شناسهٔ خبر: 88262 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

با مصوبه ستاد بحران خوزستان انجام شد

ساخت سیل‌بند در جنگل‌های کرخه

سیل بند خوزستان مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان گفت: ساخت سیل‌بند در جنگل‌های منطقه حفاظت شده کرخه، با مصوبه ستاد بحران و هماهنگی با حفاظت محیط زیست خوزستان انجام شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مسعود انصاریان مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان، درباره تخریب جنگل‌های حفاظت شده کرخه در شوش به بهانه سیل‌بندسازی، بیان کرد: حفظ جان و مال مردم برای ما در اولویت است؛  اجرای سیل‌بند برای روستاها با مصوبه و تکلیف قرارگاه بازسازی سیل در ستاد بحران خوزستان بوده و به عنوان یک دستگاه اجرایی نمی‌توانیم از اجرای آن سرباز بزنیم.

وی شکایت اداره پارک ملی کرخه از مجری سیل‌بند را رد کرد و با اظهار بی‌اطلاعی از این اقدام قضایی، افزود: اداره کل محیط زیست هیچ شکایتی علیه ما در دادگاه مطرح نکرده است؛  در زمان آغاز کار هماهنگی لازم با این اداره انجام و مشاور طرح جلساتی برگزار کرده که نامه‌ها، مصوبات و صورتجلسه‌های آن موجود است.

انصاریان اضافه کرد: بنیاد مسکن وظیفه خود را در این باره انجام داده، و نشستی نیز در معاونت عمرانی استانداری با حضور مسوولان اداره حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی و مشاور طرح برگزار شد که در این نشست‌ها در زمینه عرض پاشنه سیل‌بند ایراداتی وارد کردند که آن را کاهش دادیم.

وی با اشاره به طرح ایمن‌سازی روستاها در مقابل سیل، توضیح داد: در بررسی‌ها ۱۵ روستای بحرانی از نظر آبگرفتگی در زمان سیل شناسایی شد که روستای "دوار" در شوش یکی از آنهاست؛  بخشی از این روستا با بیش از ۱۰۰ خانه، با تصرف بیشه‌زار ساخته شده است؛  با توجه به اینکه امکان تخریب این خانه‌ها نبود، سیل‌بند پس از تصویب در شورای تامین خوزستان اجرا شد که می‌تواند از سیل و نیز تصرف بیشتر بیشه‌زار جلوگیری کند.

انصاریان درباره بخش دوم این سیل‌بند از کنار پل تا روستای "دبات"، اضافه کرد: زمین های کشاورزی در این منطقه در گذشته جزیی از بیشه‌زار کرخه بوده که کشاورزان آن را تصرف،  و تبدیل به زمین زراعی کرده‌اند.  کشاورزان به ماشین‌آلات ما حمله کرده و آنها را به گلوله بستند بنابراین امکان ورود به زمین‌های کشاورزی را نداشتیم و راه دیگری نبود.

وی به ایرنا، گفت: نقشه سیل‌بند با اداره کل حفاظت محیط زیست هماهنگ و در اختیار آنها قرار داده شده و مشاور طرح پس از جلسه با کارشناسان این اداره عرض پاشنه را از ۲۰ متر به ۱۴ متر کاهش داده است.

انصاریان افزود: اداره کل حفاظت محیط زیست یکی از اعضای ستاد بازسازی سیل است و باید در زمان تصویب این طرح مخالفت خود را اعلام،  و مصوبات را امضا نمی‌کرد؛  از سوی دیگر روستاییان،  بخش زیادی از بیشه‌زار را تبدیل به زمین کشاورزی و خانه کرده‌اند، اما چرا کسی تاکنون از آن حفاظت نکرده است؟

وی بیان کرد: در این طرح کل بیشه از بین نرفته، بلکه تعدادی از درختان در جریان اجرای این سیل‌بند قطع شده که پس از اتمام کار نسبت به کاشت نهال اقدام می‌کنیم تا جبران شود.

انصاریان همچنین گفت: این سیل‌بند برای سیل با دوره بازگشت ۵۰ ساله ساخته شده و در صورتی که سیل‌بند اجرا نشود، پیش بینی شده که تمام زمین‌های کشاورزی منطقه، روستای دبات و بخشی از روستای دوار به زیر آب برود. اگر این سیل‌بند را اجرا نکنیم چه کسی پاسخگو خواهد بود؟

وی افزود: ما کار غیرقانونی نکردیم و بر اساس مصوبه قانونی قرارگاه بازسازی و با اعتبار دولتی در حال اجرای این سیل بند  هستیم.  اگر مدیریت بحران خوزستان دستور دهد، کار را متوقف می‌کنیم اما در صورت وقوع سیل ما دیگر پاسخگو نخواهیم بود.

انصاریان درباره انتقادات مطرح شده درباره استحکام سیل بند نیز گفت: این سیل‌بند استاندارد و دارای طراح، مشاور و ناظر است که خاک مورد استفاده آن از معادن خوزستان خریداری و توسط آزمایشگاه مکانیک خاک کنترل شده است.

بر اساس گزارش فعالان محیط زیست، تخریب جنگل کرخه از حدود یک ماه پیش برای ساخت سیل‌بند در اطراف روستاهای دوار و دبات در شهرستان شوش آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

منطقه حفاظت شده و پناهگاه حیات وحش کرخه با حدود ۱۴ هزار هکتار وسعت، در حاشیه رودخانه کرخه در غرب خوزستان قرار گرفته که زیستگاه اصلی گوزن زرد از گونه‌های در خطر انقراض است. این منطقه حفاظت شده که بخشی از میراث طبیعی خوزستان با تنوع بسیار بالای گونه‌های جانوری و گیاهی، به شمار می‌رود در سال ۱۳۴۹ تصویب شد.

جنگل‌های کرخه قسمتی از بازمانده جنگل‌های نیمه گرمسیری دنیا و منطقه حفاظت شده کرخه هستند. جنگل‌های نیمه گرمسیری جهان در گذشته از سوریه تا ایران وسعت داشته که بازمانده آن اکنون فقط در حاشیه رودخانه‌های کرخه و دز در خوزستان (مناطق حفاظت شده کرخه و دز) باقی مانده است.

پیش از این غزی فرماندار شوش نسبت به تخریب جنگل‌ها اظهار بی‌اطلاعی کرده بود اما الوندی رییس اداره پارک ملی کرخه گفته بود: ساخت سیل‌بند در این منطقه حفاظت شده به صورت غیرمجاز و برخلاف قوانین صورت گرفته و اداره حفاظت محیط زیست مخالفت خود را با آن اعلام و در دادگاه علیه پیمانکار به مراجع قضایی شکایت کرده اما با توجه به مصوبه ستاد بحران خوزستان، رای دادگاه به نفع پیمانکار صادر و کار دوباره آغاز شده است.