شناسهٔ خبر: 89296 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان خبر داد:

بهره‌برداری از ۱۰ پروژه عمرانی با اعتبار بیش از ۵۰۶ میلیارد ریال در استان اصفهان در دهه فجر/ در دست اجرا بودن ۱۴ پروژه راهسازی در استان

پروژه های اولویت دار اصفهان مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان ضمن اشاره به پروژه‌های در دست اجرا این اداره کل از به ثمر رسیدن برخی طرح‌های عمرانی و عدم توقف این پروژه‌ها در شرایط تحریم، تقلیل منابع مالی و مقابله با ویروس کرونا خبرداد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (اصفهان)؛ علیرضا قاری‌قرآن مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان ضمن تشریح پروژه‌های عمرانی در حال اجرا و آماده افتتاح این اداره کل اظهار کرد: اجرای این طرح‌ها، ترانزیت و حمل و نقل را توسعه می‌دهد.  

وی افزود: با سیاست‌گذاری‌های بعمل آمده از دهه فجر سال گذشته، اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان با تلاش و برنامه‌ریزی به عملیات اجرایی تمامی پروژه‌های اولویت‌دار سرعت بخشید و اینک در آستانه دهه فجر و چهل و دومین سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی شاهد به ثمر رسیدن بخشی از این پروژه‌ها هستیم.  

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان بیان داشت در حال حاضر طرح‌های ارزشمندی در استان اصفهان به بهره‌برداری رسیده و یا در شرف افتتاح، اجرا و توسعه است که از این میان پروژه‌های (کنارگذر شرق اصفهان به طول ۶۳ کیلومتر، باند دوم بادرود کاشان به طول ۲۶ کیلومتر، باند دوم نایین انارک به طول ۴۰ کیلومتر، باند دوم تیران سامان به طول پنج کیلومتر، باند دوم ندوشن ورزنه به طول ۹ کیلومتر، تقاطع غیرهمسطح چنار واقع در کاشان-مشهد اردهال به طول ۱.۵ کیلومتر، جاده محمدآباد-سفیدشهر به طول ۱۰ کیلومتر و جاده برزک کاشان به طول ۱۲ کیلومتر) مورد افتتاح قرار گرفته و به بهره‌برداری رسیده است.  

وی با بیان اینکه ۱۰ پروژه عمرانی مرتبط با احداث راه‌ها در سطح استان با اعتباری بالغ بر ۵۰۶ میلیارد ریال تکمیل و در انتظار افتتاح و بهره‌برداری است تشریح کرد: تقاطع غیرهمسطح گلشن یکی از این پروژه هاست که با توجه به حجم ترافیک، شرایط اجتماعی‌-سیاسی، تعدد رفت‌وآمد و نیاز به راه دسترسی در ورودی و خروجی شهر، این پروژه مورد بررسی قرار گرفت و به مرحله اجرا درآمد.  

قاری‌قرآن افزود: احداث دو دستگاه زیرگذر هشت متری و ۳.۵ کیلومتر راهسازی از شاخصه‌های این پروژه به شمار می‌رود.  

وی از دیگر طرح‌های قابل افتتاح اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان به پروژه باند دوم محور مبارکه – بروجن به طول شش کیلومتر اشاره کرد و گفت: این محور یکی از اصلی ترین راه‌های مواصلاتی و شریانی استان اصفهان با استان‌های جنوبی کشور است که این اداره کل بمنظور ارتقاء سطح کیفی، حذف نقاط حادثه خیز و تصادفات رخ به رخ، چهار خطه نمودن مسیر را در دستور کار قرارداد.  

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان اذعان داشت: پروژه‌های احداث باند دوم محور افوس-بویین میاندشت به طول ۳.۵ کیلومتر، احداث باند دوم محور اژیه - سه‌راهی سیان به طول ۳.۵ کیلومتر، احداث باند دوم محور چادگان – تیران به طول ۲.۵ کیلومتر، احداث محور رزوه – چادگان به طول یک کیلومتر، تقاطع غیر همسطح کلیشاد، تقاطع و راههای دسترسی به پل چرمهین - زمان آباد، زیر گذر مسکن مهر نائین و راههای دسترسی به پل و تکمیل ساختمان فرمانداری اصفهان به طول ۱۵۰۰ مترمربع سایر پروژه‌هایی است که توسط این اداره کل احداث شده است.  

