شناسهٔ خبر: 89453 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

اوراق سلف موازی استاندارد مسکن موجب تقویت دیدگاه سرمایه‌ای به مسکن می‌شود

خشایار باقرپور مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران درباره اوراق سلف موازی استاندارد گفت: عرضه این اوراق موجب تقویت دیدگاه سرمایه‌ای به مسکن، به جای تقویت اهرم‌های گرایش آن به سمت بازار کالایی است که با اهداف و سیاست های منطقی حاکمیت در تضاد است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، خشایار باقرپور مدیر عامل اتحادیه تعاونی های عمرانی شهر تهران با طرح این پرسش که آیا می خواهیم مردم را خانه دار کنیم یا فقط قلکی برای مردم درست کنیم؟ اظهار داشت: مسکن در فرهنگ ایرانیان از قداستی برخوردار است که نفی دیدگاه شراکتی، جذابیت طرح را برای خانه دار شدن از بین می برد. 

وی افزود: زیرمجموعه های بانک ها به راحتی می توانند اوراق سلف موازی بخرند و از نظر قانونی هم اشکالی ندارد اما با این شرایط املاک مازاد بانکها دوباره به آنها بر می گردد که مغایر با سیاستهای بانک مرکزی است. بحث توزیع رانت سنگین در بازار مسکن چه در حوزه عرضه و یا خرید هم وجود دارد که نقدی جدی به این طرح است.

کارشناس اقتصاد مسکن با اشاره به شرایط تورم در کشور و نبود ساز و کار درست در اجرای این طرح تصریح کرد: از نظر اقتصاد صنعت ساختمان انتظار می رود طراحان  کمی عملیاتی تر به این موضوع نگاه کنند. انبوه سازان و سازندگان کل نقدینگی پروسه ساخت و ساز را به دلیل تورم بالا و پیش بینی نشده ، یک آفت می بیند و در صنعت ساختمان با فرآیند تولیدی بلند مدت مواجه هستیم.  

وی گفت: اوراق سلف برای پروژه‌های یک تا  ۲ ساله می تواند پاسخگو باشد اما چون اوراق سلف به بهای نقدی فروخته می شود و سازندگان نقدینگی را گام به گام به پروژه تزریق می کنند و معیار تورم در این طرح مشخص نیست ، چه عددی باید  تعریف شود که سازنده دچار ضرر و زیان نشود. 

وی در پایان با اشاره به اینکه اجرای این طرح برای ایجاد گردش نقدینگی در صنعت ساختمان موثر است، به طرح پیش فروش ساختمان هم اشاره کرد و گفت : راهکار بهتر  پیش خرید است که از سال ۸۹ مختل شده است چون قانون مجلس برای ساماندهی پیش فروش مسکن ساز و کاری دارد که از فضای واقعی جامعه به دور است