شناسهٔ خبر: 87608 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد؛

بهره‌برداری بخشی از واحدهای طرح اقدام ملی مسکن در ماه‌های آینده/تحقق تعهدات در خصوص اجرای طرح بازآفرینی تا پایان دولت دوازدهم/ ۸۹ درصد خدمات وزارت راه و شهرسازی الکترونیکی ارایه می‌شود

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه تمامی ۴۰۰ هزار واحد مسکن ملی تعیین تکلیف شده و بخشی از آنها در حال ساخت هستند که در ماه‌های آینده، بهره‌برداری می‌شوند، از ارایه ۸۹ درصدی خدمات وزارت راه و شهرسازی به شکل الکترونیکی خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی با حضور در شبکه خبر در خصوص مسکن و سیاستگذاری‌های وزارتخانه در اینباره، گفت: طرح اقدام ملی مسکن از لحاظ تامین زمین، تعریف پروژه و به کارگیری سازندگان برای ۴۰۰ هزار واحد این طرح انجام شده و هم اکنون در مرحله اجراست.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: حدود ۱۴۰ هزار واحد از ۴۰۰ هزار واحد طرح اقدام ملی مسکن توسط خود مردم احداث می‌شود. بدین‌معنا زمین به شکل فردی و گروهی به افراد واگذار شده و یادر حال واگذاری است که در اینباره، مردم، خود اقدام به ساخت می‌کنند. بخشی از این واحدها پیشرفت مناسبی دارند و می‌توانند در ماه‌های آینده بهره‌برداری شوند.

اسلامی افزود: از ۲۶۰ هزار واحد طرح اقدام ملی مسکن ۲۳۰  هزار واحد به شکل مجتمع سازی انجام خواهد شد و مردم به این پروژه‌ها بتدریج در حال معرفی هستند و ۳۰ هزار واحد نیز به شکل مشارکت با سازندگان به سرانجام خواهد رسید. 

اجرای ۳۰ هزار پروژه مشارکتی طرح اقدام ملی برای دهک‌های ۵ تا ۷ درآمدی

به گفته اسلامی،در پروژه‌های مشارکتی با سازندگان، اراضی در اختیار سازندگان به شکل اقساطی قرار گرفته است و سازندگان این زمین‌ها را در اختیار می‌‌گیرند و با احداث واحدهای مسکونی، سهمی را برای خود به فروش می‌رسانند و سهمی را نیز به دولت واگذار کرده و این واحدها برای طرح اقدام ملی به متقاضیان واگذار می‌شود. پروژه‌های مشارکتی برای دهک‌های ۵، ۶ و ۷ طراحی شده است.

تشکیل پرونده ۱۴۰ هزار متقاضی مسکن ملی در بانک‌ها

عضو کابینه دولت دوازدهم توضیح داد: برای ۲۳۰ هزار واحد طرح اقدام ملی مسکن که به شکل مشارکتی احداث و واگذار می‌شود تاکنون ۱۱۲ هزار نفر واریز وجوه اولیه را انجام داده و حدود ۱۴۰ هزار نفر در بانک تشکیل پرونده داده‌اند.

اسلامی بر مشارکت بیشتر مردم در طرح اقدام ملی مسکن تاکید کرد و گفت: هرچقدر مردم وجوه اولیه اجرای طرح اقدام ملی مسکن را سریعتر انجام دهند در مدت زمان کوتاه‌تری به پروژه‌ها متصل می‌شوند و کار اجرای این طرح سرعت می‌گیرد.

وی با اشاره بر اینکه بیشتر ارزیابی‌ها از وضعیت متقاضیان مسکن ملی و سایر فعالیت‌های وزارت راه و شهرسازی به شکل الکترونیکی انجام می‌شود، افزود: ۸۹ درصد فرآیندهای وزارت راه و شهرسازی و شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه وزارتخانه به شکل الکترونیکی انجام می‌شود و ضرورتی ندارد تا افراد نسبت به مراجعه حضوری اقدام کنند.

