شناسهٔ خبر: 88104 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی:

ظرفیت بنادر کشور از ۲۸۰ میلیون تن به ۵۰۰ میلیون تن می‌رسد/ برنامه افزایش ۲ برابری ظرفیت بنادر کشور در ۵ سال

امضای تفاهم نامه سرمایه گذاری در اراضی 2400 هکتاری بندر شهیدرجایی وزیر راه و شهرسازی در مراسم امضای تفاهم نامه سرمایه گذاری در اراضی پس کرانه بندر شهیدرجایی گفت: باید ظرفیت بنادر کشور در پنج سال آینده از ۲۸۰ میلیون تن ظرفیت به ۵۰۰ میلیون تن، برسد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در مراسم امضای تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری در اراضی ۲۴۰۰ هکتاری بندر شهید رجایی که در ساختمان دادمان برگزار شد، گفت: تلاش‌ها و کوشش‌های سازمان بنادر  برای توسعه و پیشرفت بنادر و تبدیل آنها به نسل سوم، تلاش‌های ارزنده‌ای است که هم ‌اکنون شاهد بخشی از تحقق آن اهداف در بندر شهید رجایی هستیم.

وزیر راه و شهرسازی، فعالیت‌هایی که در جهت تسهیل گری و شکوفایی اقتصادی در بنادر کشور انجام شده و در حال انجام است را تلاش‌هایی قابل تامل برشمرد و بر افزایش آنها تاکید کرد.  

عضو کابینه دولت دوازدهم با تاکید بر اینکه شکوفایی اقتصادی مستلزم افزایش قدرت لجستیکی و برندسازی است، گفت: با افزایش قدرت لجستیکی و ایجاد برند و اعتماد سازی، توسعه اتفاق می افتد و سهم ایران از بازارهای بین‌المللی افزایش خواهد یافت که باید در این راستا گام‌های موثر برداشته شود.

اسلامی با اشاره به اینکه در ایجاد و افزایش قدرت لجستیکی در بنادر کشور وزارت راه و شهرسازی نقش ایفا می‌کند، افزود: وزارت راه و شهرسازی با ایجاد زیرساخت و فرصت‌سازی برای سرمایه‌گذاری هزینه‌های تولید و حمل و نقل را متناسب‌سازی کرده و در جهت کاهش آنها گام برمی دارد. بدین‌شیوه، زمینه برای فعالان اقتصادی فراهم می‌شود تا بهینه و مطمئن، کالا و بار خود را به بازار هدف برسانند.

وی با تاکید بر اینکه برای دولت، سرمایه گذاری بخش خصوصی و مشارکت آنها، حائز اهمیت است، توضیح داد: باید شرایطی ایجاد شود تا سرمایه‌گذار بخش خصوصی بتواند با قدرت رقابت و تسهیل‌گری دولت، سرمایه‌گذاری پایدار  داشته باشد. همچنین  باید سرمایه گذار اعتماد کند و با پشتیبانی بتواند برنامه های خود را به ثمر برساند.  این مجموعه اقدامات در کنار هم می تواند به افزایش سهم ایران در بازارها بینجامد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: رویکرد وزارت راه و شهرسازی و سازمان بنادر، در طی ۴۰ سال گذشته و امروز رساندن ظرفیت بنادر به ۲۸۰ میلیون تن بوده است که این ظرفیت باید در برنامه پنج ساله به ۵۰۰ میلیون تن برسد. در برنامه است تا حداقل ظرفیت ۱۸۰ میلیون تن در بنادر سواحل مکران و دریای عمران، شکل بگیرد که برای تحقق آن هدف، برنامه‌های مدونی تدوین شده است.

اسلامی یادآور شد: بنادر نسل سوم بنادری هستند که سرمایه‌گذاری‌ها را تسهیل کرده و پس‌کرانه‌ها را به گونه ای طراحی و جانمایی کردند که قدرت تولید بار و سهم صادرات افزایش یابد.

وی ایجاد بنادر نسل سوم را مستلزم رعایت برخی موارد دانست و گفت: اینها مستلزم این است که تمامی مقامات محلی مشارکت و همکاری داشته باشند و باید پیوست های اجتماعی و فرهنگی برای سرمایه گذاری های خوب تدوین شده باشد که ما با همکاری مناسب دستگاه های استانی و همراهی مردم بتوانیم، پرشتاب امر توسعه را طی کنیم. امید است مردم از این سرمایه گذاری ها بهره مند شوند و تاثیر مستقیمی در زندگی مردم، ایجاد شود.

اسلامی مجموع سرمایه گذاری‌ها در اراضی ۲۴۰۰ هکتاری بنادر شهید رجایی را با رقم ۲۵ هزار میلیاردتومان، گام بزرگ و امید بخش برشمرد و افزود: امید است برنامه ها و سرمایه گذاری ها و توسعه با زمانبندی فشرده پیش بروند تا برنامه ها در زمانبندی اعلام شده محقق شود. اگر پروژه ها با لختی و تاخیر مواجه شوند اعتماد و امنیت سرمایه گذاری از بین می رود که باید از این نقیصه به شدت جلوگیری شود.