وی در خصوص وضعیت پیشرفت پروژه باند اول و دوم محور اصفهان-اردستان توضیح داد: این پروژه توسط اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان تکمیل و جهت آسفالت به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تحویل شده است.  

قاری‌قرآن با بیان اینکه اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان در حال حاضر ۱۴ پروژه راهسازی در دست اجرا دارد گفت: از جمله این پروژه‌ها می توان  به عملیات تکمیل ۸۰۰ متر باقیمانده از تونل شهرستان خوانساربه بوئین میاندشت با ۳۴ درصد پیشرفت فیزیکی اشاره کرد.  

وی افزود: این پروژه یکی از پروژه‌های شاخص راهسازی این اداره کل است که ارتباط بین شهرستان خوانسار با شهرستان بوئین میاندشت را با توجه به راه صعب العبور موجود، تسهیل می‌بخشد همچنین در این منطقه به دلیل وجود گردنه با شیب‌های طولانی بسیار زیاد، نبود مشخصات فنی منطبق با طبقه‌بندی و شرایط هندسی راه و لغزندگی شدید مسیر، تکمیل هر چه سریعتر این تونل بسیار ضروری است.  

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه تونل خوانسار به بوئین میاندشت، دومین تونل استان اصفهان از نظر بزرگی است،  گفت: این تونل به عنوان شاهراه غرب استان اصفهان تلقی می شود که سه استان اراک- اصفهان- خوزستان را متصل می‌کند. و با اتمام آن، مسیر شهرستان‌های غرب استان اصفهان به طرف استان لرستان و خوزستان هموارتر می‌شود همچنین علاوه بر کاهش میزان تردد از گردنه و زمان سفر موجب افزایش ایمنی در تردد می‌شود.  
  
وی بیان داشت قرارداد اولیه تونل خوانسار، به طول ۴ هزار و ۲۰ متر شامل ۱۲۰۰ متر تونل و دو هزار ۸۲۰ متر راه‌های طرفین بود، که در سال‌های گذشته حفاری کل مسیر انجام و عملیات لاینیگ حدود ۴۰۰ متر تونل تکمیل شد. و ۸۰۰ متر باقیمانده نیز با سرعت مطلوبی در حال اجرا است.  

قاری‌قرآن از دیگر پروژه های فعال این اداره کل به پروژه تکمیل کمربندی جنوب غرب (تقاطع محور آبنیل –ابریشم با کمربندی جنوب غرب) اشاره کرد و گفت: این پازل بزرگ (کمربندی جنوب غرب اصفهان) به چهار قطعه تقسیم‌بندی شده که قطعه نخست آن در سنوات گذشته به‌صورت رفت و برگشت چهارخطه پایان یافته و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. قطعه دوم آن، یعنی پل آبنیل در محل تقاطع محور شهر ابریشم به گردنه آبنیل، واقع در کیلومتر۱۲ به‌ همراه ترانشه‌برداری عظیم منصوب ‌‌‌‌به ترانشه آبنیل است در حال حاضر با پیشرفت فیزیکی ۸۵ درصد درحال اجراست.  

وی خاطرنشان کرد: در سال جاری اولویت اداره‌کل راه وشهرسازی استان اصفهان تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام بوده است و در حال حاضر نیز شش پروژه در سطح استان اصفهان در مجموع به میزان ۸۳.۵ کیلومتر در مرحله اجرای مناقصه قرار دارد. که به لطف خدا پس از انتخاب پیمانکار عملیات اجرایی این پروژه ها با سرعت آغاز می‌شود.  

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان در پایان گفت: اگر چه سال ۱۳۹۹ برای ایران با تحریم، تقلیل منابع مالی و مقابله با ویروس کرونا همراه بود اما هیچ یک از این موارد نتوانست بهره‌برداری از طرح‌های عمرانی را متوقف کند چرا که با تفکر و حرکت انقلابی می‌توان در سخت‌ترین شرایط هم موفق بود.