شناسهٔ خبر: 8938 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در بازدید از دروازه طلایی ایران مطرح شد:

علاقمندی ترکمن‌ها به توسعه ترانزیت از طریق بندر شهید رجایی

بازدید نماینده ترکمنستان از بندر هرمزگان نماینده اقتصادی دولت جمهوری ترکمنستان در سفری یک روزه به استان هرمزگان ضمن بازدید از ظرفیت‌های بزرگترین بندر تجاری ایران از تمایل این کشور برای توسعه حمل و نقل کالاهای ترانزیتی خود در کریدور شمال جنوب و از طریق بندر شهید رجایی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، این سفر به منظور بررسی و بازدید میدانی از ظرفیت های سرمایه گذاری و توسعه فعالیت های ترانزیتی در بندر شهید رجایی بندرعباس به عنوان دروازه طلایی اقتصاد ایران صورت گرفت.

معاون اداره صادرات دولت ترکمنستان با همراهی یک شرکت بخش خصوصی ایرانی در بدو ورود به بندر شهید رجایی مورد استقبال مسئولان اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان قرار گرفت. در ادامه نیز در دیداری با مدیران ارشد این بندر برای رسیدن به نقاط مشترک همکاری و افزایش تعاملات اقتصادی و بازرگانی دو کشور بحث و تبادل دوجانبه صورت گرفت.

در این دیدار، "محمدعلی اصل سعیدی پور" معاون امور بندری و منطقه ویژه  نیز طی اظهارتی درباره برنامه های کلان سازمان بنادر برای ارتقای جایگاه بندر شهید رجایی در عرصه بین المللی و منطقه ای توضیح داد.

وی همچنین آخرین وضعیت عملیاتی، تجهیزات و زیرساخت ها، ظرفیت ها و پتانسیل های سرمایه گذاری بندر شهید رجایی را برای نماینده اقتصادی دولت جمهوری ترکمنستان تشریح کرد و طرح های توسعه آتی و چشم انداز آینده بزرگترین بندر بازرگانی ایران را نیزروشن کرد.

معاون امور بندری و منطقه ویژه اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: رابطه ایران با کشور ترکمنستان یک ارتباطی تاریخی و گرم بوده است؛ بر همین اساس، در حوزه تجارت بین المللی می توانیم از توانمندی ها و ظرفیت های همدیگر به خوبی استفاده کنیم.

در ادامه این دیدار، "تاجیف سیت مامت" نماینده معاون رئیس جمهور دولت ترکمنستان ضمن بیان اطلاعاتی از ظرفیت های تجاری و اقتصادی کشور متبوع خود خاطرنشان کرد: ترکمنستان از طریق ایران به آب های آزاد جهان ارتباط دارد که در این زمینه بنادر شهید رجایی و امیرآباد به عنوان حلقه کلیدی در کریدور شمال- جنوب محسوب می شوند.

وی از حمایت ها و پشتیبانی های بندر شهید رجایی در چند سال اخیر در زمینه ترانزیت محصولات تولیدی کشور ترکمنستان  تشکر کرد و از تاکیدات رئیس جمهور این کشور برای توسعه زیرساخت ها و تمهیدات مربوط به حمل و نقل کالاهای صادراتی و ترانزیتی سخن به میان آورد.

سیت مامت تصریح کرد: رئیس جمهور ما در تلاش است تا روابط و تعاملات تجاری و اقتصادی خود را با ایران بیش از گذشته توسعه دهد.

وی در پایان بازدید خود از بخش های مختلف بندر شهید رجایی و گفت و گو با مسئولان چند شرکت بخش خصوصی، ماه مبارک رمضان را سرآغازی برای شروع دور جدید همکاری های دو کشور در زمینه تعاملات تجاری دانست.

ترکمنستان از جمله کشورهای استقلال یافته از اتحاد جماهیر شوروی در دهه ۹۰ میلادی است. حکومت ترکمنستان جمهوری ریاستی است و رئیس جمهور آن اختیارات گسترده‌ای دارد. این ترکمنستان جزو کشورهای دارای رشد اقتصادی بالا در منطقه محسوب می شود و با توجه به منابع سرشار نفت و گاز و پنبه از طریق سرمایه‌گذاری مشترک، صنایع پایین دست را گسترش داده‌ و جزو معدود کشورهایی است که فرآورده‌های نفتی صادر می‌کند.

از آنجا که ترکمنستان یک کشور محصور در خشکی است، برای ترانزیت کالا از خاک کشورهای همسایه استفاده می‌کند. خط آهن ترکمنستان به شهر سرخس (در شمال غربی ایران) متصل است و از آنجا تا بندرعباس امتداد دارد. پنبه، پارچه های نخی، پوست، قالی و نفت از جمله کالاهایی اند که این کشور به کشور های دیگر جهان صادر می کند.

 بندر شهید رجایی به عنوان دروازه طلایی اقتصاد ایران با برخورداری از دو هزار و ۲۴۰۰هکتار وسعت و ۱۸ دستگاه جرثقیل دروازه ای و دیگر امکانات و تجهیزات بندری سالانه از ظرفیت تخلیه و بارگیری ۹۰ میلیون تن کالا برخوردار است.

این مجتمع بندری که در ۲۳ کیلومتری غرب بندرعباس مرکز استان هرمزگان واقع شده از جمله مهم ترین بنادر منطقه خاورمیانه در کریدور شمال- جنوب محسوب می شود.

 خارج سازی مغروقه کارون بار از اروند رود

همچنین در خبری دیگر مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر از خارج سازی مغروقه کارون بار از آبراه بین المللی اروند خبر داد. عادل دریس گفت: این ششمین مغروقه ایست که در سال جاری به دست کارشناسان و متخصصان بندرخرمشهر و با همکاری بخش خصوصی از اروند رود خارج شده است.

وی ابعاد مغروقه کارون بار را 60 متر طول، 12 متر عرض، 6 متر عمق با تناژ بیش از هزار تن و از نوع جنرال کارگو اعلام کرد و گفت: این مغروقه در محل تلاقی رودخانه کارون و اروند قرار گرفته بود که به دلیل تردد شناورها در این مسیر، به عنوان یکی از مهمترین و خطرسازترین مغروقه های اروند به شمار می رفت.

دریس با اشاره به اینکه خارج سازی مغروقه کارون بار به کمک کرین بارج هزار تنی اروند تاید صورت گرفت، افزود: تاکنون 154 فروند مغروقه از رودخانه های اروند و کارون خارج سازی شده و عملیات پاکسازی این دو رودخانه همچنان ادامه دارد./

نظر شما