاه و روشن برای اطلاع آحاد مردم و رعایت قوانین در تمام سطوح به دست می‌دهد. مبحث دوم مقررات ملی ساختمان در حال حاضر در دست بازنگری است و برنامه زمان بندی بر این است كه تا پایان نیمه نخست سال متن پیش‌نویس نهایی و به هیئت وزیران تقدیم شود تا در نوبت بررسی و تصویب قرار گیرد.(متن کامل گفتگو را اینجا بخوانید)

دستور انحلال شرکت‌های انتفاعی تاسیس‌شده یا در حال فعالیت توسط سازمان نظام مهندسی استان‌ها

دکتر حامد مظاهریان معاون امور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با دستوری مجدد به روسای شورای مرکزی سازمان های نظام مهندسی بر ابلاغیه ارسال شده در سال 88 صحه گذاشت و بار دیگر بر ممنوعیت تاسیس هرگونه شرکت یا موسسه انتفاعی توسط سازمان نظام مهندسی استان‌ها تاکید کرد.

معاون امور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در نامه خود تاکید کرد: هیئت مدیره سازمان‌های نظام مهندسی باید شرکت‌ها و موسساتی را که پیش‌تر تاسیس شده یا در حال فعالیت هستند، منحل کنند. (متن کامل را اینجا بخوانید)

نظر شما