شناسهٔ خبر: 88429 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان خبر داد:

در اولویت بودن ساماندهی سکونتگاه‌های غیر رسمی استان اصفهان برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی

سکونتگاه های غیر رسمی در اصفهان مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: چشم اندازها، راهبردها و راهکارهای رفع مشکلات بافتهای حاشیه‌ای و سکونتگاه‌های غیررسمی استان اصفهان در دستور کار این اداره کل قرار دارد و تا کنون اقدامات متنوعی در این راستا به‌عمل آمده است.

علیرضا قاری‌قرآن مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان، در گفت‌و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، با اشاره به اقدامات این اداره‌کل در راستای ساماندهی و توانمندسازی بافت‌های حاشیه‌ای و سکونتگاه‌های غیر رسمی استان، اظهار داشت: این اداره کل در سطح استان اصفهان فعالیت‌های متنوعی را جهت توانمندسازی سکونتگاه‌های غیررسمی انجام داده است که از جمله آن می‌توان به اقدامات انجام شده در شهرستان خمینی‌شهر  شامل احداث پایگاه سلامت پروین اعتصامی در محله جوی‌آباد و سالن اجتماعات آموزش بهداشت عمومی در محله قرطمان این شهرستان اشاره کرد.  

وی افزود: جهت بهره‌برداری مناسب، دو مجموعه احداث شده به شبکه بهداشت و درمان شهرستان خمینی‌شهر واگذار شده است. همچنین جهت تهیه ملزومات و تجهیز امکانات موردنیاز، مکاتبات لازم با شرکت بازآفرینی شهری ایران و دفتر امور اجتماعی وفرهنگی استانداری اصفهان به‌عمل آمده است.  

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان از دیگر اقدامات این اداره کل در راستای ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی شهرستان خمینی‌شهر به واگذاری یک قطعه زمین به شهرداری خمینی‌شهر جهت احداث پاسگاه نیروی انتظامی در محله جوی‌آباد اشاره کرد و گفت: این اقدام به‌منظور پیشگیری و مبارزه با مفاسد اخلاقی، بزهکاری‌های اجتماعی و فرهنگی بوده است.  

وی ادامه داد: اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان در محله قشقایی شهرستان شهرضا، سالن ورزشی جهان پهلوان تختی را احداث کرده و پس از اتمام پروژه جهت بهره‌برداری لازم به اداره ورزش وجوانان این شهرستان تحویل داده است.  

قاری‌قرآن ادامه داد: این اداره کل در راستای ساماندهی بافت‌های حاشیه‌ای استان اصفهان برای معابر محلات حاشیه‌نشین (زینبیه و دارک، ارزنان، حصه شمالی وجنوبی) در  شهرستان اصفهان، (محلات قشقایی، خمینی‌آباد و طالقانی) در شهرستان شهرضا، (محلات جوی‌آباد، وازیچه و قرطمان) در شهرستان خمینی‌شهر، عملیات آسفالت‌ریزی بمیزان تقریبی ۲۰۰۰۰  تن را اجرا کرده است.  

وی افزود: همچنین برای این محلات با همکاری شرکت توزیع برق شهرستان‌های اصفهان، شهرضا و خمینی‌شهر ۲۹۱۳  پایه چراغ و لامپ ال‌ای‌دی نصب شده است.  

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: برای احداث اورژانس اجتماعی پیگیری‌های ویژه‌ای جهت اخذ مجوز کمیسیون ماده ۵ شورای عالی معماری و شهرسازی به‌منظور تغییر کاربری زمین کشاورزی واقع در میدان جوان منطقه حصه و ابتدای جاده جلوان (عاشق اصفهانی) در شهرستان اصفهان بعمل آمد.  

وی اذعان داشت: جهت احداث مرکز آموزش در محله هدف یحیی‌آباد شهرستان آران وبیدگل، تفاهمنامه همکاری مشترک فی‌مابین اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان و اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس استان مبادله شده و منجر به انعقاد قرارداد شده است. همچنین جهت احداث مرکز خدمات جامع سلامت سودان واقع در محله هدف زینبیه اصفهان نیز تفاهمنامه همکاری مشترک فی‌مابین این اداره کل با دانشگاه علوم پزشکی اصفهان مبادله شده است که این موارد در بودجه و اعتبارات سال ۱۳۹۹ پیش‌بینی شده و در حال پیگیری است.  

قاری‌قرآن در خصوص پروژه‌های مشارکتی این اداره کل با همکاری شهرداری‌ها جهت محلات هدف بافت‌های حاشیه‌ای و سکونتگاه‌های غیر رسمی شهرستانهای استان اصفهان گفت: احداث سالن چندمنظوره (فرهنگسرا) در محله صالح آباد شهرستان نجف آباد، احداث پروژه مجموعه ورزشی بانوان در محله حصه اصفهان، احداث پروژه مجتمع فرهنگی، ورزشی و همچنین احداث پارک محلی در محله کارگر کاشان، احداث مرکز آموزشی و ورزشی در محله چاوشی شهرضا، آسفالت معابر و خیابانهای محله کوشک(قلعه) سمیرم و تکمیل مرکز ورزشی(خانه کشتی) در محله جوی‌آباد خمینی‌شهر از جمله پروژه های مشارکتی در دست اقدام در سکونتگاه‌های غیر رسمی و بافت‌های حاشیه‌ای استان است که با همکاری شهرداری‌های مربوطه درحال پیگیری است.   

وی با بیان اینکه چشم‌اندازها، راهبردها و راهکارهای رفع مشکلات بافت‌های حاشیه‌ای و سکونتگاه‌های غیررسمی در دستور کار این اداره‌کل قرار گرفته اذعان داشت: در سندملی راهبردی احیاء، بهسازی، نوسازی و توانمندسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری و سند راهبردی استانی بازآفرینی شهری، به‌شکل مبسوط و مفصل این موضوع مطرح شده است. لذا در صورت اتخاذ تدابیر لازم جهت ابلاغ تخصیص صد در صدی اعتبارات پیش‌بینی شده، و وجود نقدینگی بمیزان اعتبارات تامین شده، به لطف خدا طرح‌ها و برنامه‌های ساماندهی و توانمندسازی بافت‌های حاشیه‌ای و سکونتگاه‌های غیر رسمی اجرایی و عملیاتی خواهد شد.