شناسهٔ خبر: 88468 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل هیات مرکزی گزینش وزارت راه و شهرسازی مطرح کرد

 سند راهبردی هیات مرکزی گزینش؛ سندی مکتوب در جذب نیروی انسانی از سال ۱۴۰۰/ انعکاس چشم‌انداز، اهداف و ماموریت گزینشگران در سند راهبردی

هاشمی نیا مدیرکل هیات مرکزی گزینش وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه سند راهبردی هیات مرکزی گزینش این وزارتخانه، سندی مکتوب شده‌ای است که یک تصویر واضح از آینده گزینش و اقدامات لازم برای عملیاتی شدن آن را به نمایش می‌گذارد، افزود: این سند از سال ۱۴۰۰ اجرایی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سیدمحمدرضا هاشمی‌نیا، مدیرکل هیات مرکزی گزینش وزارت راه و شهرسازی ویژگی‌های سند راهبردی هیات مرکزی گزینش این وزارتخانه را که به تازگی از آن رونمایی شده است، برشمرد و اظهار کرد: سند راهبردی گزینش وزارتخانه، سند مکتوب شده‌ای است که یک تصویر واضح از آینده گزینش و اقدامات لازم برای عملیاتی شدن آن را به نمایش می‌گذارد. در این سند ارکان راهبردی اقدامات گزینش وزارتخانه مانند چشم‌انداز ماموریت، اهداف کلان و برنامه‌های عملیاتی مشخص شده است.

هاشمی‌نیا عنوان کرد: تلاش برای جذب نیروی انسانی متعهد و کارآمد بسیار مهم است که این مهم بر دوش مسئولان گزینش قرار دارد. ضرورت امر گزینش آنقدر زیاد است که مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در بند ۳ سیاست‌های کلی نظام اداری ابلاغی مبنی بر بهبود معیارها و روزآمدی روش‌های گزینش منابع انسانی به منظور جذب نیروی انسانی توانمند، متعهد و شایسته و پرهیز از تنگ نظری‌ها و نگرش‌های سلیقه‌ای و غیر حرفه‌ای تاکید می‌نمایند.

وی با یادآوری از اینکه سند راهبردی هیات مرکزی گزینش از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا پایان سال ۱۴۰۴ ملاک عمل گزینشگران وزارت راه و شهرسازی خواهد بود، گفت: در این سند تلاش شده است تا سیاست‌های مقتضی در راستای پیشگیری از انحرافات و اجرای دقیق قانون گزینش کشور به روش علمی و اصولی ذکر شود.

هاشمی‌نیا عنوان کرد: در واقع همان‌طور که در این سند هویدا است، ما تلاش کرده‌ایم تا مواجهه مردم با گزینش وزارت راه و شهرسازی خیلی علمی و روان باشد تا گزینشگران ما بتوانند با سرعت و تعامل بیشتر خدمات خود را به مردم و داوطلبان ارائه کنند.

وی تصریح کرد: در خصوص گزینش، ما بر اساس فرمان رهبر کبیر انقلاب و بند ۳ سیاست‌های کلی نظام اداری ابلاغی مقام معظم رهبری اقدام و عمل می‌کنیم و تمامی نکات اسناد بالادست در سند راهبردی ذکر و رعایت شده‌اند.

 مدیرکل هیات مرکزی گزینش وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه در سند راهبردی تدوین شده، تمامی تمهیدات از جمله شیوه اعتراض به نظر گزینشگران نیز گنجانده شده است، افزود: مطابق راهبرد مندرج در این سند، اگر فردی در مصاحبه‌ای رد شود و جواب پرونده‌اش منفی باشد، این پرونده نزد هیات مرکزی گزینش که مسئول نظارت بر فعالیت گزینشگران است، آمده و بر اساس اعتراض انجام شده موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

هاشمی‌نیا گفت: اگر فرد معترض به نتیجه اعلامی از سوی هیات مرکزی گزینش نیز اعتراض داشت، پرونده به نهاد بالاتر فرستاده خواهد شد. حتی اگر در این مرحله نیز فرد نسبت به آرای صادره معترض بود، باز هم یک نهاد بالادست دیگر پرونده را مجدد بررسی خواهد کرد. در واقع هر پرونده می‌تواند تا چهار مرحله  بررسی شود.

وی اظهار کرد: تاکنون آرای منفی ما خیلی کم بوده است؛ زیرا مبنای گزینش را جذب حداکثری افراد قرار داده‌ایم و در تلاشیم تا قطار دارایی منابع انسانی وزارت راه و شهرسازی هیچگاه خالی نباشد.

مدیرکل هیات مرکزی گزینش وزارت راه و شهرسازی در ادامه گفت: سند راهبردی که ما تدوین کردیم در راستای همین اهداف بوده است. ما وقتی که اسناد فرادستی را بررسی کردیم به این نتیجه رسیدیم که باید یک نقشه راه در هیات مرکزی گزینش این وزارتخانه داشته باشیم. البته لازم به ذکر است که در کمتر وزارتخانه‌ای چنین نقشه راهی وجود دارد که این موضوع نیز به همت آقای ترکی، معاون توسعه مديريت و منابع انسانی وزارتخانه و دبیر هیئت مرکزی گزینش انجام شده است.

وی با بیان اینکه برای تدوین این سند، سه ماه کار تخصصی انجام شده است، افزود: با توجه به فرمان حضرت امام خمینی (ره) بنیان گذار انقلاب اسلامی ایران و سیاست‌های کلی نظام اداری ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری به عنوان اسناد فرادست، دیگر امکان سلیقه‌ای و جناحی برخورد کردن در فرآیند گزینش وجود نخواهد داشت.

 هاشمی‌نیا گفت: این سند با توجه به نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدهای فعلی هیات مرکزی گزینش وزارت راه و شهرسازی تدوین شده است و ما در تلاشیم تا مطابق این سند، نقاط ضعف را به قدرت و نقاط تهدید را به فرصت تبدیل کنیم و امید داریم که مطابق این سند، گام موثری در جهت فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر گزینش هوشمندانه، عالمانه و دقیق افراد انجام شود.