شناسهٔ خبر: 88670 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

در نشست خبری انجمن ایرلاین‌های کشور مطرح شد

تحمیل عوارض شهرداری‌ها به ایرلاین‌های کشور/ خسارت ۲۰۰۰ میلیارد تومانی ناشی از کرونا به شرکت‌های هواپیمایی/ درخواست از مسئولان جهت رفع مشکلات ایرلاین‌ها

برگزاری نشست خبری انجمن ایرلاین های کشور با اصحاب رسانه رئیس انجمن ایرلاین‌های کشور از خسارت ۲ هزار میلیارد تومانی ناشی از کرونا شرکت‌های هواپیمایی در نیمه نخست امسال خبر داد و اظهار کرد که با وجود این خسارت‌ها، هم‌اکنون شهرداری‌ها خواستار عوارض از این شرکت‌ها هستند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، امروز ۲۲ دی‌ماه، نشست خبری یونس دقیق‌کیا، رئیس انجمن ایرلاین‌های کشور به همراه مقصود اسعدی سامانی، دبیر این انجمن با اصحاب رسانه در سالن CIP ترمینال یک فرودگاه مهرآباد برگزار شد.

در ابتدای این نشست، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با اشاره به انتخابات انجام شده از سوی انجمن ایرلاین‌های کشور، به معرفی اعضای هیات مدیره جدید پرداخت و اظهار کرد: آقایان یونس دقیق‌کیا به‌عنوان رئیس هیات مدیره، علیرضا برخور به‌عنوان نایب‌رئیس هیات مدیره، محمدصادق رسول پور منصفی به‌عنوان خزانه‌دار و عضو هیات مدیره و سید محمد میرسمیعی و رضا حدادیان به‌عنوان اعضای هیات مدیره و مقصود اسعدی سامانی به‌عنوان دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی انتخاب شدند.

اسعدی سامانی بابیان اینکه هیات مدیره جدید تصمیم دارد تا به‌طور مرتب نشست خبری با اصحاب رسانه برگزار کند، افزود: ارتباط با رسانه‌ها باعث می‌شود تا هم صدای مردم به گوش مدیران ایرلاین‌ها برسد و هم اینکه صدای این مدیران به اطلاع مسئولان کشوری رسانده شود.

وی تأکید کرد: اکنون بیشترین فشار بر روی صنعت هوانوردی است و در شرایطی که دشمن جنگ اقتصادی همه‌جانبه علیه کشورمان راه انداخته است، کرونا نیز مزید بر مشکلات شده و بر شدت تحریم‌ها و فشارها افزوده است.

در ادامه، یونس دقیق کیا، رئیس انجمن ایرلاین‌های کشور نیز به تشریح مشکلات شرکت‌های هواپیمایی پرداخت و اظهار کرد: در سال ۹۸، ایرلاین‌ها ۱۷۶ هزار و ۳۸۹ پرواز داخلی داشتند و ۱۸ میلیون و ۵۳۹ هزار و ۱۵۱ مسافر جابه‌جا کرده‌اند. همچنین از سوی این شرکت‌ها ۳۴ هزار و ۶۵۶ پرواز خارجی انجام شده و پنج میلیون و ۱۷۸ هزار و ۲۱۷ مسافر جابه‌جا شده است.

ببینید|برگزاری نشست خبری انجمن ایرلاین‌های کشور با اصحاب رسانه

رئیس هیات مدیره انجمن شرکت‌های هواپیمایی تصریح کرد: این در حالی است که در ۶ ماهه نخست سال ۹۹، نسبت به سال قبل تعداد پروازها ۳۵ درصد کاهش داشته است و تعداد مسافران پروازهای داخلی نیز ۴۷ درصد کاهش پیدا کرده‌اند که این موضوع نشانگر این است که طی این مدت هواپیماها به‌رغم هزینه‌های موتور و نگهداری و سایر موارد، خالی تردد کرده‌اند.

وی گفت: امسال به دلیل کرونا ۹۶ درصد کاهش مسافر پروازهای خارجی داشتیم درحالی‌که ۶۲ تا ۶۹ درصد از هزینه ایرلاین‌ها به صورت ارزی انجام می‌شود.

دقیق کیا با بیان اینکه ایرلاین‌های ایران علاوه بر مشکلات کرونا، همچنین با مشکلات داخلی نیز درگیر بوده‌اند، افزود: در تمامی کشورها، دولت‌ها کمک بلاعوض به شرکت‌های هواپیمایی داشته‌اند؛ اما ایرلاین‌های ایران تاکنون هیچ کمک بلاعوضی از دولت دریافت نکرده‌اند.

