شناسهٔ خبر: 89286 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

برگزاری کارگاه آموزشی دفاتر تسهیلگری با موضوع ضوابط و مقررات شهری و نحوه مواجهه واگذاری اراضی شهری

photo_2021-01-30_13-54-06.jpg کارگاه آموزشی بازآفرینی شهری با هدف تبیین ضوابط و مقررات شهری و نحوه مواجهه واگذاری اراضی در محلات هدف بازآفرینی شهری در محل اداره کل با حضور کارشناسان دفاتر تسهیلگری شهر یزد برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبر وزارت راه و شهرسازی(یزد)، در این نشست رضا خسروآبادی رییس اداره هماهنگی ستاد بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان، ضمن بیان مفاهیم اولیه و بنیادین بازآفرینی شهری و ارتباط با موضوع توسعه شهری، ضوابط و مقررات مرتبط با حوزه شهری و نحوه اقدام در محدوده شهر و حریم شهرها را تشریح و تاثیر انواع طرح‌های توسعه شهری و نقش آن در محلات هدف بازآفرینی شهری را بیان کرد.

وی در ادامه گفت: هدف این دوره آموزشی اشتراک مساعی با دفاتر تسهیلگری شهر یزد در خصوص مسائل حقوقی مرتبط بر امر توسعه شهر و اراضی شهری در محلات هدف بازافرینی شهری بود که برای افراد ساکن در محلات هدف بازآفرینی شهری حائز اهمیت است. 

 رضا خسروآبادی بر این نکته تاکید کرد که برگزاری کارگاه آموزشی بازآفرینی شهری با هدف تبیین ضوابط و مقررات شهری و نحوه مواجهه واگذاری اراضی در محلات هدف بازآفرینی شهری با توجه به رسالت سازمانی اداره کل راه و شهرسازی استان در ترویج و نشر و اطلاع رسانی مباحث بازآفرینی شهری در سال جاری تصویب و به عنوان یکی از برنامه‌های عملیاتی و اجرایی این حوزه در راستای خدمات موثر آموزشی به شهروندان ملاک عمل خواهد بود.

رئیس هماهنگی ستاد بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: با توجه به اهمیت افزایش آگاهی‌ها در حوزه برنامه‌ریزی، طراحی و اجرا برای پرسنل شاغل در دفاتر تسهیلگری و با توجه به عدم امکان برگزاری دوره های آموزشی حضوری جهت ساکنین این مناطق، اداره کل راه و شهرسازی از طریق همکاری و هماهنگی با دفاتر تسهیلگری اقدام به ترویج مباحث آموزشی جهت شهروندان و ساکنین در این محلات نموده است.

برگزاری دوره برای ارتقا سطح آگاهی پرسنل دفاتر تسهیلگری و صحت اطلاع رسانی و اجرای طرح ها و تحقق پذیری صحیح اراضی واگذار شده و لزوم رفع مشکل اسناد مالکیت بوده تا از هدر رفت بودجه و درآمد ساکنین در معاملات غیر قانونی اراضی و مسکن در این محلات خودداری گردد. 

خسرو آبادی در ادامه گفت: در برگزاری دوره آموزشی با موضوع بازآفرینی شهری با توجه به انتخاب سه محله حسن آباد، صدرآباد و اسکان (پردیسان) در شهر یزد به عنوان پایلوت استقرار دفاتر تسهیلگری، برای اولین بار در استان صورت پذیرفته و در این دوره سعی گردید منابع ، مآخذ و مستندات قانونی به همراه مصادیق عینی و قابل اجرا در این محلات در اختیار کارشناسان دفاتر تسهیلگری قرار گیرد. 

رئیس هماهنگی ستاد باز آفرینی شهری در پایان گفت: با توجه به قوانین موجود در حوزه‌های مختلف مدیریت شهری و لزوم همگام‌سازی ساکنان در امر توسعه شهر بویژه در محلات هدف بازآفرینی شهری ، خلا آموزش احساس ميشود و با آموزش هاي كوتاه مدت موثر و به روز كردن آموخته هاي قبلي ، این خلا جبران خواهد گردید.

در ادامه این جلسه علی اصغر عبقری کارشناس حوزه املاک اداره کل راه و شهرسازی تعریف انواع اراضی شهری از منظر دولتی یا غیر دولتی بودن و نحوه واگذاری و صدور مجوز و اسناد رسمی زمین در این محلات را تبیین نمود.