کنترل فرم ج در سازمان ملی زمین و مسکن

اسلامی در ادامه، خاطرنشان کرد: کنترل فرم ج به شکل متمرکز در سازمان ملی زمین و مسکن، انجام می‌شود. افرادی اعتراض دارند که فرم ج آنها نباید قرمز باشد. امروز هیچ مشکلی وجود ندارد و اگر اشکالی در فرم ج افراد وجود داشته باشد، تغییر خواهد یافت. هم اکنون با تغییراتی که در فرم ج حاصل شده است، ۴۶۰هزارنفر واجد شرایط دریافت مسکن ملی، شناخته شدند.

عضو کابینه دولت دوازدهم در خصوص خانه‌دار شدن تعداد دیگری از متقاضیان در تفاهم با وزارتخانه‌های دیگر که شامل فرهنگیان،نیروهای مسلح، جامعه کارگری و بازنشتگان است، گفت: اراضی تعیین  و احداث واحدهای موضوع تفاهم نامه ها با سایر وزارتخانه‌ها در حال انجام است.

آغاز ساخت ۳۶ هزار واحد مسکن فرهنگیان

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در تفاهم با وزارت آموزش و پرورش برای تامین مسکن فرهنگیان، عملیات احداث ۱۳۰۰۰ واحد در یک زمان و ۲۳۰۰۰ واحد دیگر در زمانی دیگر آغاز شد که همینطور در حال افزایش است. سقفی که آموزش و پرورش به وزارتخانه  اعلام کرده بود،۱۷۵۰۰۰ واحد بود و با غربالگری ما ۷۵۰۰۰ واحد واج شرایط شناخته شدند که فرم ج آنها سبز بود و امروز تعداد افرادی که غربالگری شدند هدف برنامه تامین مسکن وزارت راه و شهرسازی برای  تامین مسکن فرهنگیان است.

تا پایان دولت ۱۰۰ هزار واحد بازآفرینی شهری به سرانجام می‌رسد

اسلامی در خصوص بازآفرینی شهری اعلام کرد: وزارت راه و شهرسازی، هیاهوی بزرگی که در خصوص اجرای این طرح ایجاد شده بود را خاموش کرد. بازآفرینی شهری حوزه مالکیت مردم است و دولت در آن مالکیتی ندارد.

وی گفت: بازآفرینی ۱۰۰ هزار واحد در برنامه  پیش‌بینی شد که ۱۳  هزار واحد در حال انجام است. در خصوص بازآفرینی شهری مردم باید مشارکت کرده و  با  مزیت هایی که برای این طرح در نظر گرفته شده از جمله پروانه رایگان، تسهیلات بانکی ۹ درصد، و انتخاب سازندگانی که طرف قرارداد با شرکت بازآفرینی شهری است، سازنده اختیار کرده و خانه هایشان را بسازند.

اسلامی افزود: هم اکنون استقبال انجام شده ۱۳۰۰۰ بوده است و حدود ۱۰ هزار نفر نیز در حال تشکیل پرونده و مراجعه به بانک هستند. ۴۰ هزار واحد نیز زمین از سوی دولت،فراهم شده تا پروژه ها، شروع شوند. در تلاش هستیم تا کسانیکه در بافت‌های ناکارآمد و حاشیه نشین ساکن هستند به واحدهایی که احداث خواهد شد، نقل‌مکان کنند.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: تلاش خواهیم کرد تا پایان سال تعهدات در خصوص بازآفرینی شهری به سرانجام برسد.

اسلامی با اشاره به اینکه در حال حاضر، طرح های شهرسازی چابهار تهیه شده است، گفت: قرارداد ساماندهی حدود ۱۰۰۰ واحد مناطق کپرنشین چابهار، منعقد شده  است و تا پایان دولت، چهره کپرنشینی از چابهار زدوده خواهد شد.

وی افزود: بعد از ۴۰ سال شهر در زابل که از فقدان آب، فقدان روشنایی، و نداشتن راه مناسب رنج می برد و از دسترسی به دیگر نقاط محروم بود، بازآفرینی را آغاز کردیم. هم اکنون زندگی در زابل در حال شکل گیری است.