وی گفت: ایرلاین‌های ایران به‌منظور جبران خسارت‌های وارده، با احتساب زیان وارده ناشی از کرونا به شرکت‌های هواپیمایی تا نیمه نخست سال، درخواست ۲ هزار میلیارد تومان کمک بلاعوض از دولت داشتند که تاکنون پاسخی دریافت نکرده‌اند.

دقیق کیا با اشاره به مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر فروش ظرفیت پروازهای داخلی تا ۶۰ درصد ظرفیت هواپیما، یادآور شد: به‌منظور لغو این مصوبه، نامه‌ای به رئیس‌جمهور نوشتیم که این مصوبه ابطال شود اما تاکنون پاسخی دریافت نکرده‌ایم.

رئیس انجمن ایرلاین‌های کشور تصریح کرد: امسال در لایحه بودجه نیز، برخی از نمایندگان به‌منظور حمایت از سازمان اورژانس کشور پیشنهاد کرده‌اند ۲ درصد از فروش بلیت هواپیما، به اورژانس کشور اختصاص داده شود. در همین راستا، امروز هم طی دیداری که با آقای قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی داشتیم، درخواست کردیم تا این پیشنهاد به تصویب نرسد، چون این‌گونه عوارض‌ها تحمیلی هستند و بر مشکلات کنونی ایرلاین‌ها می‌افزایند.

وی با تاکید بر اینکه اخذ عوارض از سوی شهرداری‌ها نیز از دیگر مشکلات فزاینده‌ای است که بر ایرلاین‌ها تحمیل شده است، افزود: متأسفانه بر اساس قوانینی که دارای مغایرت‌های بسیاری هم هستند، شهرداری‌ها ۵ درصد از فروش بلیت را از ایرلاین‌ها طلب می‌کنند. به همین منظور تاکنون حساب بانکی ۱۲ شرکت هواپیمایی از سوی شهرداری مشهد بسته شده است.

دقیق کیا گفت: مواد ۴۶ و ۴۷ قانون مالیات بر ارزش‌افزوده که در آن به عوارض شهرداری از محل فروش بلیت اشاره شده، با هم متعارض است. در ماده ۴۶ شهر محل استقرار ایرلاین به‌عنوان شهرداری اخذ عوارض ذکر شده و در ماده ۴۷ شهرداری محل فروش بلیت را به‌عنوان اخذ کننده عوارض ذکر می‌کند.

رئیس انجمن ایرلاین‌های کشور با ذکر مثال عنوان کرد: در شهر قزوین درحالی‌که فرودگاهی وجود ندارد و ایرلاین‌هاپروازی در آن جا ندارند، شهرداری این شهر از ایرلاین‌ها عوارض طلب کرده است.

دقیق کیا تأکید کرد: چرا ما باید به دو شهرداری عوارض پرداخت کنیم؟ شهرداری‌ها چه خدماتی به ایرلاین‌ها یا مسافران هوایی می‌دهند؟ مغایرت‌های قانونی در این زمینه را چه کسانی می‌خواهند برطرف نمایند؟

به گفته وی به دلیل اجرای این قانون شهرداری‌ها، تاکنون برای ایرلاین‌ها مشکلات زیادی به وجود آمده است. آن‌هم در شرایطی که ایرلاین‌ها از تعدیل نیرو یا افزایش نرخ بلیت، خودداری کرده‌اند.

دقیق کیا درباره نرخ بلیت هواپیما نیز گفت: بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه، قیمت بلیت هواپیما آزادسازی شده و این مصوبه به قانون برنامه ششم هم تسری داده شده که فروش بلیت بر اساس عرضه و تقاضا باشد.

وی با بیان اینکه تاکنون هیچ ایرلاینی اعلام ورشکستگی نکرده و همه آن‌ها فعال هستند، افزود: تاکنون وام کرونایی به دو یا سه ایرلاین پرداخت نشده است و سایر شرکت‌ها توانسته‌اند این تسهیلات را دریافت کنند.

به گفته رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی، تعداد ناوگان‌های موجود در کشور ۳۲۸ فروند هستند که از این تعداد، تنها ۱۵۸ فروند آن فعال‌اند، مابقی یا زمین‌گیر هستند یا مشکلات دیگر دارند.

دقیق‌کیا از تنظیم شکایت انجمن ایرلاین‌های کشور علیه شهرداری‌ها خبر داد و اظهار کرد: ما به دلیل تعارض قانونی در اخذ عوارض از سوی شهرداری‌ها به دیوان عدالت اداری شکایت کرده‌ایم و در تلاشیم تا قانون عوارض شهرداری از محل فروش بلیت هواپیما حذف شود.